Glossop Cartons först i världen med Highcon
Som första företag i världen har Glossop Cartons investerat i konverteringsmaskinen Highcon Euclides för att skära och biga med mycket korta ledtider i små upplagor. Maskinen som skapar en bigform på några minuter och skär ”digitalt” med laser, lanserades på Drupa förra året och möjliggör snabb produktion av korta serier kartongförpackningar.
– Den här lösningen öppnar en rad nya möjligheter med skräddarsydda förpackningar i korta körningar. Den här Direct-to-Pack-lösningen passar perfekt med våra värderingar inom innovation, lyhördhet och kundfokus, säger Jacky Sidebottom, företagets vd i ett pressmeddelande.
Maskinen ska vara i bruk i april 2013.
Glossop Cartons finns på www.glossopcartons.co.uk. Man ställer ut på mässan Packaging Innovations i Birmingham i slutet av februari.
I Norden är Visutech återförsäljare för Highcon.
Båstadgruppens anställer ny säljare i Danmark
Båstadgruppens senaste tillskott är Lars Knudstrup som kliver in som Area sales för Båstadgruppen Danmark med Jylland som distrikt. Det här framgår av ett Linkedin-inlägg.
Lars har tidigare jobbat på bland annat Wenaas Workwear och Blåkläder för den danska marknaden.
Skärpta regler för andningsskydd från 2025
Från 1 januari 2025 införs nya regler som kräver att tätsittande andningsskydd, som FFP-masker och helmasker, ska vara individuellt utprovade.
Arbetsgivare måste genomföra så kallad tillpassningsprovning minst vartannat år eller vid byte av skydd. Syftet är att säkerställa att masken sluter tätt mot användarens ansikte.
Två testmetoder används: kvantitativ mätning av partiklar eller lufttryck, samt en kvalitativ metod där en doft eller smak kontrollerar tätheten.
De nya reglerna kommer beröa cirka 52.000 företag, där särskilda utmaningar kan uppstå för anställda med skägg, som kan behöva använda alternativa skydd, skriver Procurator i ett pressmeddelande.
Fyra starka profilvarumärken samlas i ny förädlingsfabrik i Enköping
Erbjuder numera maskinpark med tryck och brodyr till återförsäljare.
Falk & Ross inleder samarbete med klädjätte – lanserar nytt varumärke
Creator Studio, en del av H&M-gruppen, tar klivet in i profilbranschen med nya varumärket True Blanks.
– Att få vara en del av lanseringen av en av världens största spelare på vår marknad är en ära. True Blanks är Creator Studio, en del av H&M-gruppens senaste satsning. Alla modeller och kvaliteter är noggrant utvalda.
Det säger en entusiastisk Lars Andrén hos distributören Falk & Ross när vi träffar honom på Nordic Profile Fair i Jönköping där kollektionen fick sin premiär.
Lars Andrén säger att lanseringen av det nya varumärket just i Sverige är extra roligt eftersom merchföretaget Creator Studio är en del av den svenska klädjätten H&M. I samarbete med Falk & Ross ger sig därmed H&M genom Creator Studio in i profilbranschen.
Produktion och design
Han säger att kunskapen H&M besitter, dels från sin produktion, dels i design av kollektioner för sina varumärken H&M, Arket och Cos nu förenas i en mix för profilbranschen.
Falk & Ross är en B2B-distributör av profilerade textilier på den europeiska marknaden och har över 50 varumärken i sitt sortiment. Varumärket True Blanks blir senaste tillskottet.
Vad gör att ni får det här förtroendet som distributör?
– Storleken. Vi är ett enormt stort bolag. Sedan har vi en distribution som är precis över hela Europa. Vi har kunderna kan man säga – och distributionsapparaten. Jag tror säkerligen att vi kan växa ganska mycket med detta. Det är jag övertygad om.
– Vi utvecklas väldigt positivt i Norden just nu. Vi har haft några väldigt bra år i Sverige får jag säga.
Lars Andrén säger att flera månaders arbete ligger bakom lanseringen av True blanks. Han förklarar att det är ett basvarumärke, ett smalt sortiment som kombinerar hög modegrad med hållbarhet.
På lager i september
Bland basprodukterna finns t-shirtar, tröjor, hoodies och kepsar. Det finns också några accessoarartiklar och artiklar för barn. ”En modern touch of basic-kollektion”, säger han.
– Vårt team av modekunniga experter har arbetat intensivt för att säkerställa att varje detalj möter våra höga standarder.
– Alla produkter i kollektionen är tillverkade av ekologisk bomull (Organic Cotton) och uppfyller våra strikta krav på högsta kvalitet och miljöhänsyn.
Falk & Ross kommer att ha den nya varumärkeskollektionen på lager från och med september.
– Vi lanserar det först i Sverige, sedan troligtvis i Finland och sedan i hela Europa.
Creator Studio satsar på profilbranschen
Förutom den lansering man nu gör av sitt klädvarumärke ”True Blanks” har Creator Studio på senaste tiden både gått med i Unitedprofile och hjälpt Eldorado lansera en webbshopp till deras uppmärksammade sommarkollektion.
LÄS OCKSÅ: Eldorado tar årets sommarkollektion till helt nya höjder
Pingishjälten: ”Torsten är en skön kille, han kan ringa mig”
Torsten Jansson, grundare av NWG och en man med tajming. Precis efter att arenan i Kosta står klar och Torsten puttat in en kvarts miljard av sina egna pengar i bygget så levererar Truls Möregårdh som på beställning ett OS-mirakel.
Sportarenan kallad Craft Arena som Torsten Jansson byggt i Kosta är en multisportsarena som är tänkt att husera flera idrottande ungdomar i olika sporter. Men det är ingen hemlighet att Torstens hjärta klappar lite extra för bordtennis och att pinigsklubben Kosta SK avancerat fort i ligorna senaste åren delvis tack vare Torstens stöd.
Och nu, efter att smålänningen Truls Möregårdh gått och vunnit OS-silver i bordtennis och dessutom slog ut världsettan tidigt i turneringen Wang Chuqin.
Nu har efterfrågan på pingisprylar skjutit i höjden på Tradera, klassiska rack har blivit samlarobjekt och vi kan förmodligen vänta oss någon slags ”Queen’s Gambit-effekt” när den populära tv-serien fick alla att vilja börja med schack. Fast nu är det Möregårdh och pingis istället.
Jag ser framför mig hur Stiga gnuggar sina händerna och Torsten kontemplativt håller sin hand över telefonen och funderar på vilket ”offer that he can’t refuse” han ska ge till Truls Möregårdh.
”Jag är självklart bra för Torsten”
Och nyss flirtade Truls Möregårdh med Torsten Jansson i Avanzapodden, där Truls Möregårdh ska ha gett följande två citat (enligt Affärsvärlden).
– Torsten är en väldigt skön kille som älskar pingis. Han vill vinna och har höga ambitioner. Han är fortfarande välkommen att ringa när han vill.
– Jag tror att jag är den spelare i Europa som har bäst kontakt med alla dessa kineser och japaner som är sinnessjukt bra. Så jag är självklart bra för Torsten.
Och Torsten i sin tur ska ha sagt redan i våras att han har planer på att ringa Truls. Ett krav från Truls tycks dock (förståligt nog) vara att Kosta SK måste upp till högstaligan innan han kan tänka sig att signa.
Vi får väl se vilken effekt OS-framgångarna får på svensk pingis i allmänhet och Torsten Janssons Kosta-satsning i synnerhet.
De vill ”nalla” kunder på profilsidan
Om teddybjörnen som profilprodukt: ”Jag tror det finns en efterfrågan”. Nu väntar satsning för Teddykompaniet i Europa.
Teddybjörnar, stora som små nallar, fanns det gott om hos Teddykompaniet som var tillbaka på Nordic Profile Fair-mässan i Jönköping som de varit ifrån under några år. Båstadsföretaget erbjuder även andra plyschprodukter som snuttefiltar, dinglisar och mjukisdjur. Kvalitet och känsla genomsyrar sortimentet:
– Det är fokus på säkra och hållbara produkter, säger Magdalena Grahn, Key account manager på Teddykompaniet.
Profilkunder hör av sig
Profilbranschen är en ny marknad för företaget. ”Visa ditt företags mjuka sida”, löd budskapet i utställningsmontern.
– Vi har en del profilkunder som hör av sig. Så jag tror det finns en efterfrågan. Och det är lite det vi trycker på – vår mjuka sida, säger hon och utvecklar resonemanget om gosedjur som en profilprodukt:
– Det blir en annan dimension till allt annat som redan finns här. Men sedan är det inget som behöver utesluta det andra, säger hon men framhåller att deras nallar ger ett långsiktigt mervärde, ”för den här behåller du ju”, säger Magdalena och håller upp en av teddybjörnarna.
Vill öka försäljning i Europa
Teddykompaniet har omkring 20 anställda och omsättningen uppgår till cirka 100 miljoner kronor. Den svenska marknaden är starkast, men de arbetar även mot Danmark, Norge och Finland. Sverige står för 90 procent av företagets totala nordiska försäljningen. Produktsortiment säljs i huvudsak till återförsäljare, men man har också e-handelsförsäljning. Tillverkningen av produkterna sker i Kina.
Viss försäljning finns även på sina ställen i Europa. Tanken är att växa söderut:
– För vår del handlar det mycket framåt om att komma ut mer i Europa. Det är vårt största fokus framåt. Det är svårt att växa så mycket mer på våra egna marknader, förutom då att hitta andra branschnischer som den här som vi inte är så jätteaktiva i, säger Johan Lindskog, sales manager, och syftar på profilbranschen.
”En konkurrenssituation”
Det är dock av vikt att etablera sig i en annan bransch som inte påverkar andra befintliga kunder:
– Det är alltid en konkurrenssituation på marknaden du finns på och ju fler ställen du är på. Men här är en lite annan typ av kunder. Lite ny försäljning kan man säga.
Johan Lindskog och Magdalena Grahn på Teddykompaniet.
Outdoor-leverantör tar sikte på profil- och yrkessidan med sina kängor
En för profilbranschen ny leverantör ställde ut med stövlar och kängor från bland annat ett engelskt varumärke.
En debutant på Nordic Profile Fair-mässan var Moxster. Ett litet familjeföretag med fokus på skor, kängor och stövlar för jakt, fiske och vildmarksliv.
– Nu vill vi komma in på profil- och yrkessidan. Därav är vi med här i dag också, säger Lasse Fröseth och tillägger att de har ”fantastiska grejer”.
Agentur för engelskt skomärke
Han säger att Moxster i dagsläget inte kan erbjuda så mycket skyddsskor, exempelvis med stålhätta, vilket kan krävas för vissa yrkesgrupper. Men det är något de håller på att utveckla framåt.
– Men det finns även yrkesgrupper där det inte kräver skydd, påtalar han.
Företaget har agenturen för flera varumärken, bland annat tyska Meindl och finska Nokian Footwear. Nyheten i utställningen är stövlar och kängor från engelska varumärket Grub´s.
– Det varumärket har vi agenturen för sedan i våras och kommer att ha på lager i september.
Anställt mer personal
Moxster omsatte närmare 29 miljoner kronor i bokslutet för 2023. Bolaget, beläget i Östersund, har ökat till nio anställda i år.
– Vi gör en rejäl satsning. Från 1 mars i år är det fyra stycken som har anställts. Vi tror på det här och satsar på det.
Workwear-aktör öppnar permanent butik på Åhléns City
Corporate-wear aktören öppnar permanent efter lyckad pop-up.
Det är MWH of Sweden som i förra veckan (den 13 augusti) öppnat en permant butik på Åhléns City i Stockholm efter att man haft en framgångsrik pop-up-butik där under förra hösten.
MWH erbjuder kostymer/arbetskläder till kvinnor och beskriver själva sin produkt såhär: ”exklusiva kostymer som är lika bekväma som träningskläder, tillverkade i Portugal med högkvalitativa tyger från Italien”.
– Vi är stolta över butiksöppningen på Åhléns City i Stockholm. Vi ser fram emot att möta våra kunder personligen och dela vår passion för stil, stretch och hållbarhet. Vi tror att mode ska kännas lika bra som det ser ut. Våra kostymer låter kvinnor röra sig sömlöst mellan arbete och fritid och förenar elegans och praktisk funktionalitet, säger Maria Seraki, grundare av MWH of Sweden, i ett pressmeddelande.
Q2 för New Wave Group 2024
New Wave Group har i dagarna släppt sin rapport för andra kvartalet och halvåret 2024. Nettomsättning gick upp något medan rörelseresultat gick ner något, vilket stämde väl överens med det analytikernas prognoser.
Torsten Jansson kommenterar rapport och marknaden såhär i sitt ”vd-ord”:
– Marknaden var betydligt svagare än vad vi tidigare bedömt. Jag gjorde bedömningen innan att en räntesänkning och prat om ytterligare räntesänkningar skulle sätta fart på försäljningen men så blev inte fallet. Vår bedömning är att marknaden för profil minskade med 5-10 procent beroende på land och att detaljhandeln hade det fortsatt tufft med minskningar även där. Vi bedömer det som en tillfällig svacka i marknaden och kommer att fortsätta våra marknadsinvesteringar då det är ett bra läge att ta marknadsandelar och även orderstocken ser bättre ut än föregående år, i rapporten.
Det sämre resultat förklarar Jansson med generella ökade kostnader och på ökade marknadsinvesteringar.
”Tar marknadsandelar med långt ifrån nöjd”
Tittar man på halvåret 2024 så kommenterar Torsten det såhär:
– På 6 månader fick vi se en minskning av försäljningen med 46,9 MSEK eller 1% vilket även på halvåret betyder att vi fortsatt tar marknadsandelar – även om jag är långt ifrån nöjd. Rörelseresultatet minskade med 190,5 miljoner kronor och uppgick till 486,8 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal på 11,1%. Resultatminskningen är hänförlig till samma orsaker som under kvartalet. Även på halvåret förbättrades kassaflödet från löpande verksamheten och uppgick till 541,1 (37,0) miljoner kronor.
Siffrorna
PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 2 397,9 MSEK, vilket var 4% högre än föregående år (2 304,5 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 1%.
- Rörelseresultat uppgick till 301,2 (363,9) MSEK.
- Periodens resultat uppgick till 210,3 (259,6) MSEK.
- Resultat per aktie uppgick till 1,59 (1,96) SEK.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 337,5 (230,1) MSEK.
PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 4 393,1 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (4 440,0 MSEK). Förvärvad verksamhet påverkade nettoomsättningen med 1%.
- Rörelseresultat uppgick till 486,8 (677,3) MSEK.
- Periodens resultat uppgick till 331,4 (481,8) MSEK.
- Resultat per aktie uppgick till 2,50 (3,63) SEK.
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 541,1 (37,0) MSEK.
- Soliditeten uppgick till 60,2 (54,9) %.
- Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 30,3 (42,8) %.
Du hittar kvartalsrapporten sin helhet här.