Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie

Anna Linusson är vd på Miljömärkning Sverige.
Anna Linusson är vd på Miljömärkning Sverige.

Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.

Svanen har genomfört en ny studie där de frågat över 5.000 invånare i de nordiska länderna och skepcismen mot företagens hållbarhetskommunikation är stor – endast 22 procent litar på marknadsföring som använder argument som “miljövänlig”, “hållbar” eller “klimatneutral”.

Och endast 61 procent litar på oberoende tredjepartscertifieringar som Svanen och EU Ecolabel, en betydligt högre siffra men ändå inte super-övertygande.

Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion:

  • 53 % anser att klimatförändringarna är den mest kritiska hållbarhetsutmaningen.
  • 22 % litar på marknadsföring med argument som ”miljövänlig”, ”hållbar” eller ”klimatneutral”.
  • 18 % litar på att företagens egna märkningar är bra val för miljön.
  • 61 % litar på att produkter, som är märkta med oberoende tredjepartscertifieringar Svanen och EU Ecolabel, är bra och hälsosamma val för miljön.
  • 59 % tycker att det är viktigt att märkningsorganisationen är objektiv och oberoende av de produkter den licensierar.
  • 21 % anser att privata företag och myndigheter gör tillräckligt för att bidra till en mer hållbar konsumtion.
  • 76 % har upplevt att produkter avsiktligt är tillverkade så att de ej går att reparera.
  • I Sverige känns Svanen igen av 97 % av invånarna.
  • Jämfört med övriga länder så är svenskarna de i Norden, 58 %, som i högst grad kopplar Svanenmärkta produkter till ett bra val för miljön.

– Det är avgörande att vi ställer om till en hållbar konsumtion, annars kan vi inte nå miljö- och klimatmål och bidra till en mer cirkulär ekonomi. Vi måste konsumera mindre och när vi konsumerar måste det vara enkelt att välja rätt för miljön säger Anna Linusson, vd på Miljömärkning Sverige, i ett pressmeddelande.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons