Exakta tittar mot processindustrin när man ställer om

Exakta

Nyligen meddelade Exakta att man varslar 20 personer för en omställning av bolaget. Det handlar om att man nu tar ett stort kliv mot mer effektiva processer.

Branschkoll har pratat med Patrick Andersson, vd för Exakta Print, som förklarar hur man nu ställer om organisationen för framtiden.

Exaktas resultat för 2023 är positivt och bättre än budget, berättar Patrick Andersson.

– Vår åtgärd är helt kopplad till våra framtidsplaner och har inget kopplat till vårt resultat 2023. Det här är ingen kris för oss, utan en del av vår strategi, säger Patrick Andersson.

Läs också: Exakta varslar 20 tjänster

”Vi ser tydligt vilka kundsegment som växer och det är där vi vill ta nästa steg.”

– Omfördelning av resurser är nödvändigt för att möta framtidens marknad på bästa sätt. Vi ser tydligt vilka kundsegment som växer och det är där vi vill ta nästa steg.

För Exakta handlar det inte längre om att förvärva till sig mer omsättning utan att titta mer på processerna, hur man fördelar sina resurser, så att effektiviteten kan höjas rejält.

Man ska nu ta snabba stora steg in i processindustrin, med rätt kapacitetsutnyttjande och jobba med att allokera resurser på rätt sätt.

– Nyckeln är att förflytta sig mot process, det räcker inte längre att bara köpa på sig konstgjord omsättning i ett nedåtgående bransch.

– Hela vårt varsel beror på att vi på allvar vill ta det här klivet, säger Patrick Andersson.

För att komma hit så tittar Exakta just nu mycket på processindustrin som har ett helt annat sätt att se på hur man utnyttjar sina resurser. Det handlar till exempel om att personalstyrkan ska bli mer mobil och kunna jobba på fler ställen i bolaget.

– Man måste ha en grundbemanning och grundkompetens som är optimerad och sedan också kunna bemanna högsäsong på ett effektivt sätt. Där behöver vi höja blicken och titta på andra branschen.

Annons

Man har fortfarande en bra bit kvar innan man når taket för vad maskinerna kan göra.

– Våra maskiner är grymt effektiva – men hur mycket utnyttjar man en tryckpress egentligen?

Och även vid högsäsong går det att göra mer tror Patrick.

– En normal månad omsätter vi kanske 28 miljoner kronor, under högsäsong ligger vi på över 40 miljoner men maskinellt skulle vi nog kunna omsätta 20 procent till.

Kompetensutveckling

I omställningen så handlar det om att växla om och addera resurser inom IT och automatisering – personer med kunskap kring processflöde.

– Vi tar för små steg mot processindustrin, ska man bli lyckosam framåt så måste man flytta fokus. Vi ser nya tjänster som vi nu behöver addera som tidigare inte fanns på samma sätt i grafisk industri. 

Exempel som Patrick Andersson lyfter är produktionstekniker/civilingenjörer med inriktning på processflöde och servicetekniker för löpande underhåll, och så vidare.

E-handeln driver tillväxt

Exakta satsar mycket på att serva kunder inom e-handel och man är kontraktstillverkare till aktörer som vill in på den skandinaviska marknaden.

Idag handlar det inte bara om tryck på papper utan även kläder, muggar, canvas och så vidare.

– Ofta är trycktekniken kopplat till de olika segmentet och hur de utvecklas och vi är övertaliga på den traditionella tekniken.

När kunderna tittar på nya affärsmodeller så ställer man också ofta om till ny teknik som till exempel tryck direkt på kläder eller böcker och tidningar som trycks med inkjet.

– E-handelsspåret är det stora viktiga för oss och vi har en väldigt bra it-grund för att koppla ihop våra system med dessa kunder.

Annons

Patrick berättar också att man är extra lyhörd och idag mer anpassningsbara för behoven från kunderna. Satsningen på DTG (textiltryck) var just en sådan sak. Men man pushar också kunderna från sitt håll.

– Det är till exempel många förlag som fortsatt tittar på styckepris och då måste vi pusha från vårt håll.

Egna produkter

Skolfotobenet inom Exakta är inte bara en fototjänst mot skolorna utan skapar också uppdrag i tryckeriet. Senaste åren har man också tagit sig in på den norska marknaden inom det här området. 

Inom produktmedia har man hittat en produkt inom hälsa/skönhet där man idag är återförsäljare inom B2B för varumärket Rituals, ett område som idag omsätter 25 miljoner kronor berättar Patrick. På traditionell profilmedia omsätter man 23 miljoner kronor.

– Just profilbenet, med traditionella profilprodukter, jobbar vi företrädesvis inom e-handel.

Höga lönsamhetsmål

2024 kommer att vara ett mellanår men inför 2025 så är siktet ställt på att öka marginalen.

– Det är så lätt att bara vara nöjd med svarta siffror. Men med tanke på de investeringar som krävs så är en målbild på 8-10 procent där man bör ligga över tid. Från 2025 och framåt ska det inte vara omöjligt.

Exakta Print omsätter 380 miljoner kronor vilket man anser vara en bra bas för att kunna utveckla företagets processer mot högre effektivitet. Omsättning för hela Exakta-koncernen ligger på runt 700 miljoner kronor.

– Nu måste vi utmana oss själva i att förändras på annat sätt än att köpa andra tryckerier. Nu ska vi växa tillsammans med våra kunder och fokus nummer ett är lönsamhet.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons