Har Swagg byggt branchens fetaste showroom? En bit av Brooklyn i Västberga industriområde

Dean Lax vd på Swagg i dörrposten till det han anser vara kronjuvelen i det nybyggda showroomet, det ljudisolerade konferensrummet med spröjsade glas.
Dean Lax vd på Swagg i dörrposten till det han anser vara kronjuvelen i det nybyggda showroomet, det ljudisolerade konferensrummet med spröjsade glas.

Häng med till Swaggs unika showroom med inspiration från världsstaden New York och modebranschen ska man ge kunderna en shoppingupplevelse i världsklass.

I en K-märkt fastighet i Västberga Industriområde i Stockholm håller textiltryckeriet och återförsäljaren Swagg till, på våning tre i huset finns produktionen och säljstyrkan sedan länge. Men det är för att besöka bottenvåningen i huset som Branschkoll är på besök, där har Swagg byggt ett helt nytt showroom på 250 kvadrat, eller för använda vd:n Dean Laxs ord ”Vi har tagit bottenplattan i kåken och byggt ett showroom och fått till en jäkligt New York-ig vibe”.

– Jag har inte sett ett sådant här showroom tidigare i Sverige i vår bransch utan det påminner ju mer om något från modebranschen och det är så med Swagg, vi är inte som alla andra. Inspirationen här är hämtad från stadsdelen Brooklyn i New York med spröjsade fönster, golv i råbetong och frilagt tak, säger Swaggs vd Dean Lax när han tar emot mig i det showroom han lagt ner sin själ i det senaste året och som nu även fungerar som hans kontor.

Och det råder ingen tvekan om att det är unikt, 250 kvadrat showroom med två kontorsplatser där Dean och hans närmsta kollega Ellen Duell sitter. Ett 40-tal varumärken finns representerade, många i sin autentiska miljö, barvagnen har whiskyn i karaffer tillverkade av Orrefors, egenutvecklade doftljus står i fönstren och racks fyllda av kläder från varumärken Swagg jobbar med står längs med väggarna.

”Som en stor godisaffär, du lämnar alltid med mer än du tänkte”

swagg biljard spel
Gästerna ska inte behöva ha tråkigt i Swaggs showroom, här finns bland annat arkadmaskiner och biljardbord. Och i bakgrunden skymtar en tavla från en känd grafittikonstnär.

Arkadspel profilerade med Swaggs logotyp finns i lokalerna och ett biljardbord där det står Swagg på duken, som såklart går i bolagets lila färg.

– Vi har köpt arkadspelen från Arcade Dreams i Linköping, de är specialiserade på brandade spellösningar säger Dean, samtidigt som han drar igång Streetfighter II och proklamerar att det är ett riktigt klassiskt fightingspel innan han får tokstryk av datorn.

Han stänger av spelet och vandrar bort till biljardbordet istället, där berättar han att planen är att ha en inflyttningsfest nu i höst eller till våren, ”köra biljardtävling, dricka några öl och bjuda in massa kunder”.

– Det har ju tyvärr blivit lite svårare att få hit kunderna och vi har fått justera om våra förväntningar på omsättning och resultat i år. Många av kunderna har såklart tuffare tider även de och måste fokusera på kärnverksamheten, men när vi väl får hit dem är det som att besöka en stor godisbutik, du lämnar alltid med mer än du hade tänkt dig.

Och det är enkelt att förstå hur det går till med så mycket produkter, så trevligt presenterade, ett ödmjukt, nästan industriellt, ja okej då – ett ”New York-igt” provbås står i mitten längs med ena väggen. Här kan kunderna prova grejerna på plats och det kommer faktiskt en kund medan Branschkoll är på besök. Hans stryker runt bland kläderna, ställer frågor och botaniserar bland Stanley/Stellas senaste kollektion.

showroom1
Delar av showroomet. Till vänster syns Stanley/Stella till vilka Swagg är ”official dealer”, som fått sin egna vägg med dubbla racks.
showroom 2
Andra änden av showroomet, här är det mer fokus på bad/spa, huvudbonader och vattenflaskor.

– Man kan säga att det rör sig om ”curated fashion, alltså selected by Swagg” vi har valt ut produkter i en kvalitetsnivå och en prisnivå som ligger i linje med Swagg som varumärke och som täcker många produktområden, säger Dean på frågan om hur de tänkt kring det utbud som visas upp i lokalerna.

Och flera leverantörer har velat vara med och synas i det här sammanhanget och gett lite extra. Det kan röra sig om gratis prover, eller dedikerade account managers, vissa leverantörer vill också vara med och hjälpa till och pitcha när vi träffar kunder här. Många av de leverantörer som kommit på besök har sagt att i det här sammanhanget vill vi finnas och exponeras, berättar Dean.

– Kunderna kommer ofta 3-4 pers från kontoret och blir nästan lite nippriga när de kommer hit, de får en otrolig entusiasm och köpglädje så ja, det är en positiv kundupplevelse, säger Dean.

dean ellen
Radarparet Dean Lax och Ellen Duell har båda två sitt kontor i anslutning till showroomet. Där Ellen gjort lite av en ”Harry Potter-resa” och gått från skrubben till Hogwarts (mer om det nedan).

Tagit fram ett eget varumärke – ”Har man tight budget ska man hålla sig borta”

Men det är inte bara produkter från leverantörer som gömmer sig i showroomet, Swagg har tagit fram sitt egna varumärke med riktigt högkvalitativa kläder i bomull tillverkade i Portugal.

– En tisha kostar 250 spänn ex tryck, 650 kronor för en hoodie, det är dundergrejer som finns i lager men har man en tight budget ska man hålla sig borta. Vi är som sagt inte som alla andra och ville hitta ett segment där vi har något som andra inte har. De här produkterna används vid brandbuildning och när man ska dela ut till folk som är vana att få en viss kvalitet annars används inte grejerna. Det är vårt egna varumärke, vi har produkter på lager och det tillverkas i Portugal, det är dyrt med tillverkning där men ger ingen huvudvärk med kvalitetssäkringen, säger Dean om det egna nyutvecklade varumärket.

En annan populär och lite annorlunda produkt är Swaggs svensktillverkade strumpor.

– Nästan alla som kommer hit vill ha med strumpor i offerten också när de får reda på att de är vävda i Sverige, säger Dean.

Krympinflation, ordervärde och slutet på sötebrödsdagarna (åtminstone för oss)

dean lax 2
Dean har ett höj- och sänkbart skrivbord med dubbla skärmar, men trivs bäst med att arbeta vid bardisken med sin laptop, enkelt och mobilt, härifrån navigerar han lågkonjunkturen, inflationen och priset på ekologisk bomull.

– Vi märker att de sötebrödsdagar branschen haft senaste 1,5 år efter pandemin med många mässor och event nu delvis är över, åtminstone för oss, och man får gneta mer för att få in kunderna. Vi har ökat våra investeringar i digital marknadsföring det här året men ännu inte sett så stora effekter av det. Ordrarna finns kvar men ordervärdet har generellt minskat en aning, med det är kanske inte så konstigt med tanke på lågkonjunkturen näringslivet och de svenska hushållen gått in i det här året säger Dean om marknadsläget.

Vilken produkt är tuffast?

– Organic cotton är tufft, de priserna hade börjat sticka iväg redan innan kronfallet och inflationen kom, så kunden ifrågasätter priset på de produkterna, det är olyckligt men vad kan man göra, man kan inte köra ner det i halsen på dem. Jag tror leverantörerna kommer börja gå ner i bomullsvikt för att kompensera för de tuffare tider som kommer, en del har redan börjat, det blir en form av krympinflation på samma sätt som att innehållet i flingpaketet minskar, säger Dean och fortsätter:

– Swagg kommer från två exceptionella år med omsättningsrekord och bra marginal och med det i ryggen hade vi såklart stora förhoppningar på 2023 men med det världsläge som råder med krig, högre priser och en svag krona med mera så har vi fått skruva ner de förväntningarna lite, med det sagt är vi fortsatt nöjda med det vi har och har stor tilltro till vår riktning framåt.

Vad har du investerat i showroomet?

– Mindre än man kan tro, jag har dragit i många trådar och utnyttjat tjänster.

Oavsett hur stor investering varit i kronor och ören så har man gått från ett showroom på 20 kvadrat med en trött soffa och lite varuprover till 250 kvadrat i en unik miljö som kommer fortsätta generera värde en lång tid framöver. Och så har Ellen Duell fått ett nytt kontor (som skulle kunna liknas med Hogwarts jämfört med där hon satt innan).

– Jag satt i en skrubb innan, säger Ellen.

Annons

– Nja, du satt i ett gammalt arkiv bakom en brandklassad dörr säger Dean och skrattar.

Vad har Håkan Hellström, Ruben Östlund och Moonica Mac gemensamt?

merch moonica
Rykande färsk merch påväg till den populära sångerskan Moonica Mac.

Samtliga vänder sig till Swagg för att få hjälp med merch och annat. Ja även om det är lite tuffare tider nu på Swagg och för branschen i stort så trillar det fortfarande in häftiga uppdrag från kändisar och artister titt som tätt. Och kanske är det därför man nyligen bytt ut sin tagline från ”Swagg – tryck – brodyr – textil” till ”Swagg – creative merchandise”.

Håkan Hellström har nyss avslutat sin turné där han bar en specialsydd kavaj av sammansatta broderade tygbitar, där Swagg varit inblandade i delar av tillverkningsprocessen. Och i samband med att Ruben Östlunds succéfilm Triangle of Sadness hade premiär förra hösten hjälpte man till att trycka en capsule collection (alltså en mindre sammarbets-kollektion) med olika motiv från filmen till det svenska klädvarumärket CDLP.

Och när Dean tar mig på en snabb rundvandring genom produktionen så trycker man merch för fullt till den allt mer framgångsrika svenska sångerskan Moonica Mac.

– Ja vi får faktiskt göra en del artsy fartsy grejer, säger Dean som hellre vill prata om den logistikkapacitet man har på Swagg som just nu ska skicka ut unika löparkläder till 100 olika ”löpartribes” runt om i Sverige, med screentryck direkt på polyester. ”Det är inte så många som kan screentrycka direkt på polyester och med miljöcertifierade färger dessutom” förklarar Dean och jag nickar och säger att nu är det dags att vi slutar prata, annars blir artikeln för lång.

  • Swagg grundat 1984 av Dave Lax (Deans Pappa)
  • Huserar på Elektravägen 5 i Hägersten
  • Har 15 anställda och omsatte strax under 46 miljoner kronor vid senaste bokslutet
  • Har traditionellt sysslat främst med förädling men har nu omfattande återförsäljning också
  • Nyss byggt ett storslaget showroom på bottenvåning av sina lokaler
  • Kända för kreativ merch och swag till artister, filmindustrin, techbolag, startups och bryggerier
dean och dave
Far och son Dave och Dean Lax. Medan Dean ringer in affärer från bottenvåningen smyger Dave runt i produktionen och viker tillbaks de t-shirts som Dean rotat runt i för att visa mig hur trycket ser ut. Tillsammans med den tekniskt smarta brodern Douglas som byggt upp tryckeriets workflow-system från grunden så styr man familjeföretaget Swagg.
Annons

Båstadgruppens anställer ny säljare i Danmark

placeholder man

Båstadgruppens senaste tillskott är Lars Knudstrup som kliver in som Area sales för Båstadgruppen Danmark med Jylland som distrikt. Det här framgår av ett Linkedin-inlägg.

Lars har tidigare jobbat på bland annat Wenaas Workwear och Blåkläder för den danska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skärpta regler för andningsskydd från 2025

andningskydd

Från 1 januari 2025 införs nya regler som kräver att tätsittande andningsskydd, som FFP-masker och helmasker, ska vara individuellt utprovade.

Arbetsgivare måste genomföra så kallad tillpassningsprovning minst vartannat år eller vid byte av skydd. Syftet är att säkerställa att masken sluter tätt mot användarens ansikte.

Två testmetoder används: kvantitativ mätning av partiklar eller lufttryck, samt en kvalitativ metod där en doft eller smak kontrollerar tätheten.

De nya reglerna kommer beröa cirka 52.000 företag, där särskilda utmaningar kan uppstå för anställda med skägg, som kan behöva använda alternativa skydd, skriver Procurator i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra starka profilvarumärken samlas i ny förädlingsfabrik i Enköping

IMG 1050 1800

Erbjuder numera maskinpark med tryck och brodyr till återförsäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Falk & Ross inleder samarbete med klädjätte – lanserar nytt varumärke

IMG 1025 1800

Creator Studio, en del av H&M-gruppen, tar klivet in i profilbranschen med nya varumärket True Blanks.

