Han blir e-commerce manager för Danagårdlithos e-handelssatsning

Colorpicture_top

Fredrik Lindbom blir ansvarig för Danagårdlithos satsning på e-handel. I somras förvärvade man sajten Colourpicture.se som blir basen för det nya affärsområdet som hjälper företag med presentreklam, profilkläder och tryckt material i alla möjliga former och format.

Som Branschkoll skrev före sommaren så satsar Danagårdlitho på e-handel genom att förvärva Colourpicture Europe AB. Med förvärvet får man in en färdig lösning för e-handel av trycksaker. 

Fredrik Lindbom (LinkedIn) är anställd som ansvarig och kommer att ha sin bas i Helsingborg där Colourpicture också startades. Inga tidigare medarbetare följer med från Colourpicture.

Enligt Peter Hjelm som är vd för Danagårdlitho så valde man att köpa en färdig plattform istället för att utveckla en själva.

– Det känns fantastiskt bra med Fredrik som är väldigt engagerad och strukturerad. Han kommer att sitta i en företagspark i Helsingborg och driva det här – vi ser det som ett spännande utvecklingsprojekt, kommenterar vd Peter Hjelm.

Fredrik Lindbom
Fredrik Lindbom (Bild: LinkedIn)

Man har redan en utesäljare i Helsingborg och de två blir nu ett team där. All produktion och logistik kommer att ske antingen hos Danagårdlitho själva eller hos underleverantörer.

Mycket av det som säljs via sajten producerar Danagårdlitho inte själva utan man fortsätter jobba med underleverantörer, som Colourpicture gjort sedan starten.

Annons

– Det blir också en stor del automatiserad trading i den här lösningen, säger Peter Hjelm.

Man kommer att fokusera på företag som kunder och att använda Colourpicture.se som ytterligare en försäljningskanal.

– Vi har köpt plattformen och med Fredrik satt till friskt blod inom e-handel. Vi kan branschen och Fredrik kan e-handel så det ska bli väldigt intressant att se var det landar, avslutar Peter.

E-handeln finns på www.colourpicture.se.

Stort utbud

Produktutbudet är extremt brett på Colourpicture men allt från vanliga trycksaker och expo-produkter till kläder med tryck, reklamgodis och manikyrset. Se hela utbudet nedan (klicka för större bild)

Colourpicture utbud

Bilder från Colourpicture.se och LinkedIn.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons