Fristads ska dubbla omsättningen och halvera klimatavtycket
Nästa år firar Fristads 100 år, den ekvationen går ihop, men går ekvationen bakom målsättningen att halvera klimatavtrycket och dubbla omsättningen ihop?
TEKO har genomfört en lång intervju med Fristads vd sedan augusti förra året, Petra Öberg Gustafsson, som säger att:
– Min uppgift är att få Fristads att växa vidare. Den nuvarande omsättningen på närmare 2 miljarder ska fördubblas till 2030. Vårt miljöavtryck måste halveras under samma tidsperiod, betonar Petra Öberg Gustafsson.
Vidare säger hon att en viktig pusselbit i den resan är Fristads egenutvecklade miljövarudeklaration EPD (Environmental Product Declaration). Och det är såklart kanon att veta vad kläderna genererar för utsläpp, men man måste ju också stävja dem på något sätt.
Kanske är det där deras returtjänst kommer in i bilden, där kunderna kan lämna in plagg och få dem lagade och tvättade istället för att köpa nya, då minskar miljöpåverkan, men hur mycket hjälper det omsättningen? Och om det kostar lika mycket att laga som att köpa nytt, vad väljer kunden då?
LÄS OCKSÅ: Fristads utvecklar modell för återvinning av arbetskläder
De plagg som inte kan räddas förvandlas till andra produkter, stoppning i möbler, isoleringsmaterial med mera.
Fortsätter bredda med fler produkter
Kanske finns svaret i det allt bredare produktsortiment Fristads har. Även om den stora majoriteten av försäljningen är arbetskläder så har man de senaste året breddat med fritidskläder, så kallat ”outdoor”-sortiment. Det sägs stå för en ”blygsam” del av omsättningen men ändock med potential.
– Efterfrågan ökar undan för undan. Potentialen är stor, menar Petra Öberg Gustafsson.
Fristads har också utvecklat sin egen kalkylator, ”Green Calculator”, där kunden själv kan se vilken miljöpåverkan produkten i fråga har och därmed göra informerade val.
Och slutligen har man tagit fram sin nya kollektion med miljövänliga plagg utvecklade för den europeiska marknaden.
LÄS OCKSÅ: Fristads lanserar workwear-kollektion för Europa –billig och miljövänlig
Det råder inget tvivel om att Fristads gör och kommunicerar en hel del ”gröna åtgärder”, det ska de ha repsekt för. Men det ändrar inte det faktum att de är ännu ett företag i mängden som tänker att de ska omsätta/producera/sälja dubbelt så mycket som nu och ändå lyckas minska (rent av halvera) sitt klimatavtryck. Vi följer den ansatsasen och matematiska gåtan med spänning.
Fristads ägs sedan 2021 av Hultafors Group (Investment AB Latour). Boalget har 610 anställda, 200 av de jobbar på huvudkontoret i Borås. Bolaget har egen produktion i Ukraina samt import från Asien. I Borås finns ett helautomatiserad lager på 18.000 kvadratmeter, där sköts även funktionerna inköp, produktutveckling, marknad och IT.