GL, Grafkom och Branschkoll i nytt samarbete kring branschens framtid

Anders Medbo och Ulf Sunnberg Grafkom
Anders Medbo och Ulf Sunnberg Grafkom
Anders Medbo, Grafiska Leverantörsföreningen och Ulf Sunnberg, GrafKom.

I en turbulent tid som denna har det kanske aldrig varit viktigare att ha kunskap om vad som händer på marknaden och i branschen. För att få fram mer information om framtiden inleder de tre branschaktörerna – GL, Grafkom och Branschkoll – ett strategiskt samarbete kring branschens utveckling.

Var med i årets trendspaning genom att svara på fem frågor här.

Grafiska Leverantörsföreningen inledde förra året ett strategiskt arbete med att kartlägga hur branschen utvecklas. Tanken var att få fram ett verktyg som kunde visa var framtidens kunder finns, hur olika produktgrupper utvecklas och hur de tillverkas idag och i framtiden. Ett underlag för både de producerande bolagen och dess leverantörer att använda i sitt strategiska arbete.

Resultatet blev en trendspaning i form av en undersökning med endast fem, smart formulerade, frågor – som gav många svar på frågeställningar om branschens framtid.

– Nu breddar vi basen rejält genom att samarbete med både Grafkom och Branschkoll, säger Anders Medbo som är ordförande i Grafiska Leverantörsföreningen, vilka är initiativtagare till Trendspaningen.

Fler svar ger bättre underlag för analys och konklusioner. I och med samarbetet kommer analysen att ges mycket mer tid och resultatet blir en rapport som alla som deltar i undersökningen kommer att få ta del av.

Annons

– Om man delar med sig av sin egen kunskap – så kommer man få ännu mer information och kunskap tillbaka, branschen måste jobba mer tillsammans på det här sättet, säger Ulf Sunnberg som är ordförande i nätverket Grafkom.

För Branschkoll och Grafkom är kunskap och information grunden i verksamheten.

– Det är hela filosofin i Grafkom. Att bli mer öppen och dela med sig av sin egen kunskap är kanske det viktigaste steget som många företag måste ta idag, säger Ola Karlsson som driver Branschkoll och sitter med i styrelsen för GrafKom.

När Trendspaningen nu genomförs för andra gången kan vi också få en bild av hur ”tron på framtiden” har förändrats sedan förra året. Ambition är att göra denna undersökning en gång om året för att se hur branschen förändras över tid.

Undersökningen genomförs under oktober och resultatet presenteras på Grafkoms nästa träff i Malmö den 3-4 november.

Var med i årets trendspaning genom att svara på fem frågor här.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons