Har Swagg byggt branchens fetaste showroom? En bit av Brooklyn i Västberga industriområde

Dean Lax vd på Swagg i dörrposten till det han anser vara kronjuvelen i det nybyggda showroomet, det ljudisolerade konferensrummet med spröjsade glas.
Dean Lax vd på Swagg i dörrposten till det han anser vara kronjuvelen i det nybyggda showroomet, det ljudisolerade konferensrummet med spröjsade glas.

Häng med till Swaggs unika showroom med inspiration från världsstaden New York och modebranschen ska man ge kunderna en shoppingupplevelse i världsklass.

I en K-märkt fastighet i Västberga Industriområde i Stockholm håller textiltryckeriet och återförsäljaren Swagg till, på våning tre i huset finns produktionen och säljstyrkan sedan länge. Men det är för att besöka bottenvåningen i huset som Branschkoll är på besök, där har Swagg byggt ett helt nytt showroom på 250 kvadrat, eller för använda vd:n Dean Laxs ord ”Vi har tagit bottenplattan i kåken och byggt ett showroom och fått till en jäkligt New York-ig vibe”.

– Jag har inte sett ett sådant här showroom tidigare i Sverige i vår bransch utan det påminner ju mer om något från modebranschen och det är så med Swagg, vi är inte som alla andra. Inspirationen här är hämtad från stadsdelen Brooklyn i New York med spröjsade fönster, golv i råbetong och frilagt tak, säger Swaggs vd Dean Lax när han tar emot mig i det showroom han lagt ner sin själ i det senaste året och som nu även fungerar som hans kontor.

Och det råder ingen tvekan om att det är unikt, 250 kvadrat showroom med två kontorsplatser där Dean och hans närmsta kollega Ellen Duell sitter. Ett 40-tal varumärken finns representerade, många i sin autentiska miljö, barvagnen har whiskyn i karaffer tillverkade av Orrefors, egenutvecklade doftljus står i fönstren och racks fyllda av kläder från varumärken Swagg jobbar med står längs med väggarna.

”Som en stor godisaffär, du lämnar alltid med mer än du tänkte”

swagg biljard spel
Gästerna ska inte behöva ha tråkigt i Swaggs showroom, här finns bland annat arkadmaskiner och biljardbord. Och i bakgrunden skymtar en tavla från en känd grafittikonstnär.

Arkadspel profilerade med Swaggs logotyp finns i lokalerna och ett biljardbord där det står Swagg på duken, som såklart går i bolagets lila färg.

– Vi har köpt arkadspelen från Arcade Dreams i Linköping, de är specialiserade på brandade spellösningar säger Dean, samtidigt som han drar igång Streetfighter II och proklamerar att det är ett riktigt klassiskt fightingspel innan han får tokstryk av datorn.

Han stänger av spelet och vandrar bort till biljardbordet istället, där berättar han att planen är att ha en inflyttningsfest nu i höst eller till våren, ”köra biljardtävling, dricka några öl och bjuda in massa kunder”.

– Det har ju tyvärr blivit lite svårare att få hit kunderna och vi har fått justera om våra förväntningar på omsättning och resultat i år. Många av kunderna har såklart tuffare tider även de och måste fokusera på kärnverksamheten, men när vi väl får hit dem är det som att besöka en stor godisbutik, du lämnar alltid med mer än du hade tänkt dig.

Och det är enkelt att förstå hur det går till med så mycket produkter, så trevligt presenterade, ett ödmjukt, nästan industriellt, ja okej då – ett ”New York-igt” provbås står i mitten längs med ena väggen. Här kan kunderna prova grejerna på plats och det kommer faktiskt en kund medan Branschkoll är på besök. Hans stryker runt bland kläderna, ställer frågor och botaniserar bland Stanley/Stellas senaste kollektion.

showroom1
Delar av showroomet. Till vänster syns Stanley/Stella till vilka Swagg är ”official dealer”, som fått sin egna vägg med dubbla racks.
showroom 2
Andra änden av showroomet, här är det mer fokus på bad/spa, huvudbonader och vattenflaskor.

– Man kan säga att det rör sig om ”curated fashion, alltså selected by Swagg” vi har valt ut produkter i en kvalitetsnivå och en prisnivå som ligger i linje med Swagg som varumärke och som täcker många produktområden, säger Dean på frågan om hur de tänkt kring det utbud som visas upp i lokalerna.

Och flera leverantörer har velat vara med och synas i det här sammanhanget och gett lite extra. Det kan röra sig om gratis prover, eller dedikerade account managers, vissa leverantörer vill också vara med och hjälpa till och pitcha när vi träffar kunder här. Många av de leverantörer som kommit på besök har sagt att i det här sammanhanget vill vi finnas och exponeras, berättar Dean.

– Kunderna kommer ofta 3-4 pers från kontoret och blir nästan lite nippriga när de kommer hit, de får en otrolig entusiasm och köpglädje så ja, det är en positiv kundupplevelse, säger Dean.

dean ellen
Radarparet Dean Lax och Ellen Duell har båda två sitt kontor i anslutning till showroomet. Där Ellen gjort lite av en ”Harry Potter-resa” och gått från skrubben till Hogwarts (mer om det nedan).

Tagit fram ett eget varumärke – ”Har man tight budget ska man hålla sig borta”

Men det är inte bara produkter från leverantörer som gömmer sig i showroomet, Swagg har tagit fram sitt egna varumärke med riktigt högkvalitativa kläder i bomull tillverkade i Portugal.

– En tisha kostar 250 spänn ex tryck, 650 kronor för en hoodie, det är dundergrejer som finns i lager men har man en tight budget ska man hålla sig borta. Vi är som sagt inte som alla andra och ville hitta ett segment där vi har något som andra inte har. De här produkterna används vid brandbuildning och när man ska dela ut till folk som är vana att få en viss kvalitet annars används inte grejerna. Det är vårt egna varumärke, vi har produkter på lager och det tillverkas i Portugal, det är dyrt med tillverkning där men ger ingen huvudvärk med kvalitetssäkringen, säger Dean om det egna nyutvecklade varumärket.

En annan populär och lite annorlunda produkt är Swaggs svensktillverkade strumpor.

– Nästan alla som kommer hit vill ha med strumpor i offerten också när de får reda på att de är vävda i Sverige, säger Dean.

Krympinflation, ordervärde och slutet på sötebrödsdagarna (åtminstone för oss)

dean lax 2
Dean har ett höj- och sänkbart skrivbord med dubbla skärmar, men trivs bäst med att arbeta vid bardisken med sin laptop, enkelt och mobilt, härifrån navigerar han lågkonjunkturen, inflationen och priset på ekologisk bomull.

– Vi märker att de sötebrödsdagar branschen haft senaste 1,5 år efter pandemin med många mässor och event nu delvis är över, åtminstone för oss, och man får gneta mer för att få in kunderna. Vi har ökat våra investeringar i digital marknadsföring det här året men ännu inte sett så stora effekter av det. Ordrarna finns kvar men ordervärdet har generellt minskat en aning, med det är kanske inte så konstigt med tanke på lågkonjunkturen näringslivet och de svenska hushållen gått in i det här året säger Dean om marknadsläget.

Vilken produkt är tuffast?

– Organic cotton är tufft, de priserna hade börjat sticka iväg redan innan kronfallet och inflationen kom, så kunden ifrågasätter priset på de produkterna, det är olyckligt men vad kan man göra, man kan inte köra ner det i halsen på dem. Jag tror leverantörerna kommer börja gå ner i bomullsvikt för att kompensera för de tuffare tider som kommer, en del har redan börjat, det blir en form av krympinflation på samma sätt som att innehållet i flingpaketet minskar, säger Dean och fortsätter:

– Swagg kommer från två exceptionella år med omsättningsrekord och bra marginal och med det i ryggen hade vi såklart stora förhoppningar på 2023 men med det världsläge som råder med krig, högre priser och en svag krona med mera så har vi fått skruva ner de förväntningarna lite, med det sagt är vi fortsatt nöjda med det vi har och har stor tilltro till vår riktning framåt.

Vad har du investerat i showroomet?

– Mindre än man kan tro, jag har dragit i många trådar och utnyttjat tjänster.

Oavsett hur stor investering varit i kronor och ören så har man gått från ett showroom på 20 kvadrat med en trött soffa och lite varuprover till 250 kvadrat i en unik miljö som kommer fortsätta generera värde en lång tid framöver. Och så har Ellen Duell fått ett nytt kontor (som skulle kunna liknas med Hogwarts jämfört med där hon satt innan).

– Jag satt i en skrubb innan, säger Ellen.

Annons

– Nja, du satt i ett gammalt arkiv bakom en brandklassad dörr säger Dean och skrattar.

Vad har Håkan Hellström, Ruben Östlund och Moonica Mac gemensamt?

merch moonica
Rykande färsk merch påväg till den populära sångerskan Moonica Mac.

Samtliga vänder sig till Swagg för att få hjälp med merch och annat. Ja även om det är lite tuffare tider nu på Swagg och för branschen i stort så trillar det fortfarande in häftiga uppdrag från kändisar och artister titt som tätt. Och kanske är det därför man nyligen bytt ut sin tagline från ”Swagg – tryck – brodyr – textil” till ”Swagg – creative merchandise”.

Håkan Hellström har nyss avslutat sin turné där han bar en specialsydd kavaj av sammansatta broderade tygbitar, där Swagg varit inblandade i delar av tillverkningsprocessen. Och i samband med att Ruben Östlunds succéfilm Triangle of Sadness hade premiär förra hösten hjälpte man till att trycka en capsule collection (alltså en mindre sammarbets-kollektion) med olika motiv från filmen till det svenska klädvarumärket CDLP.

Och när Dean tar mig på en snabb rundvandring genom produktionen så trycker man merch för fullt till den allt mer framgångsrika svenska sångerskan Moonica Mac.

– Ja vi får faktiskt göra en del artsy fartsy grejer, säger Dean som hellre vill prata om den logistikkapacitet man har på Swagg som just nu ska skicka ut unika löparkläder till 100 olika ”löpartribes” runt om i Sverige, med screentryck direkt på polyester. ”Det är inte så många som kan screentrycka direkt på polyester och med miljöcertifierade färger dessutom” förklarar Dean och jag nickar och säger att nu är det dags att vi slutar prata, annars blir artikeln för lång.

  • Swagg grundat 1984 av Dave Lax (Deans Pappa)
  • Huserar på Elektravägen 5 i Hägersten
  • Har 15 anställda och omsatte strax under 46 miljoner kronor vid senaste bokslutet
  • Har traditionellt sysslat främst med förädling men har nu omfattande återförsäljning också
  • Nyss byggt ett storslaget showroom på bottenvåning av sina lokaler
  • Kända för kreativ merch och swag till artister, filmindustrin, techbolag, startups och bryggerier
dean och dave
Far och son Dave och Dean Lax. Medan Dean ringer in affärer från bottenvåningen smyger Dave runt i produktionen och viker tillbaks de t-shirts som Dean rotat runt i för att visa mig hur trycket ser ut. Tillsammans med den tekniskt smarta brodern Douglas som byggt upp tryckeriets workflow-system från grunden så styr man familjeföretaget Swagg.
Annons

Lönsamt storformatstryckeri till salu – omsätter 26 miljoner kronor

Till salu

Nu sökes köpare med friska idéer som vill ta företaget in i framtiden. ”Vi ägare börjar passera bäst före-datum”, säger vd:n.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta säljer del av profilverksamhet till storkoncern

IMG 1071 1800
Ämnen i artikeln: Exakta

Holländskt bolag tar över som B2B-partner och får rättigheterna på nordiska marknaden.

Exakta Brandhouse, som under flera år varit Rituals B2B-partner i Norden, har nu sålt rättigheterna. Köpare är den holländska B2B-leverantören Trendfactory. Överlåtelsen gäller från och med 1 september. Exakta Brandhouse AB upplöses efter den 1 september.

Branschkoll träffar Carsten Olausson på Nordic Profile Fair. Han var tidigare vd för Exakta Brandhouse men följde, i och med affären, med över till Trendfactory. Det gjorde även Benthe Erichsen, försäljningchef i Danmark och Jenny Pålsson, försäljningschef i Sverige och Norge.

Carsten Olausson, nu i sin nya roll som affärsutvecklingschef för Trendfactory i Norden, ser positivt på bytet av B2B-partner. Den stora skillnaden med Trendfactory är att de besitter ännu större erfarenhet, har mer muskler och fokus. Exakta Brandhouse har varit B2B-partner till Rituals den senaste fem åren. Trendfactory å sin sida har varit det i 20 år i flera europeiska länder.

– De opererar i Benelux, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien och Polen. Och nu tar de även över Norden, säger Carsten Olausson och fortsätter:

Annons

– Alltså det finns en otrolig kunskap och struktur på hur man ska jobba. Fantastiskt många success stories när det gäller typ av kunder, typ av insatser och så vidare. Så det är bara positivt.

Han poängterar att de fyra länderna på den nordiska marknaden skiljer sig mycket åt. I Sverige är varumärkeskännedomen om Rituals 90 procent, i Danmark cirka 60 procent och i Finland runt 10 procent.

– Så det är otroligt olika förutsättningar. Så det finns mycket att jobba på då också kan man säga.

B2B-partnerskiftet blir egentligen ingen skillnad för de befintliga kunderna, enligt Olausson. På mässan var det tre budskap som kommunicerades ut:

– Du kommer få fakturan från Trendfactory istället för Exakta. Dina varor kommer från Holland istället för Malmö. Och tre, du ska beställa i en ny orderportal.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Få koll på Nordens största grafiska koncerner

Nordic printers

✔️De största nordiska tryckerierna ✔️Lönsamheten ✔️Planerna framåt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så ska SPG växa – siktar mot tolv förvärv fram till slutet av 2025

Esben SPG
Ämnen i artikeln: SPG

✔️Stor intervju med vd:n Esben Mols Kabell ✔️Här ska man etablera sig ✔️Tryckmarknadens utveckling ✔️AI:s påverkan på trycksakspriset.

Ämnen i artikeln: SPG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tufft 2023 för Europas massa- och pappersindustri

bundle 1853667 1280 1800

✔️Så stor var minskningen ✔️Återvinningens utveckling ✔️Så utvecklas CO2-utsläppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill digitalisera rollup:en

IMG 1078 1800

”Vi vill bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk”.

För första gången är Led Rollup Sweden, som ska digitalisera den klassiska rollup:en, utställare på Nordic Profile Fair.

Led Rollup Sverige med säte i Halmstad har valt att att pröva ett nytt sätt att nå ut till kunderna – att jobba mer med återförsäljare och inte bara slutkunder som man gjort hittills med sin led rollup-produkt.

– Det vi vill göra är att bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk, säger ägaren och grundaren Selim Kalkan.

Varit igång 1,5 år

På frågan hur mycket företaget med sina sex anställda omsätter så säger han att den fortfarande är blygsam:

Annons

– Vi är i uppstartsfasen och har hållit på i 1,5 år. Däremot växer vi stadigt varje månad med nya kunder och fler affärer.

Mobil och påbyggnadsbar

Företagets affärsidé är digitalisera den klassiska rollup:en. På samma yta kan en kund ha hur många budskap som helst på led-skärmen. Det går också att bygga ihop de mobila roll up:erna till en större skärmvägg – sex stycken totalt.

– Roll up:en har sett likadan ut sedan urminnestider. Nu vill vi på samma yta köra ett lite mer dynamiskt upplägg. Det har alltid varit så – något som rör sig och syns fångar uppmärksamhet och väcker någon form av nyfikenhet, hävdar han.

”Utöver förväntningarna”

Fokus i år blir att växa. Och med mässan, att ställa ut, känns som rätt beslut.

– Än så länge måste jag säga att den här mässan ändå levererat litegrann. Det har varit utöver förväntningarna så det är bra, säger han på första mässdagens eftermiddag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk investerare säljer ”Print-to-web”-företag till annan svensk investerare – med förlust

Nu säljer man vidare bolaget som man köpte 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norsk tryckerikoncern startar två nya bolag

skipnes med to nye.png 1800

Så här bygger Skipnes nya säljkanaler inom profilprodukter och bokproduktion.

Norska Skipnes fortsätter att bygga nya försäljningskanaler. 2022 låg Skipnes bakom etableringen av trykkeri.no och startade också den kreativa byrån Pitch Studio. Nu har man registrerat ytterligare två nya systerbolag i koncernen: Fleks Forlag AS och Scanprofil AS.

– Det handlar främst om att bygga nya försäljningskanaler, dels för att nå nya kundgrupper, dels för att kunna sälja fler produkter och tjänster till befintliga kunder, säger Skipnes vd Geir Hagen till Grafkom.no.

Annons

För hela bokprocessen

Fleks Forlag AS erbjuder författare hjälp med hela bokprocessen från idé till innehåll och slutligen produktion. Detta görs genom att utnyttja befintliga resurser i Pitch Studio och Skipnes.

– Vi erbjuder författarna hjälp med design, text och produktion. Fleks Forlag är en självpubliceringsplattform där författarna själva väljer hur mycket hjälp de vill outsourca till oss. Vi tror att detta är en växande marknad och en trend i tiden, fortsätter Hagen.

“Profilmedia är en stor marknad”

Scanprofil är ett företag inom profilmedia och bolagsstarten är en naturlig följd av att Front för en tid sedan lade till profilmedia i sin portfölj.

– Scanprofil har haft en väldigt spännande start. Detta är en stor marknad och vi ser direkt ett stort intresse för många olika personliga profilprodukter. Här har vi en bred portfölj med produkter som också inkluderar mässprofilering, och kanske på sikt även skyltproduktion. Dessutom ser vi ett betydande intresse för mer traditionella trycksaker som kalendrar och block etcetera med logotryck, säger Hagen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilprodukter av papper – blir till blommor och örter

Seed paper 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair

För första gången på Nordic Profile Fair finns Cortho Green, ett företag från Nederländerna som tillverkar olika tryckta produkter av fröpapper.

– Vi lägger olika frön i våra papper som när man planterar dem i jorden och vattnar lite så gror de och växer upp till allt från blommor till örter, säger Thomas Huntink som driver Cortho Green.

Seed paper
Olika typer av produkter som man tillverkar av sitt fröpapper.

Papperet är tillverkat av helt återvunna fibrer och kan användas till en lång rad olika produkter.

Kunden väljer själv vilken typ av växt man vill ska komma upp vid planteringen och förtaget tillverkar allt från gratulationskort, kuvert och påsar med konfetti till bokmärken och små kalendrar av sitt papper.

Annons

– I kalendern vi har är det olika fröer i varje månad som passar till säsongen.

Är man tryckeri själv går det också bra att bara köpa papperet i ark och sköta trycket själv.

– Papperet tål inte allt för hårt tryck så vi printar med inkjet och vattenbaserad färg så att vi inte får in några skadliga ämnen vid planteringen.

Cortho Green producerar själva alla produkter i Holland med korta ledtider, men man söker också partners på den svenska marknaden.

Seed paper products 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair
redaktionen@branschkoll.se
Annons