– Att få vara en del av lanseringen av en av världens största spelare på vår marknad är en ära. True Blanks är Creator Studio, en del av H&M-gruppens senaste satsning. Alla modeller och kvaliteter är noggrant utvalda.

Det säger en entusiastisk Lars Andrén hos distributören Falk & Ross när vi träffar honom på Nordic Profile Fair i Jönköping där kollektionen fick sin premiär.

Lars Andrén säger att lanseringen av det nya varumärket just i Sverige är extra roligt eftersom merchföretaget Creator Studio är en del av den svenska klädjätten H&M. I samarbete med Falk & Ross ger sig därmed H&M genom Creator Studio in i profilbranschen.

Produktion och design

Han säger att kunskapen H&M besitter, dels från sin produktion, dels i design av kollektioner för sina varumärken H&M, Arket och Cos nu förenas i en mix för profilbranschen.

Falk & Ross är en B2B-distributör av profilerade textilier på den europeiska marknaden och har över 50 varumärken i sitt sortiment. Varumärket True Blanks blir senaste tillskottet.

Vad gör att ni får det här förtroendet som distributör?

– Storleken. Vi är ett enormt stort bolag. Sedan har vi en distribution som är precis över hela Europa. Vi har kunderna kan man säga – och distributionsapparaten. Jag tror säkerligen att vi kan växa ganska mycket med detta. Det är jag övertygad om.

Annons

– Vi utvecklas väldigt positivt i Norden just nu. Vi har haft några väldigt bra år i Sverige får jag säga.

IMG 1029 1800
Bland annat tröjor, t-shirtar och tygkassar ingår i True Blanks-kollektionen

Lars Andrén säger att flera månaders arbete ligger bakom lanseringen av True blanks. Han förklarar att det är ett basvarumärke, ett smalt sortiment som kombinerar hög modegrad med hållbarhet.

På lager i september

Bland basprodukterna finns t-shirtar, tröjor, hoodies och kepsar. Det finns också några accessoarartiklar och artiklar för barn. ”En modern touch of basic-kollektion”, säger han.

– Vårt team av modekunniga experter har arbetat intensivt för att säkerställa att varje detalj möter våra höga standarder.

– Alla produkter i kollektionen är tillverkade av ekologisk bomull (Organic Cotton) och uppfyller våra strikta krav på högsta kvalitet och miljöhänsyn.

Falk & Ross kommer att ha den nya varumärkeskollektionen på lager från och med september.

– Vi lanserar det först i Sverige, sedan troligtvis i Finland och sedan i hela Europa.

Creator Studio satsar på profilbranschen

Förutom den lansering man nu gör av sitt klädvarumärke ”True Blanks” har Creator Studio på senaste tiden både gått med i Unitedprofile och hjälpt Eldorado lansera en webbshopp till deras uppmärksammade sommarkollektion.

LÄS OCKSÅ: Eldorado tar årets sommarkollektion till helt nya höjder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pingishjälten: ”Torsten är en skön kille, han kan ringa mig”

pingis2

Torsten Jansson, grundare av NWG och en man med tajming. Precis efter att arenan i Kosta står klar och Torsten puttat in en kvarts miljard av sina egna pengar i bygget så levererar Truls Möregårdh som på beställning ett OS-mirakel.

Sportarenan kallad Craft Arena som Torsten Jansson byggt i Kosta är en multisportsarena som är tänkt att husera flera idrottande ungdomar i olika sporter. Men det är ingen hemlighet att Torstens hjärta klappar lite extra för bordtennis och att pinigsklubben Kosta SK avancerat fort i ligorna senaste åren delvis tack vare Torstens stöd.

Och nu, efter att smålänningen Truls Möregårdh gått och vunnit OS-silver i bordtennis och dessutom slog ut världsettan tidigt i turneringen Wang Chuqin.

Nu har efterfrågan på pingisprylar skjutit i höjden på Tradera, klassiska rack har blivit samlarobjekt och vi kan förmodligen vänta oss någon slags ”Queen’s Gambit-effekt” när den populära tv-serien fick alla att vilja börja med schack. Fast nu är det Möregårdh och pingis istället.

Jag ser framför mig hur Stiga gnuggar sina händerna och Torsten kontemplativt håller sin hand över telefonen och funderar på vilket ”offer that he can’t refuse” han ska ge till Truls Möregårdh.

Annons

”Jag är självklart bra för Torsten”

Och nyss flirtade Truls Möregårdh med Torsten Jansson i Avanzapodden, där Truls Möregårdh ska ha gett följande två citat (enligt Affärsvärlden).

– Torsten är en väldigt skön kille som älskar pingis. Han vill vinna och har höga ambitioner. Han är fortfarande välkommen att ringa när han vill.

– Jag tror att jag är den spelare i Europa som har bäst kontakt med alla dessa kineser och japaner som är sinnessjukt bra. Så jag är självklart bra för Torsten.

Och Torsten i sin tur ska ha sagt redan i våras att han har planer på att ringa Truls. Ett krav från Truls tycks dock (förståligt nog) vara att Kosta SK måste upp till högstaligan innan han kan tänka sig att signa.

Vi får väl se vilken effekt OS-framgångarna får på svensk pingis i allmänhet och Torsten Janssons Kosta-satsning i synnerhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill ”nalla” kunder på profilsidan

IMG 1041 1800

Om teddybjörnen som profilprodukt: ”Jag tror det finns en efterfrågan”. Nu väntar satsning för Teddykompaniet i Europa.

Teddybjörnar, stora som små nallar, fanns det gott om hos Teddykompaniet som var tillbaka på Nordic Profile Fair-mässan i Jönköping som de varit ifrån under några år. Båstadsföretaget erbjuder även andra plyschprodukter som snuttefiltar, dinglisar och mjukisdjur. Kvalitet och känsla genomsyrar sortimentet:

– Det är fokus på säkra och hållbara produkter, säger Magdalena Grahn, Key account manager på Teddykompaniet.

Profilkunder hör av sig

Profilbranschen är en ny marknad för företaget. ”Visa ditt företags mjuka sida”, löd budskapet i utställningsmontern.

– Vi har en del profilkunder som hör av sig. Så jag tror det finns en efterfrågan. Och det är lite det vi trycker på – vår mjuka sida, säger hon och utvecklar resonemanget om gosedjur som en profilprodukt:

– Det blir en annan dimension till allt annat som redan finns här. Men sedan är det inget som behöver utesluta det andra, säger hon men framhåller att deras nallar ger ett långsiktigt mervärde, ”för den här behåller du ju”, säger Magdalena och håller upp en av teddybjörnarna.

Annons

Vill öka försäljning i Europa

Teddykompaniet har omkring 20 anställda och omsättningen uppgår till cirka 100 miljoner kronor. Den svenska marknaden är starkast, men de arbetar även mot Danmark, Norge och Finland. Sverige står för 90 procent av företagets totala nordiska försäljningen. Produktsortiment säljs i huvudsak till återförsäljare, men man har också e-handelsförsäljning. Tillverkningen av produkterna sker i Kina.

Viss försäljning finns även på sina ställen i Europa. Tanken är att växa söderut:

– För vår del handlar det mycket framåt om att komma ut mer i Europa. Det är vårt största fokus framåt. Det är svårt att växa så mycket mer på våra egna marknader, förutom då att hitta andra branschnischer som den här som vi inte är så jätteaktiva i, säger Johan Lindskog, sales manager, och syftar på profilbranschen.

”En konkurrenssituation”

Det är dock av vikt att etablera sig i en annan bransch som inte påverkar andra befintliga kunder:

– Det är alltid en konkurrenssituation på marknaden du finns på och ju fler ställen du är på. Men här är en lite annan typ av kunder. Lite ny försäljning kan man säga.

Johan Lindskog och Magdalena Grahn på Teddykompaniet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Outdoor-leverantör tar sikte på profil- och yrkessidan med sina kängor

IMG 1031 1800

En för profilbranschen ny leverantör ställde ut med stövlar och kängor från bland annat ett engelskt varumärke.

En debutant på Nordic Profile Fair-mässan var Moxster. Ett litet familjeföretag med fokus på skor, kängor och stövlar för jakt, fiske och vildmarksliv.

– Nu vill vi komma in på profil- och yrkessidan. Därav är vi med här i dag också, säger Lasse Fröseth och tillägger att de har ”fantastiska grejer”.

Agentur för engelskt skomärke

Han säger att Moxster i dagsläget inte kan erbjuda så mycket skyddsskor, exempelvis med stålhätta, vilket kan krävas för vissa yrkesgrupper. Men det är något de håller på att utveckla framåt.

Annons

– Men det finns även yrkesgrupper där det inte kräver skydd, påtalar han.

Företaget har agenturen för flera varumärken, bland annat tyska Meindl och finska Nokian Footwear. Nyheten i utställningen är stövlar och kängor från engelska varumärket Grub´s.

– Det varumärket har vi agenturen för sedan i våras och kommer att ha på lager i september.

Anställt mer personal

Moxster omsatte närmare 29 miljoner kronor i bokslutet för 2023. Bolaget, beläget i Östersund, har ökat till nio anställda i år.

– Vi gör en rejäl satsning. Från 1 mars i år är det fyra stycken som har anställts. Vi tror på det här och satsar på det.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör öppnar permanent butik på Åhléns City

ahlens

Corporate-wear aktören öppnar permanent efter lyckad pop-up.

Det är MWH of Sweden som i förra veckan (den 13 augusti) öppnat en permant butik på Åhléns City i Stockholm efter att man haft en framgångsrik pop-up-butik där under förra hösten.

MWH erbjuder kostymer/arbetskläder till kvinnor och beskriver själva sin produkt såhär: ”exklusiva kostymer som är lika bekväma som träningskläder, tillverkade i Portugal med högkvalitativa tyger från Italien”.

LÄS OCKSÅ: Workwear-aktör som tillverkar kostymer till kvinnor trendar dubblad omsättning och öppnar pop-up-butik på Åhléns

– Vi är stolta över butiksöppningen på Åhléns City i Stockholm. Vi ser fram emot att möta våra kunder personligen och dela vår passion för stil, stretch och hållbarhet. Vi tror att mode ska kännas lika bra som det ser ut. Våra kostymer låter kvinnor röra sig sömlöst mellan arbete och fritid och förenar elegans och praktisk funktionalitet, säger Maria Seraki, grundare av MWH of Sweden, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Q2 för New Wave Group 2024

q2 2024 nwg
Ämnen i artikeln: New Wave Group

New Wave Group har i dagarna släppt sin rapport för andra kvartalet och halvåret 2024. Nettomsättning gick upp något medan rörelseresultat gick ner något, vilket stämde väl överens med det analytikernas prognoser.

Torsten Jansson kommenterar rapport och marknaden såhär i sitt ”vd-ord”:

– Marknaden var betydligt svagare än vad vi tidigare bedömt. Jag gjorde bedömningen innan att en räntesänkning och prat om ytterligare räntesänkningar skulle sätta fart på försäljningen men så blev inte fallet. Vår bedömning är att marknaden för profil minskade med 5-10 procent beroende på land och att detaljhandeln hade det fortsatt tufft med minskningar även där. Vi bedömer det som en tillfällig svacka i marknaden och kommer att fortsätta våra marknadsinvesteringar då det är ett bra läge att ta marknadsandelar och även orderstocken ser bättre ut än föregående år, i rapporten.

Det sämre resultat förklarar Jansson med generella ökade kostnader och på ökade marknadsinvesteringar.

”Tar marknadsandelar med långt ifrån nöjd”

Tittar man på halvåret 2024 så kommenterar Torsten det såhär:

– På 6 månader fick vi se en minskning av försäljningen med 46,9 MSEK eller 1% vilket även på halvåret betyder att vi fortsatt tar marknadsandelar – även om jag är långt ifrån nöjd. Rörelseresultatet minskade med 190,5 miljoner kronor och uppgick till 486,8 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal på 11,1%. Resultatminskningen är hänförlig till samma orsaker som under kvartalet. Även på halvåret förbättrades kassaflödet från löpande verksamheten och uppgick till 541,1 (37,0) miljoner kronor.

Annons

Siffrorna

PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 397,9 MSEK, vilket var 4% högre än föregående år (2 304,5 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 301,2 (363,9) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 210,3 (259,6) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,59 (1,96) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 337,5 (230,1) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 393,1 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (4 440,0 MSEK). Förvärvad verksamhet påverkade nettoomsättningen med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 486,8 (677,3) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 331,4 (481,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,50 (3,63) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 541,1 (37,0) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 60,2 (54,9) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 30,3 (42,8) %.

Du hittar kvartalsrapporten sin helhet här.

Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ledningen köper Pixmill – Punamusta avvecklar verksamheten i Tallinn

redaktionen@branschkoll.se
Annons