Han är mannen bakom Alligos förvärv i profilbranschen – ”Bättre att betala bra för ett bra bolag, än lite för ett dåligt bolag”

Andreas Blomkvist på Alligo är ständigt på jakt efter ett välskötta bolag som lever upp till Alligos förvärvsprofil.
Andreas Blomkvist på Alligo är ständigt på jakt efter ett välskötta bolag som lever upp till Alligos förvärvsprofil.

Branschkoll har pratat med Andreas Blomkvist som är affärsutvecklare för specialistbolagen på Alligo och som tillsammans med sitt team ligger bakom de förvärv Alligo har gjort i profilbranschen de senaste två åren.

Blomkvist startade sin resa i profilbranschen vid millenieskiftet som 23-åring när han grundade Reklamproffsen i Örebro som han senare sålde till Alligo (dåvarande Momentum Group). Först sålde han 70 procent av bolaget 2018, resterade 30 procent sålde han i början av 2020 precis innan pandemin bröt ut. Och nu jobbar han sedan 1,5 år tillbaks just med affärsutveckling på Alligo.

– När jag började fanns det sex specialistbolag i Alligos portfölj och vi la då en offensiv plan om att förvärva bolag i branschen, idag har vi 13 så kallade specialistbolag i portföljen.

Med specialistbolag avser Andreas alltså de profil- och arbetsklädbolag som ligger utanför koncernens så kallade konceptvarumärken (Tools, Swedol, Grolls och Univern).

Specialistbolagen är således:

  • Reklamproffsen
  • Triffiq och Profilmakarna
  • Mercus
  • Company line
  • Industriprofil
  • Magnussons
  • Profeel Sweden
  • Kents
  • Olympus
  • Z-profil
  • Topline och Topline Kalmar (senast förvärvat)

Hur ser en arbetsdag ut för dig?

– Det är ganska omväxlande dagar, dels stöttar jag vd:ar med med affärsutvecklingen i vardagen, inköp, anställningsfrågor och kundrelaterade frågor, där vd:n behöver hjälp i verksamheten. Sen är jag även kontaktperson för våra leverantörer och inköpspartners, det är drygt ett 40-tal leverantörer vi samarbetar med. Och så jobbar jag ju då med förvärv av specialistbolag.

Hur går processen till när ni letar bolag att förvärva?

– Vi jobbar med en förvärvsagenda där vi har satt upp punkter på vad man ska uppfylla, delvis handlar det om storlek på bolaget, det ska finnas en robust organisation på plats och så gärna ett lönsamt bolag. Vi tar oss inte an några turn around case just nu. Kort och gott ska bolaget ha en bevisad förmåga att själva driva en lönsam verksamhet och så ska det vara en spelare det pratas gott om i branschen, det är väldigt viktigt. Processen från att man hittar ett bolag och inleder en diskussion till att affären är klar brukar ta mellan 4-6 månader, säger Andreas Blomkvist.

När jag pratade med dina föregångare sa de att den största utmaningen var att få entreprenörer att sälja sina bolag, men nu tycks det ha lossnat och ni har fått köpa in er i några av branschens mest tongivande aktörer, vad har ändrats tror du?

– Vi gör det mer uttalat nu, och har mer resurser för förvärv, i kombination med ett starkt erbjudande till entreprenören, man får de bästa av de två världar, fortsätter äga aktier samtidigt som man får tillgång till våra samarbetsforum. Vi har gett sex bud och fått sex affärer, så vi har en 100-procentig hit rate och inget av bolagen var till salu när vi satte oss i det första mötet, utan vi har kontaktat dem för att intervjua dem och kolla hur de ser på framtiden.

LÄS OCKSÅ: Vi köpte Triffiq och fick blodad tand

Kan du prata något om köpesummor? Vad är ett välskött mellanstort profilföretag med okej lönsamhet värt egentligen? Rent allmänt?

– Jadu, svårt att svara på den frågan utan att prata siffror men det är vår filosofi att det är bättre att betala bra för ett bra bolag, än att betala lite för ett dåligt skött bolag. Sen tycker jag personligen det är roligt att bolagen i branschen är säljbara, det var inte självklart för 7-8 år sedan att det gick att sälja sitt bolag utan man fick ofta lämna över väldigt billigt till någon som vill ta över bolaget. Idag är det fler än vi som är intresserade av att köpa bolag i branschen och det bevisar att det görs mycket bra arbete i branschen av flera olika bolag och det är roligt att det kommer fram i ljuset.

Åtta av specialistbolagen tillhör eller har tillhört New Wave Profile

Många av de bolag ni förvärvat tillhör kedjan New Wave Profile, vad är anledningen till att ni tycks tycka om dessa bolag extra mycket?

– Vi har ingen uttalad strategi på något sätt om att vi ska förvärva bolag som är med i New Wave Profile-kedjan, sen råkar många av bolagen ändå tillhöra kedjan och det har nog att göra med att vi har samma parametrar och värderingar, det finns många duktiga bolag i kedjan. Men huruvida bolaget i fråga ska vara med i kedjan eller inte efter förvärv är ingen fråga vi lägger oss i, säger Andreas och fortsätter:

– Sen har ju jag en bakgrund inom NWP genom Reklamproffsen och har lärt känna en del entreprenörer där och har fått bra koll på vilka som är duktiga företagare. Vi gillar New Wave mycket, det är en viktig partner till oss.

Lyser det i ögonen eller inte?

Varför vill ni ha dessa ”specialistbolag” i koncernen? Varför räcker det inte med Swedol och den typen av bolag?

– Det gör oss starkare och bättre och så är det roligare när vi är fler. Tittar man på Swedol exempelvis så har man ett helt annat upplägg. Specialistbolagen är spetsigare, jobbar mer med koncept, och är större på profildelen. Sen köper vi ju bolag i en bransch vi verkligen förstår oss på och så är inte alltid fallet när noterade koncerner köper onoterade bolag när branscher ska konsolideras.

Ert modus operandi är ofta att köpa 70 procent av bolaget och låta ägarna behålla 30 procent, hur länge vill ni att de gamla ägarna ska stanna i bolaget?

Annons

– Vi pratar inte exakta datum, men det är en väldigt bra modell att drivna entreprenörer är med och äger sina bolag, vi söker ägare som har drivkraften kvar. Det kan vara svårt att svara på efter en intervjuprocess där man lär känna varandra i 10-12 timmar, men i slutändan handlar det om det lyser i ögonen eller inte, finns det en hunger framåt? Säger Blomkvist och fortsätter:

– Så för oss får en driven ledning gärna stanna länge, det är väldigt viktigt att ledningen är motiverad och vill driva vidare verksamheten. Har man 10-20 anställda sitter mycket av framgången i entreprenörskapet och det gäller att respektera och förädla det. Personalen märker i princip ingen förändring när vi kliver in i ett bolag. utan synergierna sitter i att vi gör saker tillsammans med vissa strategier, inköpsavtal och ekonomin. Och så tillsätter vi en ny styrelse, där Magnus* blir ordförande och jag blir ledamot.

*Magnus Lyckman har en bakgrund inom Alligo, och är för närvarande vd för Mercus Yrkelsläder till vardags. Det är honom Andreas rapporterar till och är hans närmsta kollega.

Skulle bli mer besviken om vi inte krockar, då är vi för små

Finns det någon gräns för hur många specialistbolag ni vill vara?

– Hur många bolag vi ska vara har vi inte kommunicerat varken internt eller externt utan det viktiga är att det ska vara rätt bolag, vi är väldigt disciplinerade med våra förvärv. De ska vara ”local champions”, det ska finnas ett starkt affärsmannaskap, de ska vara en geografisk komplettering till de bolag vi har idag och med ägare som vill sitta kvar. Det finns inte så många bolag i Sverige som uppfyller de kraven.

Är det otänkbart att äga två bolag i samma stad?

– Nja, vi har bolag som ligger rätt nära varandra, ibland krockar vi på en kund men då får det vara så, jag skulle bli mer besviken om vi inte krockar då är vi för små. Sen är det mer intressant att titta på Stockholm som är en stor stad än exempelvis Örebro eller Eskilstuna där vi redan finns. Men vi tittar på bolaget före vi tittar på staden.

Avslutningsvis vad sker framåt?

– Nu är det fokus på Topline och deras onboarding, det är ett metodiskt arbete att få in ett nytt bolag i koncernen, framförallt när det kommer till ekonomin, det är en resa att gå från entreprenörsekonomi till börsekonomi. Så vi ska åka ner till dem och träffa hela gänget och fånga upp eventuella frågor som har uppståt, avslutar Andreas Blomkvist affärsutvecklare på Alligo.

LÄS OCKSÅ: Topline Förvärvat

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons