Faktaspäckad tidning om medieval och trycksakens styrkor

FramsidaSvensk Direktreklam har gjort en tidning om medieval. Effektiviteten i flerkanalskampanjer är det genomgående temat och med hjälp av tolv marknadschefer, mediespecialister och analytiker vill man guida och övertyga marknadsförare inför det komplexa och allt mer digitala medievalet.

Ämnet som återkommer på i stort sett alla de 28 sidorna är att flerkanalskampanjer är effektiva och att direktreklam står sig väl i konkurrensen – och fungerar väldigt bra tillsammans med alla nya digitala kanaler. Detta backas upp av mätningar och analyser som presenteras i tidningen.

Målet med tidningen är i första hand att sprida kunskap om de olika omvärldsfaktorer som marknadsförare har att ta ställning till och beskriva direktreklamens nya roll, säger SDR i samband med lanseringen av tidningen.

– Magasinet är ingen reklambroschyr för Svensk Direktreklam, däremot beskrivs direktreklam som mediekanal. Målet är att magasinet ska leda till större kunskap om mediemix och medieval generellt – och om direktreklam som en effektiv kanal, säger Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam.

– Alldeles för många känner inte till att direktreklamen framgångsrikt driver trafik till webben och slår andra mediekanaler på fingrarna när det gäller att väcka konsumenters intresse, säger Karin Sorte.

Tidningen, som man kallar ”Några röster inför medievalet”, är navet i Svensk Direktreklams externa kommunikationskampanj under hösten och lanseras initialt i samband med valet. Kampanjen omfattar både direktutskick till annonsörer, medie- och reklambyråer och banners på branschens hemsidor med länkning till Svensk Direktreklams nya och totalt omgjorda hemsida. Magasinet kommer också som bilaga i branschmedia. Det finns dessutom planer på att arrangera seminarium med magasinets innehåll som tema.

”call to action”

Viking Lines marknadschef Niklas Zhovnartusk berättar om sin marknadsföringsstrategi och hur man jobbar i olika kanaler.

Annons

– TV och webb är brett. DR ger ett konkret erbjudande och är ett stark ”call to action”, som också driver till webben, säger Viking Lines marknadschef Niklas Zhovnartusk i tidningen.

Han berättar om att det viktiga för dem är att hela tiden kunna finjustera i sina kampanjer. Allt går snabbt och man måste vara flexibel och hela tiden anpassa kampanjerna.

– Den man samarbetar med måste vara en vaken partner, som vet vad som händer på marknaden.

– Det känns lite gammaldags med en katalog idag. Med tidningen är syftet att man ska få en snabb överblick och sedan gå in och läsa mer på webben. Ibland kan det till och med vara bra att komplettera med ett vykort som påminnelse, avslutar Viking Lines marknadschef Niklas Zhovnartusk.

Flerkanalskampanjer blir inte tjatiga

I tidningen finns en intervju med analysföretaget Inizios vd Anders Lithner som berättar om hur kampanjer som går i flera kanaler fungerar bättre än de som bara går i en kanal.

– All inlärningsforskning visar att effekten blir större om man låter konsumenten nås av budskapet på flera sätt; i tryck, bild, med ljud etc. Det fastnar bättre utan att det blir tjatigt, säger Anders Lithner.

Övrigt från innehållet:

  • Intervju med Sibas marknadschef Marina Davarinou
  • Clas Ohlson har tillsammans med Lentus utvärderat direktreklamens försäljningsdrivande effekt
  • Analyser måste bli mer filosofiskt när konsumenternas engagemang blir viktigare
  • Intervju med Johan Järnliden, marknadschef på Phone House
  • Var femte e-handelsbolag använder reklam i brevlådan
  • Intervju med Specsavers marknadschef Marita Bertilson
  • ”Nej tack”-möjligheten är en fördel för DR
  • Så effektivt är DR för sällanköpsvarar

Tidningen är tryckt av DanagårdLitho och finns även att läsa på webben.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons