Grafisk förädlare i Borås satsar stort – ”Byggt en maskinpark som heter duga”

I produktionen finns lasermaskiner, värmepress och printer.
I produktionen finns lasermaskiner, värmepress och printer. Depositphotos / Unsplash

Bolagets grundare har tidigare jobbat med försäljning av maskiner, men driver nu en grafisk förädlare.

Det är bolaget Lasergravyren.se med bas i Viared utanför Borås som nu gör en rejäl satsning på förädling och även försäljning av profilprodukter.

– Jag köpte en laser för förädling och hade maskinen hemma och startade upp Lasergravyren.se som varumärke och redan första veckan fick jag napp från Scania vars egna gravyr hade gått sönder och de behövde snabbt typskyltar till sina lastbilar, säger Rickard Henriksen som grundat bolaget.

Laser
Rickard Henriksen och Tommy Strömberg. (Bilder: Lasergravyren)

Därefter har det blivit många lokala jobb och kunderna finns ofta i Borås-trakten som är en av Sveriges profiltätaste städer.

Ringde upp Pecon Print och frågade ”vem är den bästa ni har?”

Sen hände något tråkigt men det blev också startskottet för den satsning Lasergravyren nu kör enligt den gamla devisen, den enes död är den andres bröd.

– I mitten på förra året, kursade en stor kollega till oss, Pecon Print, då började det elda på för fullt i telefonen, vi var plötsligt den enda här som kan göra lokala laserjobb och jag slogs då av tanken att det är dags att växla upp. Så jag kontaktade helt enkelt ägaren till Pecon och sa att jag är ledsen att ni fått gå det här ödet till mötes men jag undrar nu vem är den bästa ni har?, förklarar Rickard.

Annons

Svaret han fick var Tommy Strömberg, sagt och gjort Tommy anställdes och är idag delägare och kompanjon och en viktig del i den satsning man nu gör. Man är också just nu i processen med att starta upp ett nytt gemensamt aktiebolag där man kommer få ett nytt org-nummer till Lasergravyren men behålla allt annat.

Laser 2
(Bilder: Lasergravyren)

Vill vara en helhetsleverantör och har byggt upp en omfattande maskinpark

På kort tid har Lasergravyren samlat på sig flera olika maskiner för att täcka de behov som kan finnas hos kunderna.

– Vi har har byggt upp en maskinpark som heter duga i en fin men kanske lite för liten lokal, berättar Rickard.

I maskinparken som består både av inköpta och leasade maskiner finns två lasrar, för gravyr samt skärning. Det finns även en transferpress från Hot Screen samt en digitalprinter från ACP Systems.

Dessutom har man även tillgång till en Kornit som står hos Indukta, där man sköter sina Print-on-demand-ordrar. Det var nämligen hos Indukta som Rickard tidigare jobbade som försäljare innan han startade upp Lasergravyren.

– Där vi har mest jobb just nu är i digitalprintern där vi trycker på hårda material, det är allt från flaskor, till tumstockar och frisbees som går i maskinen.

Förutom förädling åt andra profilföretag, som Rickard säger är 80 procent av omsättningen just nu, så bedriver man även viss försäljning av egna produkter, främst profilkläder. Man letar också efter fler industrikunder som har mer verksamhet året runt eftersom profilbranschen är så säsongsbetonad förklarar Rickard Henriksen avslutningsvis.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons