Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie
Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.
Svanen har genomfört en ny studie där de frågat över 5.000 invånare i de nordiska länderna och skepcismen mot företagens hållbarhetskommunikation är stor – endast 22 procent litar på marknadsföring som använder argument som “miljövänlig”, “hållbar” eller “klimatneutral”.
Och endast 61 procent litar på oberoende tredjepartscertifieringar som Svanen och EU Ecolabel, en betydligt högre siffra men ändå inte super-övertygande.
Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion:
- 53 % anser att klimatförändringarna är den mest kritiska hållbarhetsutmaningen.
- 22 % litar på marknadsföring med argument som ”miljövänlig”, ”hållbar” eller ”klimatneutral”.
- 18 % litar på att företagens egna märkningar är bra val för miljön.
- 61 % litar på att produkter, som är märkta med oberoende tredjepartscertifieringar Svanen och EU Ecolabel, är bra och hälsosamma val för miljön.
- 59 % tycker att det är viktigt att märkningsorganisationen är objektiv och oberoende av de produkter den licensierar.
- 21 % anser att privata företag och myndigheter gör tillräckligt för att bidra till en mer hållbar konsumtion.
- 76 % har upplevt att produkter avsiktligt är tillverkade så att de ej går att reparera.
- I Sverige känns Svanen igen av 97 % av invånarna.
- Jämfört med övriga länder så är svenskarna de i Norden, 58 %, som i högst grad kopplar Svanenmärkta produkter till ett bra val för miljön.
– Det är avgörande att vi ställer om till en hållbar konsumtion, annars kan vi inte nå miljö- och klimatmål och bidra till en mer cirkulär ekonomi. Vi måste konsumera mindre och när vi konsumerar måste det vara enkelt att välja rätt för miljön säger Anna Linusson, vd på Miljömärkning Sverige, i ett pressmeddelande.