Gina Tricot skulle anlägga skog – blev 503 träd på en åker i Danmark

Gina Tricot är det senaste sorgsna exemplet på att det är enkelt att lova mycket men svårare att hålla vad man lovar när det kommer till miljöarbete.
Gina Tricot är det senaste sorgsna exemplet på att det är enkelt att lova mycket men svårare att hålla vad man lovar när det kommer till miljöarbete.

Det blåser greenwashing-vindar kring Gina Tricots kampanj från 2022 där man i samarbete med Bianca Ingrosso lovade sina kunder att en del av pengarna för plaggen skulle gå till kundernas egna skog. ”Gina Tricot Forest”.

Granskningen (som SVT genomfört) visade att den här skogen består av 503 trädplantor på en åker i Danmark, vilket inte räcker för att kvalificera sig som en skog (det krävs cirka 1.500 träd enligt FN:s stadgar).

– Formuleringen är olycklig. Vi skulle ha formulerat oss annorlunda och har snubblat här, säger Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot, skriver SVT.

Nu har både Gina Tricot och Bianca Ingrosso anmälts till Konsumentverket för greenwashing. Juristen Anna Gunnarsson från Konsumentverket påpekar att både företag och influencers kan fällas för vilseledande marknadsföring om de inte kan bevisa sina påståenden. Anmälningarna menar att kampanjen medvetet använde felaktiga påståenden och därmed vilseledde konsumenter om Gina Tricots miljöarbete, skriver SVT.

Annons

Konsumentverket har ännu inte beslutat om de kommer ta upp ärendet.

Oavsett vad som sker belyser händelsen vikten av att svenska företag och influencers tar större ansvar när de använder klimatlöften i sin marknadsföring, särskilt i ljuset av EU:s nya direktiv mot greenwashing.

”Vad trodde vi egentligen?”

Och i det offentliga rummet hörs besvikna röster. I ett debattinlägg i Resumé skriver kommunikatören Maja Risholm att sådant här beteende förstör för hela branschen.

– De allra flesta verkar slående överens om att Gina Tricot, och i viss mån Ingrosso, har greenwashat och missat att säkerställa due diligence. Tyvärr verkar merparten föga förvånade. Det är nästan så att man fnyser åt det hela och dumförklarar konsumenterna som litat på budskapen. Vad trodde vi egentligen, skriver Maja Risholm.

Enligt uppgifter till SVT beräknas Gina Tricot ha betalat mellan 5 och 10 miljoner till Bianca Ingrosso för de hållbarhetskampanjer hon frontade åt bolaget under 2022-23. Samtidigt har man betalat cirka 80.000 kronor för att plantera träden i Danmark.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons