Exakta tittar mot processindustrin när man ställer om

Exakta

Nyligen meddelade Exakta att man varslar 20 personer för en omställning av bolaget. Det handlar om att man nu tar ett stort kliv mot mer effektiva processer.

Branschkoll har pratat med Patrick Andersson, vd för Exakta Print, som förklarar hur man nu ställer om organisationen för framtiden.

Exaktas resultat för 2023 är positivt och bättre än budget, berättar Patrick Andersson.

– Vår åtgärd är helt kopplad till våra framtidsplaner och har inget kopplat till vårt resultat 2023. Det här är ingen kris för oss, utan en del av vår strategi, säger Patrick Andersson.

Läs också: Exakta varslar 20 tjänster

”Vi ser tydligt vilka kundsegment som växer och det är där vi vill ta nästa steg.”

– Omfördelning av resurser är nödvändigt för att möta framtidens marknad på bästa sätt. Vi ser tydligt vilka kundsegment som växer och det är där vi vill ta nästa steg.

För Exakta handlar det inte längre om att förvärva till sig mer omsättning utan att titta mer på processerna, hur man fördelar sina resurser, så att effektiviteten kan höjas rejält.

Man ska nu ta snabba stora steg in i processindustrin, med rätt kapacitetsutnyttjande och jobba med att allokera resurser på rätt sätt.

– Nyckeln är att förflytta sig mot process, det räcker inte längre att bara köpa på sig konstgjord omsättning i ett nedåtgående bransch.

– Hela vårt varsel beror på att vi på allvar vill ta det här klivet, säger Patrick Andersson.

För att komma hit så tittar Exakta just nu mycket på processindustrin som har ett helt annat sätt att se på hur man utnyttjar sina resurser. Det handlar till exempel om att personalstyrkan ska bli mer mobil och kunna jobba på fler ställen i bolaget.

– Man måste ha en grundbemanning och grundkompetens som är optimerad och sedan också kunna bemanna högsäsong på ett effektivt sätt. Där behöver vi höja blicken och titta på andra branschen.

Annons

Man har fortfarande en bra bit kvar innan man når taket för vad maskinerna kan göra.

– Våra maskiner är grymt effektiva – men hur mycket utnyttjar man en tryckpress egentligen?

Och även vid högsäsong går det att göra mer tror Patrick.

– En normal månad omsätter vi kanske 28 miljoner kronor, under högsäsong ligger vi på över 40 miljoner men maskinellt skulle vi nog kunna omsätta 20 procent till.

Kompetensutveckling

I omställningen så handlar det om att växla om och addera resurser inom IT och automatisering – personer med kunskap kring processflöde.

– Vi tar för små steg mot processindustrin, ska man bli lyckosam framåt så måste man flytta fokus. Vi ser nya tjänster som vi nu behöver addera som tidigare inte fanns på samma sätt i grafisk industri. 

Exempel som Patrick Andersson lyfter är produktionstekniker/civilingenjörer med inriktning på processflöde och servicetekniker för löpande underhåll, och så vidare.

E-handeln driver tillväxt

Exakta satsar mycket på att serva kunder inom e-handel och man är kontraktstillverkare till aktörer som vill in på den skandinaviska marknaden.

Idag handlar det inte bara om tryck på papper utan även kläder, muggar, canvas och så vidare.

– Ofta är trycktekniken kopplat till de olika segmentet och hur de utvecklas och vi är övertaliga på den traditionella tekniken.

När kunderna tittar på nya affärsmodeller så ställer man också ofta om till ny teknik som till exempel tryck direkt på kläder eller böcker och tidningar som trycks med inkjet.

– E-handelsspåret är det stora viktiga för oss och vi har en väldigt bra it-grund för att koppla ihop våra system med dessa kunder.

Annons

Patrick berättar också att man är extra lyhörd och idag mer anpassningsbara för behoven från kunderna. Satsningen på DTG (textiltryck) var just en sådan sak. Men man pushar också kunderna från sitt håll.

– Det är till exempel många förlag som fortsatt tittar på styckepris och då måste vi pusha från vårt håll.

Egna produkter

Skolfotobenet inom Exakta är inte bara en fototjänst mot skolorna utan skapar också uppdrag i tryckeriet. Senaste åren har man också tagit sig in på den norska marknaden inom det här området. 

Inom produktmedia har man hittat en produkt inom hälsa/skönhet där man idag är återförsäljare inom B2B för varumärket Rituals, ett område som idag omsätter 25 miljoner kronor berättar Patrick. På traditionell profilmedia omsätter man 23 miljoner kronor.

– Just profilbenet, med traditionella profilprodukter, jobbar vi företrädesvis inom e-handel.

Höga lönsamhetsmål

2024 kommer att vara ett mellanår men inför 2025 så är siktet ställt på att öka marginalen.

– Det är så lätt att bara vara nöjd med svarta siffror. Men med tanke på de investeringar som krävs så är en målbild på 8-10 procent där man bör ligga över tid. Från 2025 och framåt ska det inte vara omöjligt.

Exakta Print omsätter 380 miljoner kronor vilket man anser vara en bra bas för att kunna utveckla företagets processer mot högre effektivitet. Omsättning för hela Exakta-koncernen ligger på runt 700 miljoner kronor.

– Nu måste vi utmana oss själva i att förändras på annat sätt än att köpa andra tryckerier. Nu ska vi växa tillsammans med våra kunder och fokus nummer ett är lönsamhet.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons