Har Swagg byggt branchens fetaste showroom? En bit av Brooklyn i Västberga industriområde

Dean Lax vd på Swagg i dörrposten till det han anser vara kronjuvelen i det nybyggda showroomet, det ljudisolerade konferensrummet med spröjsade glas.
Dean Lax vd på Swagg i dörrposten till det han anser vara kronjuvelen i det nybyggda showroomet, det ljudisolerade konferensrummet med spröjsade glas.

Häng med till Swaggs unika showroom med inspiration från världsstaden New York och modebranschen ska man ge kunderna en shoppingupplevelse i världsklass.

I en K-märkt fastighet i Västberga Industriområde i Stockholm håller textiltryckeriet och återförsäljaren Swagg till, på våning tre i huset finns produktionen och säljstyrkan sedan länge. Men det är för att besöka bottenvåningen i huset som Branschkoll är på besök, där har Swagg byggt ett helt nytt showroom på 250 kvadrat, eller för använda vd:n Dean Laxs ord ”Vi har tagit bottenplattan i kåken och byggt ett showroom och fått till en jäkligt New York-ig vibe”.

– Jag har inte sett ett sådant här showroom tidigare i Sverige i vår bransch utan det påminner ju mer om något från modebranschen och det är så med Swagg, vi är inte som alla andra. Inspirationen här är hämtad från stadsdelen Brooklyn i New York med spröjsade fönster, golv i råbetong och frilagt tak, säger Swaggs vd Dean Lax när han tar emot mig i det showroom han lagt ner sin själ i det senaste året och som nu även fungerar som hans kontor.

Och det råder ingen tvekan om att det är unikt, 250 kvadrat showroom med två kontorsplatser där Dean och hans närmsta kollega Ellen Duell sitter. Ett 40-tal varumärken finns representerade, många i sin autentiska miljö, barvagnen har whiskyn i karaffer tillverkade av Orrefors, egenutvecklade doftljus står i fönstren och racks fyllda av kläder från varumärken Swagg jobbar med står längs med väggarna.

”Som en stor godisaffär, du lämnar alltid med mer än du tänkte”

swagg biljard spel
Gästerna ska inte behöva ha tråkigt i Swaggs showroom, här finns bland annat arkadmaskiner och biljardbord. Och i bakgrunden skymtar en tavla från en känd grafittikonstnär.

Arkadspel profilerade med Swaggs logotyp finns i lokalerna och ett biljardbord där det står Swagg på duken, som såklart går i bolagets lila färg.

– Vi har köpt arkadspelen från Arcade Dreams i Linköping, de är specialiserade på brandade spellösningar säger Dean, samtidigt som han drar igång Streetfighter II och proklamerar att det är ett riktigt klassiskt fightingspel innan han får tokstryk av datorn.

Han stänger av spelet och vandrar bort till biljardbordet istället, där berättar han att planen är att ha en inflyttningsfest nu i höst eller till våren, ”köra biljardtävling, dricka några öl och bjuda in massa kunder”.

– Det har ju tyvärr blivit lite svårare att få hit kunderna och vi har fått justera om våra förväntningar på omsättning och resultat i år. Många av kunderna har såklart tuffare tider även de och måste fokusera på kärnverksamheten, men när vi väl får hit dem är det som att besöka en stor godisbutik, du lämnar alltid med mer än du hade tänkt dig.

Och det är enkelt att förstå hur det går till med så mycket produkter, så trevligt presenterade, ett ödmjukt, nästan industriellt, ja okej då – ett ”New York-igt” provbås står i mitten längs med ena väggen. Här kan kunderna prova grejerna på plats och det kommer faktiskt en kund medan Branschkoll är på besök. Hans stryker runt bland kläderna, ställer frågor och botaniserar bland Stanley/Stellas senaste kollektion.

showroom1
Delar av showroomet. Till vänster syns Stanley/Stella till vilka Swagg är ”official dealer”, som fått sin egna vägg med dubbla racks.
showroom 2
Andra änden av showroomet, här är det mer fokus på bad/spa, huvudbonader och vattenflaskor.

– Man kan säga att det rör sig om ”curated fashion, alltså selected by Swagg” vi har valt ut produkter i en kvalitetsnivå och en prisnivå som ligger i linje med Swagg som varumärke och som täcker många produktområden, säger Dean på frågan om hur de tänkt kring det utbud som visas upp i lokalerna.

Och flera leverantörer har velat vara med och synas i det här sammanhanget och gett lite extra. Det kan röra sig om gratis prover, eller dedikerade account managers, vissa leverantörer vill också vara med och hjälpa till och pitcha när vi träffar kunder här. Många av de leverantörer som kommit på besök har sagt att i det här sammanhanget vill vi finnas och exponeras, berättar Dean.

– Kunderna kommer ofta 3-4 pers från kontoret och blir nästan lite nippriga när de kommer hit, de får en otrolig entusiasm och köpglädje så ja, det är en positiv kundupplevelse, säger Dean.

dean ellen
Radarparet Dean Lax och Ellen Duell har båda två sitt kontor i anslutning till showroomet. Där Ellen gjort lite av en ”Harry Potter-resa” och gått från skrubben till Hogwarts (mer om det nedan).

Tagit fram ett eget varumärke – ”Har man tight budget ska man hålla sig borta”

Men det är inte bara produkter från leverantörer som gömmer sig i showroomet, Swagg har tagit fram sitt egna varumärke med riktigt högkvalitativa kläder i bomull tillverkade i Portugal.

– En tisha kostar 250 spänn ex tryck, 650 kronor för en hoodie, det är dundergrejer som finns i lager men har man en tight budget ska man hålla sig borta. Vi är som sagt inte som alla andra och ville hitta ett segment där vi har något som andra inte har. De här produkterna används vid brandbuildning och när man ska dela ut till folk som är vana att få en viss kvalitet annars används inte grejerna. Det är vårt egna varumärke, vi har produkter på lager och det tillverkas i Portugal, det är dyrt med tillverkning där men ger ingen huvudvärk med kvalitetssäkringen, säger Dean om det egna nyutvecklade varumärket.

En annan populär och lite annorlunda produkt är Swaggs svensktillverkade strumpor.

– Nästan alla som kommer hit vill ha med strumpor i offerten också när de får reda på att de är vävda i Sverige, säger Dean.

Krympinflation, ordervärde och slutet på sötebrödsdagarna (åtminstone för oss)

dean lax 2
Dean har ett höj- och sänkbart skrivbord med dubbla skärmar, men trivs bäst med att arbeta vid bardisken med sin laptop, enkelt och mobilt, härifrån navigerar han lågkonjunkturen, inflationen och priset på ekologisk bomull.

– Vi märker att de sötebrödsdagar branschen haft senaste 1,5 år efter pandemin med många mässor och event nu delvis är över, åtminstone för oss, och man får gneta mer för att få in kunderna. Vi har ökat våra investeringar i digital marknadsföring det här året men ännu inte sett så stora effekter av det. Ordrarna finns kvar men ordervärdet har generellt minskat en aning, med det är kanske inte så konstigt med tanke på lågkonjunkturen näringslivet och de svenska hushållen gått in i det här året säger Dean om marknadsläget.

Vilken produkt är tuffast?

– Organic cotton är tufft, de priserna hade börjat sticka iväg redan innan kronfallet och inflationen kom, så kunden ifrågasätter priset på de produkterna, det är olyckligt men vad kan man göra, man kan inte köra ner det i halsen på dem. Jag tror leverantörerna kommer börja gå ner i bomullsvikt för att kompensera för de tuffare tider som kommer, en del har redan börjat, det blir en form av krympinflation på samma sätt som att innehållet i flingpaketet minskar, säger Dean och fortsätter:

– Swagg kommer från två exceptionella år med omsättningsrekord och bra marginal och med det i ryggen hade vi såklart stora förhoppningar på 2023 men med det världsläge som råder med krig, högre priser och en svag krona med mera så har vi fått skruva ner de förväntningarna lite, med det sagt är vi fortsatt nöjda med det vi har och har stor tilltro till vår riktning framåt.

Vad har du investerat i showroomet?

– Mindre än man kan tro, jag har dragit i många trådar och utnyttjat tjänster.

Oavsett hur stor investering varit i kronor och ören så har man gått från ett showroom på 20 kvadrat med en trött soffa och lite varuprover till 250 kvadrat i en unik miljö som kommer fortsätta generera värde en lång tid framöver. Och så har Ellen Duell fått ett nytt kontor (som skulle kunna liknas med Hogwarts jämfört med där hon satt innan).

– Jag satt i en skrubb innan, säger Ellen.

Annons

– Nja, du satt i ett gammalt arkiv bakom en brandklassad dörr säger Dean och skrattar.

Vad har Håkan Hellström, Ruben Östlund och Moonica Mac gemensamt?

merch moonica
Rykande färsk merch påväg till den populära sångerskan Moonica Mac.

Samtliga vänder sig till Swagg för att få hjälp med merch och annat. Ja även om det är lite tuffare tider nu på Swagg och för branschen i stort så trillar det fortfarande in häftiga uppdrag från kändisar och artister titt som tätt. Och kanske är det därför man nyligen bytt ut sin tagline från ”Swagg – tryck – brodyr – textil” till ”Swagg – creative merchandise”.

Håkan Hellström har nyss avslutat sin turné där han bar en specialsydd kavaj av sammansatta broderade tygbitar, där Swagg varit inblandade i delar av tillverkningsprocessen. Och i samband med att Ruben Östlunds succéfilm Triangle of Sadness hade premiär förra hösten hjälpte man till att trycka en capsule collection (alltså en mindre sammarbets-kollektion) med olika motiv från filmen till det svenska klädvarumärket CDLP.

Och när Dean tar mig på en snabb rundvandring genom produktionen så trycker man merch för fullt till den allt mer framgångsrika svenska sångerskan Moonica Mac.

– Ja vi får faktiskt göra en del artsy fartsy grejer, säger Dean som hellre vill prata om den logistikkapacitet man har på Swagg som just nu ska skicka ut unika löparkläder till 100 olika ”löpartribes” runt om i Sverige, med screentryck direkt på polyester. ”Det är inte så många som kan screentrycka direkt på polyester och med miljöcertifierade färger dessutom” förklarar Dean och jag nickar och säger att nu är det dags att vi slutar prata, annars blir artikeln för lång.

  • Swagg grundat 1984 av Dave Lax (Deans Pappa)
  • Huserar på Elektravägen 5 i Hägersten
  • Har 15 anställda och omsatte strax under 46 miljoner kronor vid senaste bokslutet
  • Har traditionellt sysslat främst med förädling men har nu omfattande återförsäljning också
  • Nyss byggt ett storslaget showroom på bottenvåning av sina lokaler
  • Kända för kreativ merch och swag till artister, filmindustrin, techbolag, startups och bryggerier
dean och dave
Far och son Dave och Dean Lax. Medan Dean ringer in affärer från bottenvåningen smyger Dave runt i produktionen och viker tillbaks de t-shirts som Dean rotat runt i för att visa mig hur trycket ser ut. Tillsammans med den tekniskt smarta brodern Douglas som byggt upp tryckeriets workflow-system från grunden så styr man familjeföretaget Swagg.
Annons

Billes i Göteborg investerar i Indigo

Billes tryckeri har genom sitt bolag Contact Tryck & Reklam investerat i en HP Indigo 5500 och den ska tas i bruk redan den här veckan. Företagets marknadsnamn är Contact Billes.

AGI som skriver om investeringen på sin webbplats:

– Investeringen av en HP Indigo 5500 kommer att höja kapaciteten och kvaliteten avsevärt inom vår digitaltrycksavdelning samt blir ett bra kompliment till våra A3 offsetpressar, säger Andreas Jakobsson, vd för Contact Billes till AGI.

Annons

Billes Tryckeri förvärvade Contact Tryck & Reklam 2008 och varumärket Palmeblads finns nu också under samma tak. Marknadsnamnet för bolaget är Contact Billes

Man erbjuder produktion av trycksaker, webbsidor, reklamproduktion och distributionstjänster.

Enligt senaste boksluten omsätter Billes Tryckeri och Contact tillsammans 142 miljoner kronor och är 94 anställda.

Läs mer på www.contactbilles.se och www.billes.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Typografen Bildkompaniet sålt och blir Kaigan TBK

Kaigan AB, ett litet företag som säljer lösningar för hantering av digitala dokument och webbpublicering har förvärvat Typografen Bildkompaniet (TBK). Sammantaget omsatte det nya bolaget cirka 24 MSEK förra året.

Förvärvet innebär att företaget kan leverera sina kunders marknadsaktiviteter i fler kanaler.

Annons

TBK erbjuder sedan tidigare digitaltryck, bildbearbeting och original. Med Kaigans tjänster mediabank, streaming, sökordsoptimering och webbpublicering är man nu en mer komplett producent av marknadskommunikation. Man skriver i ett pressmeddelande att ”Med andra ord kan vi ta din kampanj från offline till online och vice versa i ett enda projekt.”

Det finns just nu tre bolag i gruppen – Kaigan TBK AB, Kaigan AB och Kaigan Gbg AB. Tillsammans är de 24 personer och omsätter 24 miljoner kronor enligt senaste boksluten.

Carl Petruson, vd för Kaigan, beskriver läget på den omvälvande mediemarknaden:
– För världen är ju inte svart eller vit. Och papper kommer inte att försvinna för att vi har möjligheten att publicera på internet. Det är när allt jobbar tillsammans som det blir som allra bäst.

Läs mer på  www.tbk.se och www.kaigan.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschkoll samarbetar med Verdigris om miljöinformation

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris

verdigris logo

Verdigris - ett internationellt projekt för att sprida kunskap om trycksakens miljöpåverkan.

Under det kommande året kommer ett antal artiklar som fokuserar på miljöfrågor att publiceras på Branschkoll. Artiklarna kommer från projektet Verdigris som är branschens just nu största iniativ

Branschkoll ingår från och med idag i The Verdigris Publishing Network som har medlemmar över hela världen.

Verdigris-projektet är ett internationellt projektet med syfte att informera alla som jobbar i värdekedjan för trycksaker om trycksaken miljöpåverkan. Man jobbar bland annat med att få fram en standard för att mäta koldioxidutsläpp för olika former av kommunikation – både för trycksaker och för olika former av digital kommunikation.

Samarbetet innebär att Branschkoll får översätta och publicera artiklar från nätverket vilket kommer att ske löpande.

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris
redaktionen@branschkoll.se
Annons

LiTHO och Danagårds går samman

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm

En ny ägargrupp förvärvar 100 procent av aktierna i Danagårds Grafiska. De nya ägarna består av ledningsgruppen i Danagårds Grafiska samt ägarna till nuvarande LiTHO. Peter Hjelm som idag är vd för Danagårds blir vd för den nya konstellationen.

– I fortsättningen kan vi som grafiskt företag erbjuda ett bredare och mer komplett produkt-och tjänsteutbud. Bland annat med digitaltryckning, arktryck i högkvalitativ offset, bild och dokumenthantering, storformat samt webb och IT-lösningar, framhåller Peter Hjelm

Verksamheten i LiTHO överförs till Danagårds Grafiska som samtidigt byter namn till DanagårdLiTHO, berättar Peter Hjelm för Branschkoll.

Det nya företagets verksamheter kommer att fortsätta i oförändrade former, men med en tydlig fokusering på att utnyttja varandras styrkor och hjälpa kunderna att utveckla sina affärer.

– En stor fördel är att dessa områden kan kopplas samman för att nå en större styrka än de enskilda delarna var för sig, tillägger Peter Hjelm.

Det nya bolaget väntas omsätta cirka 130 miljoner och sysselsätta cirka 65 personer. Samgåendet mellan bolagen äger rum från 1 juli 2010.

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny prognos från IRM: mediemarknaden upp fem procent

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden

IRM reviderar sin prognos för 2010 och släpper samtidigt sin prognos för 2011. Den tidigare spådda nolltillväxten för 2010 revideras upp till fem procent. 2011 spås landa på en tillväxt på 3,1 procent. Det är fram för allt TV och internet som driver på uppgången.

Man anser också att morgonpressen ska klara av att öka sina annonsintäkter. Senaste två åren har dessa sett fallande annonsintäkter  och frågan är om IRM får rätt? Den kraftiga förändringen på mediemarknaden gör att det är svårt att göra prognoser.

Dagens Media skriver mer om IRMs rapport.

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkursstatistik för grafisk industri 1994-2007

Ämnen i artikeln: konkurser

I arbetet med att bygga upp den del av branschkoll som kommer att innehålla statistik och bakgrundsfakta om den grafisk branschen dyker jag ner i en del intressant fakta (inte alltid livsnödvändig men intressant). 

konkursutsatthet

Källa: Tillväxtverket och SCB, Bearbetat av Branschkoll

(Klicka på bilden för att förstora.)

Annons

Här tex har jag på SCB hittat antalet konkurser för olika branscher. För att kunna jämföra med andra branscher har jag valt att använda begreppet ”konkursutsatthet” som innebär att jag för varje år har delat antalet konkurser med antalet aktiva företag – det beskriver alltså hur stor del av branschen som varje år har gått i konkurs.

Äldre data har jag inte kunnat få ut så detaljerat som man skulle vilja – det som du ser nedan är konkursutsatthet för den samlade grafiska branschen inklusive förlag så som det var indelat i den gamla branschindelningen (SNI 2002). År 2007 kom en helt ny indelning som har en renare uppdelning och där förlagen ligger för sig (de har ju inte längre egen produktion som förr i tiden).

Jag har jämfört grafisk bransch dels med ”Alla branscher” men också med ”Andra företagsservicefirmor” som bland annat innehåller reklambyråer.

Du ser själv att grafisk industri ligger klart högre än andra branscher – men avståndet minskar. Just nu håller jag på att uppdatera siffrorna för 2008 och 2009. Kunder till Branschkoll kommer snart att kunna ta del av materialet.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Databaser för individanpassade trycksaker

En artikel som beskriver hur man jobba med databaser för kampanjer som innehåller variabel element – sk individanpassad kommunikation. Kanaler som används kan vara trycksaker, webbsidor, sms m.m.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommunikationsbranschens konkurser ökar mer än andra

Ämnen i artikeln: konkurser

Senaste konkursstatistiken från UC visar att antalet konkurser totalt fortsätter att minska även om takten inte är lika hög som tidigare. Men Informations- och kommunikationsbranschen går mot strömmen och ökar ganska kraftigt i maj jämfört med samma period 2009.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya kollektivavtal klara

Grafiska Företagens Förbund och GS (Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch) har tecknat avtal för de kommande 20 månaderna, fram till den sista januari 2012. Avtalsperioden innebär att man kommer i takt med den övriga industrin.

Den 1 augusti 2010 ska en pott bildas om 0,9 procent av lönesumman,

redaktionen@branschkoll.se
Annons

7 miljoner Kindle säljs 2010

Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
redaktionen@branschkoll.se
Annons