Folie & Papper i Göteborg säljer Rolands print- och skärlösningar
Ska sälja Roland DGs hela printersortiment på den grafiska marknaden. www.foliepapper.se.
Pappersbolagens kvartalsrapporter pekar uppåt
Senaste veckan rapportflod från skogsbolagen visar i stort sett bara på positiva tongångar. Papernet.se skriver så här om de största:
- SCAs vinst upp tio procent
- M-real på rätt väg
- Stora Ensos rörelseresultat förbättrades 186,4 procent
- Fortsatt förbättring för Rottneros
Skogsindustrierna stödjer FSC och PEFC med medlemskap
Skogsindustrierna som är branschorganisation för massa- och pappersindustrin har ansökt om medlemskap i Svenska FSC och i Svenska PEFC.
I ett pressmeddelande skriver organisationen att bakgrunden till ansökningarna är att man ser certifiering av skogsbruk och skogsprodukter som ett kraftfullt sätt att stödja utvecklingen av ett ansvarsfullt hållbart skogsbruk. Man skriver också att man ”avser att engagera sig i den fortsatta utvecklingen av certifieringssystemen”.
Kostnaden för programlicenser ökar
Totalt sett blir det cirka tio procent billigare varje år att ”driva” en dator. Men minskningen beror mest på att hårdvaran bli billigare – priset på mjukvara tar varje år större del av den totala it-budgeten.
Computer Sweden (15/10-10) skriver att mellan 2005 och 2009 har totalpriset för att driva en windowsserver halverats. Andelen som mjukvaran står för har nästan fördubblats och utgör 20 procent av totalkostnaden.
Detta gäller för serverdrift och för datorer med kontorsprogram – alltså inte för grafiska applikationer. Eftersom it-relaterade frågor blir en allt större del i det grafiska företaget är det viktigt att ha en strategi för hur man hanterar den ökande licenskostnaden.
Alternativ är tex öppen källkod som idag erbjuder fullgoda alternativ för t ex Officepaketet respektive mail- och kalenderfunktioner. Openoffice och Googles app-tjänster är två exempel som man bör titta på.
Ny standard för grön it
Det saknas en standard för begrepp och arbetsmodeller inom området grön it och det hämmar utvecklingen inom detta område. Därför har nu svenska SIS påbörjat ett arbete med att ta fram en ny standard som ska hjälpa företag att jobba med grön it.
Nyheterna i branschens checklista för dokument till tryck
I somras kom en kraftigt uppdaterad version av checklistan för digitala dokument som är kopplade till ALG. Den är nu anpassad till ALG som uppdaterades tidigare i år och stämmer nu också bra överens med det rådande tekniska läget i branschen. Checklistan kan användas av alla som skapar dokument som ska tryckas.
Det är branschens organisationer på leverantörs- och kundsidan som står bakom checklistan. Det är alltså ett ”balanserat” branschgemensamt dokument där både leverantörer och kunder har varit med och jobbat fram innehållet.
Nedan kan du läsa om nyheter och andra förändringar som gjorts i den nya versionen och hur checklistan är ”kopplad” till ALG.
Mediagallerian outsourcar tryck till Litografia Alfaprint
Miljöpartister vill stoppa oadresserad direktreklam
Posten och Google lanserar ”Reklamfixaren”
Posten och Google inleder ett samarbete där fysiska och digitala kanaler kombineras. Genom en webbaserad tjänst som både innehåller Googles sökordsmarknadsföringsverktyg AdWords och Postens direktreklamtjänster kan småföretag nå nya och befintliga kunder i både analoga och digitala kanaler.
– Att Posten nu inleder samarbete med Google, världens ledande företag inom digitala tjänster, visar att vi är många som ser den enorma styrkan för företag i att kombinera användandet av fysiska och digitala kanaler i sin kommunikation, säger Andreas Falkenmark, chef för affärsområde Meddelande i Sverige på Posten Norden.
Posten har på webbsidan samlat olika verktyg för att skapa en direktreklamkampanj: målgruppsurval, utformning, tryck och distribution. Genom att koppla sökord till kampanjen kan man också visa annonser om den egna verksamheten när någon söker på Google.
I ett pressmeddelande skriver man att företag med Reklamfixaren kan skapa både adresserade och oadresserade direktreklamkampanjer.
Testa på www.reklamfixaren.se
Ny teknik sänker kostnaden för papperstillverkning med tio procent
I ett projekt på forskningsbolaget Innventia (tidigare STFI Packforsk) utvecklar man ett nytt sätt att tillverka papper. Nordisk papperstidning skriver om den nya tekniken Aq-Vane som kan minska mängden fibrer och energi som går åt till ett papper med tio procent.
Ett pappersbruk som tillverkar 450 000 ton papper per år kan göra en besparing på cirka 120 miljoner kronor.
– Vi har skräddarsytt en ny typ av obestruket papper, av samma typ som används i Ikea-katalogen, säger Daniel Söderberg, Innventia, till Nordisk papperstidning.