Flera nordiska organisationer tar bort påståenden som är skadliga för grafisk bransch

Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.
Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.

Two Sides Anti-Greenwash-kampanj har under 2019 fått 131 organisationer världen över att ta bort sina vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, varav 30 är nordiska organisationer.

Bland de företag och organisationer som tagit bort ogrundade påståenden i Norden finns bland annat Com Hem, Stockholm Stad och Eon, avslöjar Two Sides Nordics för Branschkoll.

Anti-Greenwash-kampanjen går ut på att få företag att ta bort påståenden som “välj e-faktura framför papper för att rädda miljön”.

Annons

30 nordiska organisationer har tagit bort vilseledande miljöpåståenden

Dessa 30 “vinster” är en direkt produkt av Two Sides kontor i Norden som drivs av nätverket Grafkom. Totalt identifierades i Norden 56 stycken som sysslade med grönmålning och strax över hälften av dessa tog alltså bort sina påståenden. Bland de som tagit bort sina påståenden finns några av Nordens största kommuner, banker och telekom-bolag.

– I praktiken betyder det här att hundratusentals konsumenter inte längre utsetts för påståenden som är missvisande och skadliga för de som arbetar med papper och tryck, det är såklart ovärderligt och jätteviktigt för hur pappret som kommunikationsbärare uppfattas, säger Magnus Thorkildsen på Two Sides Nordics.

– Påståenden som “spara papper och rädda miljön” eller “välj e-faktura så räddar du ett träd” går inte bara emot nordisk marknadsföringspraxis som kräver att den typen av påståenden kan undergrävas med fakta, vilket det inte gör i dagsläget. Det är dessutom extremt skadligt för hur allmänheten uppfattar papprets miljöpåverkan. Många konsumenter lider under villfarelsen att papper är horribelt för miljön och att digital kommunikation helt saknar miljöpåverkan, inget kunde vara längre från sanningen, avslutar David Linnér på Two Sides Nordics.

Här kan du läsa mer om Two Sides Greenwashing-kampanj.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons