Fysiska medier stärks i en tid då nästan allt innehåll genereras av AI

AI genererar en enorm mängd text och bilder. PROMT: "text, images, movies and AI with a mix of magazines, t-shirts and pens"
AI genererar en enorm mängd text och bilder. PROMT: "text, images, movies and AI with a mix of magazines, t-shirts and pens"

Redan 2026 kommer 90 procent allt innehåll på nätet AI-genererat. Och allt kommer inte att vara sant.

Enligt en ny rapport från Europols brottsbekämpningsgrupp kan upp till 90 procent av allt innehåll online vara syntetiskt framställt med hjälp av artificiell intelligens redan år 2026.

Rapporten understryker vikten av att vara kritisk till det man ser på nätet, med tanke på den ökande användningen av AI för att skapa eller manipulera media.

– På daglig basis litar människor på sin egen uppfattning för att vägleda dem och tala om vad som är verkligt och vad som inte är det, står det i rapporten skriver The Byte.

”Ljud- och film från en händelse behandlas ofta som en sanningsenlig redogörelse. Men vad händer om dessa medier kan genereras artificiellt, anpassas för att visa händelser som aldrig ägt rum, för att felrepresentera händelser eller förvränga sanningen?”

Fysiska medier kommer att stå starkare och mer trovärdiga i en tid då nästan allt digitalt innehåll genereras av AI – och när det blir svårare att avgöra vad som är sant och vad som inte är det.

Jobbar du med fysiska medier och vill ta nästa steg i ditt företags utveckling – kom till Print Next den 30 november och inspireras av talare och branschkollegor.

LÄS MER: ”AI kommer inte ta ditt jobb. Men någon som kan AI kommer göra det.”

Ämnen i artikeln: AI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons