Exakta varslar 20 tjänster

Depositphotos

Anpassar verksamheten till den efterfrågan som har utkristalliserats efter Pandemin.

– Vi växer så det knakar inom vissa segment, är stabila inom andra och har utmaningar inom några. Det gör att vi måste hitta ett arbetssätt och bemanning som passar denna utveckling, säger Patrick Andersson som är vd för Exakta Print.

LÄS OCKSÅ: Exakta tittar mot processindustrin när man ställer om

En effekt av utvecklingen är att arbetsbelastningen varierar mycket över de olika avdelningarna vilket har resulterat i att man nu bland annat ser över bemanningen inom hela bolaget.

Patrick Andersson säger att en åtgärd är att bredda kompetensen på medarbetarna så de kan vara mer flexibla i sina arbetsuppgifter. En annan är att hitta en hållbar nivå på antal medarbetare även för lägre beläggning, för att sedan kunna bemanna upp vid högsäsong där det behövs.

Annons

Utfallet av analysen har landat i att Exakta lägger ett varsel som kommer att påverka cirka 20 tjänster totalt.

– Det pågår mycket bra inom Exakta nu och genom att hitta rätt nivå ser vi, trots den rådande lågkonjunkturen, med tillförsikt på vår utveckling och framtid, avslutar Patrick Andersson.

Exakta Group AB har totalt 280 medarbetare, har sitt huvudkontor i Malmö, och verksamheter i Borås, Hässleholm, Lidköping, Stockholm och Karlstad.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons