Google använder ”greenwashing” för att marknadsföra katalogapp

Google CatalogsFörra veckan lanserade Google ett nytt verktyg för att publicera och sprida kataloger digitalt. I lanseringen använder man miljöargument utan att hänvisa till verkliga fakta (greenwashing). Man skriver till exempel att Google Catalogs är ett ”Grönare sätt att shoppa”.

Detta är något som tillverkare och papper och tryckta kataloger kanske kan bli förargade över? Men missa inte alla de smarta funktioner som faktiskt gör katalogen bättre – söka i många olika kataloger samtidigt och göra egna collage som kan delas med vänner (se film längre ner på sidan).

Den amerikanska bloggen Dead Tree Edition skriver i en kommentar:

Annons

”Åh, så att byta till information som är lagrad i energi-slukande datacenter och sedan skickade via det kol-drivna internet, till elektronikprylar som innehåller massor av giftiga ämnen, är miljömässigt mer hållbart bara för att man inte använder papper – en återvinningsbar produkt som tillverkas från förnyelsebara material?”

Kommentar: Det är lätt för företag att ta till miljöargumentet när man ska marknadsföra en ny produkt. Särskilt elektroniska. Vad som är mest miljövänligt när det gäller just kataloger är väldigt svårt (troligtvis omöjligt) att komma fram till – många säger att ”eftersom vi redan har datorer och internet så är det bättre att utnyttja dem lite till”. Dessutom kommer det alternativ som fungerar bäst som försäljningsinstrument att vinna i alla fall.

Istället för att fokusera på vad de digitala konkurrenterna säger så är det dags att satsa ännu mer på att utveckla det tryckta mediet till att bli ännu mer miljövänligt. Och att samtidigt jobba med att kommunicera detta till marknaden. Och samtidigt erbjuda nya tjänster för digital publicering. Båda kanalerna kommer att samexistera – men en sak är säker – och det är att de elektroniska alternativen i snabb takt kommer att minska sin miljöpåverkan och det måste även trycksaken göra. Se tex vad Google gör för att sänka sin energiförbrukning.

ARVE Error: need id and provider

Annons

De köper konkursboet – ”Vi är en väldigt naturlig köpare”

2 1800

✔️Ska ge trygghet till konkursboets kunder ✔️Målsättning att fortsätta växa 15 procent årligen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Hjalmar E:s konkursbo sålt

hjalmare kontrakt

✔️Verksamheten upphör i Skellefteå ✔️Avser flytta tillgångarna till södra Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två nya digitalpressar – ”Vet att vi måste omsätta mer eller göra förändringar i produktionen”

IMG 2174 1800

Efter pensionsavgångar och byte av administrativt system – tryckeriet skiftar maskinmärke på digitaltrycksavdelningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri investerar över 20 miljoner kronor i rullinkjet – visar volymökning i år

intellijet parajett

✔️Nya kundaffärer har bäddat för bra start på året ✔️Så mycket har tryckeriets volymer ökat

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Omikai: ”Vi kommer att nå break even i år”

IMG 0813 1800
Ämnen i artikeln: Omikai

Omikai gjorde om affärsstrategin och de senaste tre åren har företaget inlett samarbeten och expanderat snabbt från tre till 19 marknader.

Ämnen i artikeln: Omikai
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Drömstart” för nystartat bolag

IMG 0993 1800

✔️Hektisk inledning för återförsäljaren ✔️Försäljningen ligger 20 procent över budget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ricoh köper AI-startup

print AI
Ämnen i artikeln: Ricoh

Ska stärka den automatiserade processen med en funktion för datautvinning från olika dokument.

Ämnen i artikeln: Ricoh
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag fick ny ägare – och tripplade marginalen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här gick det för Exaktakoncernen 2023

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta-koncernen har lämnat bokslut för 2023.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora förändringar på svenskt stortryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons