Fristads ska dubbla omsättningen och halvera klimatavtycket

Fristads egna klimatkalkylator där kunden kan se miljöpåverkan från plagget.
Fristads egna klimatkalkylator där kunden kan se miljöpåverkan från plagget. Fristads

Nästa år firar Fristads 100 år, den ekvationen går ihop, men går ekvationen bakom målsättningen att halvera klimatavtrycket och dubbla omsättningen ihop?

TEKO har genomfört en lång intervju med Fristads vd sedan augusti förra året, Petra Öberg Gustafsson, som säger att:

– Min uppgift är att få Fristads att växa vidare. Den nuvarande omsättningen på närmare 2 miljarder ska fördubblas till 2030. Vårt miljöavtryck måste halveras under samma tidsperiod, betonar Petra Öberg Gustafsson.

Vidare säger hon att en viktig pusselbit i den resan är Fristads egenutvecklade miljövarudeklaration EPD (Environmental Product Declaration). Och det är såklart kanon att veta vad kläderna genererar för utsläpp, men man måste ju också stävja dem på något sätt.

Kanske är det där deras returtjänst kommer in i bilden, där kunderna kan lämna in plagg och få dem lagade och tvättade istället för att köpa nya, då minskar miljöpåverkan, men hur mycket hjälper det omsättningen? Och om det kostar lika mycket att laga som att köpa nytt, vad väljer kunden då?

LÄS OCKSÅ: Fristads utvecklar modell för återvinning av arbetskläder

De plagg som inte kan räddas förvandlas till andra produkter, stoppning i möbler, isoleringsmaterial med mera.

Fortsätter bredda med fler produkter

petra oberg gustafsson
Peta Öberg Gustafsson vd på Fristads.

Kanske finns svaret i det allt bredare produktsortiment Fristads har. Även om den stora majoriteten av försäljningen är arbetskläder så har man de senaste året breddat med fritidskläder, så kallat ”outdoor”-sortiment. Det sägs stå för en ”blygsam” del av omsättningen men ändock med potential.

Annons

– Efterfrågan ökar undan för undan. Potentialen är stor, menar Petra Öberg Gustafsson.

Fristads har också utvecklat sin egen kalkylator, ”Green Calculator”, där kunden själv kan se vilken miljöpåverkan produkten i fråga har och därmed göra informerade val.

Och slutligen har man tagit fram sin nya kollektion med miljövänliga plagg utvecklade för den europeiska marknaden.

LÄS OCKSÅ: Fristads lanserar workwear-kollektion för Europa –billig och miljövänlig

Det råder inget tvivel om att Fristads gör och kommunicerar en hel del ”gröna åtgärder”, det ska de ha repsekt för. Men det ändrar inte det faktum att de är ännu ett företag i mängden som tänker att de ska omsätta/producera/sälja dubbelt så mycket som nu och ändå lyckas minska (rent av halvera) sitt klimatavtryck. Vi följer den ansatsasen och matematiska gåtan med spänning.

Fristads ägs sedan 2021 av Hultafors Group (Investment AB Latour). Boalget har 610 anställda, 200 av de jobbar på huvudkontoret i Borås. Bolaget har egen produktion i Ukraina samt import från Asien. I Borås finns ett helautomatiserad lager på 18.000 kvadratmeter, där sköts även funktionerna inköp, produktutveckling, marknad och IT.

Annons

Affären klar – Smurfit Westrock introduceras på börserna i New York och London

Smurfti Westrock NYSE

Den nya förpackningsjätten Smurfit Westrock noterades i somras på New York Stock Exchange (NYSE), under tickern ”SW”, efter att det tidigare annonserade samgåendet av Smurfit Kappa och WestRock slutförts den 5 juli 2024.

På Londonbörsen heter man ”SWR”.

Smurfit Westrock är verksamt i 40 länder med över 100 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud hämtar operativ chef från Stora Enso

gert larsson 2024
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Gert Larsson till ny Senior Vice President of Operations och vice vd för Billerud Europe.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppsving för medieköp i sommar – OS och fotbolls-EM lyfte tv-reklamen

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern

Näst högsta sommarnoteringen någonsin och ett trendbrott för i år: ”Det bekräftar att medieinvesteringarna nu stadigt ökar”. Dagspress och direktreklam fortsätter rasa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på Elanders Sverige: ”Jättespännande”

Elanders Steneby
Ämnen i artikeln: Elanders

Föregångaren Mattias Olofsson korsar Atlanten och tar vd-rollen för Elanders tryckverksamheter i USA.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Elanders Sverige

Ämnen i artikeln: Elanders
Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succén fortsätter för svensk global e-handelsaktör – rusar i tillväxt

✔️Säljer klistermärken och etiketter för över 400 miljoner kronor ✔️Ökade 30 procent i omsättning ✔️Miljonregn över aktieägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter konkursen – 30.000 paraplyer till salu

paraply

I juni gick Dalarnas Paraplyfabrik i konkurs efter 96 års försäljning av av regnskyddande produkter, nu har åtminstone fabriken fått nya ägare.

Den gamla fabriken där Dalarnas Paraplyfabrik höll till har sålts till en svetsfirma, men de 30.000 paraplyerna man hade i lager finns fortfarande kvar. Just nu ligger de på lager i en presenningsfabrik som är Ruben Einarssons (tidigare ägare av Dalarnas Paraplyfabrik) senaste projekt.

LÄS OCKSÅ: Leverantör av produktmedia i konkurs

– Jag är inte med på Facebook, det är för farligt, man blir registrerad överallt. Jag sa åt min tidigare sekreterare att slänga ut en blänkare. Jag har runt 30.000 paraplyer, säger Ruben Einarsson till Falukuriren.

Avancerat att tillverka ett paraply

För att tillverka ett paraply krävs det 274 moment och enligt Einarsson är den enda nämnvärda tekniska revolution som skett senaste 2.000 åren symaskinen, annars är det handarbete som gäller.

– Det var ett hantverk som krävde precision och kunskap. När vi var som störst under min tid hade vi 49 anställda som tillverkade 1 500 paraplyer om dagen, säger Ruben Einarsson.

Einarssons nästa projekt är också inom kategorin regnskydd, men nu ska han och kompanjonen Anders Persson jobba med markiser och presenningar istället.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbolag till salu

webshop 1800

Välkomnar både köpare och investerare som är intresserade av att driva verksamheten vidare.

Ett bolag som driver en webbshopp med försäljning av arbetskläder och profilkläder är för närvarande till salu på Bolagsplatsen.

Bolaget, som avses säljas i en inkråmsaffär, har enligt uppgift 4 miljoner kronor i omsättning och 2-400 återkommande kunder genom en Shopify-butik. Varumärket beskrivs som ”Välkänt och etablerat på marknaden”.

Vidare har man enligt uppgift ett lagervärde på 1 miljon kronor och tryckmaskiner värda 50 tusen kronor. Samt en okänd sidoverksamhet som omsätter 100-200.000 kronor.

Vi erbjuder en unik möjlighet att förvärva eller investera i en nyckelfärdig verksamhet inom arbetskläder och profilkläder. Detta är en inkråmsaffär, vilket innebär att du kan ta över en redan etablerad och fungerande verksamhet utan att behöva bygga upp något från grunden, skriver säljaren.

Läs mer här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreel i konkurs

coloreel111

I mitten av juli tog tråden slut för Coloreel, disruptören inom brodyrbranschen som de senaste decenniet jobbat hårt för att deras teknik ska revolutionera i brodyrindustrin.

Konkursen inleddes med att bolagets lånegivare Nefco (Nordiska Miljöfinansieringsbolaget) begärde bolaget i konkurs i slutet av våren. Denna konkursansökan drogs sedan tillbaks och istället försattes Coloreel i rekonstruktion. Då tingsrätten bedömde chanserna som goda för Coloreel att få in en ”stark industriell aktör”.

Rekonstruktionen misslyckades dock då Nefco inte ville gå med på att ge den icke namngiva aktören en så kallad superförmånsrätt vid en eventuell konkurs.

– Det är nog svårt att få in pengar i en rekonstruktion. Om du dessutom har någon aktör som gör det omöjligt att få till den normala superprioriteten för de som finansierar rekonstruktionen så blir uppgiften omöjlig. Styrelsen hade ingen annat val än konkurs, säger Coloreels vd Torbjörn Bäck om det förfarandet, till DI.

Coloreel har under åren tagit in över 550 miljoner kronor i externt kapital från investerare som Marcus Wallenberg, Gunnar Brock och Staffan Bohman, även SBBs Ilija Batljan fanns med på ägarlistan. Under 2021 tog bolaget in 70 miljoner kronor och värderas då till hela 1,3 miljarder kronor.

Annons

Kom aldrig riktig i mål

Branschkoll har följt Coloreels resa och skrivit mänger av artiklar om bolaget. De har flera gånger ställt ut på Nordic Profile Fair tillsammans med ACG Nyström som varit en samarbetspartner till bolaget.

Man har haft samarbeten med flera stora modehus som H&M och Gina Tricot och det tycks aldrig varit klart om man satsat mot profilbranschen eller mot retail eller kanske mot båda. Oavsett har man inte riktigt lyckats få igång försäljningen till någon av branscherna.

Och när det såg ut som det äntligen skulle lossna för bolaget mot profilbranschen i mitten på 2021 då man lyckades sälja 8 enheter till Tryckhuset, bolagets förmodat största order någonsin, så visade det sig något år senare att New Wave Group som gjort inköpen av enheterna tillsammans med Tryckhuset tvingats makulera ordern då maskinerna inte höll måttet, mer om det kan du läsa här.

Och nu under våren 2024 hade man enligt uppgifter sitt bästa kvartal någonsin och den sensate artikeln vi skrev om bolaget handlade om ett nytt samarbete inom syindustrin.

LÄS OCKSÅ: Tryckhuset köper åtta Coloreel-enheter

Nu har det varit sommar och semester och inget tycks ha haft bråttom nog att förvärva Coloreels konkursbo för att avbryta sin semester. Vi får väl se om och vart denna brodyr-disruptör hamnar. Kanske är det så att vissa processer, som brodyr till exemepl, inte behöver ett enormt teknologiskt språng. Kanske finns det andra områden i världen som är i mer akut behov av ingenjörskonst och teknisk utveckling. Eller så är det precis vad profilbranschen/modeindustrin (eller vem som nu är den tilltänkta kunden) behöver, framtiden får ge oss svaret.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Carlobolaget förvärvat

carlobolaget logga

Det har varit många turer kring Carobolaget de senaste åren, vd-byten, rekonstruktion, och nu senast har man fått en ny, norsk, majoritetsägare.

Carlobolaget har sålt 60 procent av bolaget till den norska väskleverantören Sajaco Nordic som beskriver sig själva som ”Skandinaviens största grossist av väskor” och är stora inom detaljhandeln.

Carlobolagets tidigare ägare Fredrik Svensson och Jonas Rudmo kommer behålla 20 procent var av bolaget. Vidare kommer Carlobolaget fortsatt drivas som ett eget bolag, man kommer också behålla sina ”nyckelmedarbetare” och sitt huvudkontor i Anderstorp, enligt tidningen PRmotion.

Med förvärvet hoppas man utveckla Carlobolagets erbjudande i Norden och Europa och finna synergier mellan bolaget.

Sajaco Nordic äger sedan tidigare den norska väskaktören Rizzo og Morris sedan man köpt upp den norska delen av konkursboet för Rizzo Group AB.

redaktionen@branschkoll.se
Annons