Exakta tittar mot processindustrin när man ställer om

Exakta

Nyligen meddelade Exakta att man varslar 20 personer för en omställning av bolaget. Det handlar om att man nu tar ett stort kliv mot mer effektiva processer.

Branschkoll har pratat med Patrick Andersson, vd för Exakta Print, som förklarar hur man nu ställer om organisationen för framtiden.

Exaktas resultat för 2023 är positivt och bättre än budget, berättar Patrick Andersson.

– Vår åtgärd är helt kopplad till våra framtidsplaner och har inget kopplat till vårt resultat 2023. Det här är ingen kris för oss, utan en del av vår strategi, säger Patrick Andersson.

Läs också: Exakta varslar 20 tjänster

”Vi ser tydligt vilka kundsegment som växer och det är där vi vill ta nästa steg.”

– Omfördelning av resurser är nödvändigt för att möta framtidens marknad på bästa sätt. Vi ser tydligt vilka kundsegment som växer och det är där vi vill ta nästa steg.

För Exakta handlar det inte längre om att förvärva till sig mer omsättning utan att titta mer på processerna, hur man fördelar sina resurser, så att effektiviteten kan höjas rejält.

Man ska nu ta snabba stora steg in i processindustrin, med rätt kapacitetsutnyttjande och jobba med att allokera resurser på rätt sätt.

– Nyckeln är att förflytta sig mot process, det räcker inte längre att bara köpa på sig konstgjord omsättning i ett nedåtgående bransch.

– Hela vårt varsel beror på att vi på allvar vill ta det här klivet, säger Patrick Andersson.

För att komma hit så tittar Exakta just nu mycket på processindustrin som har ett helt annat sätt att se på hur man utnyttjar sina resurser. Det handlar till exempel om att personalstyrkan ska bli mer mobil och kunna jobba på fler ställen i bolaget.

– Man måste ha en grundbemanning och grundkompetens som är optimerad och sedan också kunna bemanna högsäsong på ett effektivt sätt. Där behöver vi höja blicken och titta på andra branschen.

Annons

Man har fortfarande en bra bit kvar innan man når taket för vad maskinerna kan göra.

– Våra maskiner är grymt effektiva – men hur mycket utnyttjar man en tryckpress egentligen?

Och även vid högsäsong går det att göra mer tror Patrick.

– En normal månad omsätter vi kanske 28 miljoner kronor, under högsäsong ligger vi på över 40 miljoner men maskinellt skulle vi nog kunna omsätta 20 procent till.

Kompetensutveckling

I omställningen så handlar det om att växla om och addera resurser inom IT och automatisering – personer med kunskap kring processflöde.

– Vi tar för små steg mot processindustrin, ska man bli lyckosam framåt så måste man flytta fokus. Vi ser nya tjänster som vi nu behöver addera som tidigare inte fanns på samma sätt i grafisk industri. 

Exempel som Patrick Andersson lyfter är produktionstekniker/civilingenjörer med inriktning på processflöde och servicetekniker för löpande underhåll, och så vidare.

E-handeln driver tillväxt

Exakta satsar mycket på att serva kunder inom e-handel och man är kontraktstillverkare till aktörer som vill in på den skandinaviska marknaden.

Idag handlar det inte bara om tryck på papper utan även kläder, muggar, canvas och så vidare.

– Ofta är trycktekniken kopplat till de olika segmentet och hur de utvecklas och vi är övertaliga på den traditionella tekniken.

När kunderna tittar på nya affärsmodeller så ställer man också ofta om till ny teknik som till exempel tryck direkt på kläder eller böcker och tidningar som trycks med inkjet.

– E-handelsspåret är det stora viktiga för oss och vi har en väldigt bra it-grund för att koppla ihop våra system med dessa kunder.

Annons

Patrick berättar också att man är extra lyhörd och idag mer anpassningsbara för behoven från kunderna. Satsningen på DTG (textiltryck) var just en sådan sak. Men man pushar också kunderna från sitt håll.

– Det är till exempel många förlag som fortsatt tittar på styckepris och då måste vi pusha från vårt håll.

Egna produkter

Skolfotobenet inom Exakta är inte bara en fototjänst mot skolorna utan skapar också uppdrag i tryckeriet. Senaste åren har man också tagit sig in på den norska marknaden inom det här området. 

Inom produktmedia har man hittat en produkt inom hälsa/skönhet där man idag är återförsäljare inom B2B för varumärket Rituals, ett område som idag omsätter 25 miljoner kronor berättar Patrick. På traditionell profilmedia omsätter man 23 miljoner kronor.

– Just profilbenet, med traditionella profilprodukter, jobbar vi företrädesvis inom e-handel.

Höga lönsamhetsmål

2024 kommer att vara ett mellanår men inför 2025 så är siktet ställt på att öka marginalen.

– Det är så lätt att bara vara nöjd med svarta siffror. Men med tanke på de investeringar som krävs så är en målbild på 8-10 procent där man bör ligga över tid. Från 2025 och framåt ska det inte vara omöjligt.

Exakta Print omsätter 380 miljoner kronor vilket man anser vara en bra bas för att kunna utveckla företagets processer mot högre effektivitet. Omsättning för hela Exakta-koncernen ligger på runt 700 miljoner kronor.

– Nu måste vi utmana oss själva i att förändras på annat sätt än att köpa andra tryckerier. Nu ska vi växa tillsammans med våra kunder och fokus nummer ett är lönsamhet.

Annons

Billes i Göteborg investerar i Indigo

Billes tryckeri har genom sitt bolag Contact Tryck & Reklam investerat i en HP Indigo 5500 och den ska tas i bruk redan den här veckan. Företagets marknadsnamn är Contact Billes.

AGI som skriver om investeringen på sin webbplats:

– Investeringen av en HP Indigo 5500 kommer att höja kapaciteten och kvaliteten avsevärt inom vår digitaltrycksavdelning samt blir ett bra kompliment till våra A3 offsetpressar, säger Andreas Jakobsson, vd för Contact Billes till AGI.

Annons

Billes Tryckeri förvärvade Contact Tryck & Reklam 2008 och varumärket Palmeblads finns nu också under samma tak. Marknadsnamnet för bolaget är Contact Billes

Man erbjuder produktion av trycksaker, webbsidor, reklamproduktion och distributionstjänster.

Enligt senaste boksluten omsätter Billes Tryckeri och Contact tillsammans 142 miljoner kronor och är 94 anställda.

Läs mer på www.contactbilles.se och www.billes.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Typografen Bildkompaniet sålt och blir Kaigan TBK

Kaigan AB, ett litet företag som säljer lösningar för hantering av digitala dokument och webbpublicering har förvärvat Typografen Bildkompaniet (TBK). Sammantaget omsatte det nya bolaget cirka 24 MSEK förra året.

Förvärvet innebär att företaget kan leverera sina kunders marknadsaktiviteter i fler kanaler.

Annons

TBK erbjuder sedan tidigare digitaltryck, bildbearbeting och original. Med Kaigans tjänster mediabank, streaming, sökordsoptimering och webbpublicering är man nu en mer komplett producent av marknadskommunikation. Man skriver i ett pressmeddelande att ”Med andra ord kan vi ta din kampanj från offline till online och vice versa i ett enda projekt.”

Det finns just nu tre bolag i gruppen – Kaigan TBK AB, Kaigan AB och Kaigan Gbg AB. Tillsammans är de 24 personer och omsätter 24 miljoner kronor enligt senaste boksluten.

Carl Petruson, vd för Kaigan, beskriver läget på den omvälvande mediemarknaden:
– För världen är ju inte svart eller vit. Och papper kommer inte att försvinna för att vi har möjligheten att publicera på internet. Det är när allt jobbar tillsammans som det blir som allra bäst.

Läs mer på  www.tbk.se och www.kaigan.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschkoll samarbetar med Verdigris om miljöinformation

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris

verdigris logo

Verdigris - ett internationellt projekt för att sprida kunskap om trycksakens miljöpåverkan.

Under det kommande året kommer ett antal artiklar som fokuserar på miljöfrågor att publiceras på Branschkoll. Artiklarna kommer från projektet Verdigris som är branschens just nu största iniativ

Branschkoll ingår från och med idag i The Verdigris Publishing Network som har medlemmar över hela världen.

Verdigris-projektet är ett internationellt projektet med syfte att informera alla som jobbar i värdekedjan för trycksaker om trycksaken miljöpåverkan. Man jobbar bland annat med att få fram en standard för att mäta koldioxidutsläpp för olika former av kommunikation – både för trycksaker och för olika former av digital kommunikation.

Samarbetet innebär att Branschkoll får översätta och publicera artiklar från nätverket vilket kommer att ske löpande.

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris
redaktionen@branschkoll.se
Annons

LiTHO och Danagårds går samman

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm

En ny ägargrupp förvärvar 100 procent av aktierna i Danagårds Grafiska. De nya ägarna består av ledningsgruppen i Danagårds Grafiska samt ägarna till nuvarande LiTHO. Peter Hjelm som idag är vd för Danagårds blir vd för den nya konstellationen.

– I fortsättningen kan vi som grafiskt företag erbjuda ett bredare och mer komplett produkt-och tjänsteutbud. Bland annat med digitaltryckning, arktryck i högkvalitativ offset, bild och dokumenthantering, storformat samt webb och IT-lösningar, framhåller Peter Hjelm

Verksamheten i LiTHO överförs till Danagårds Grafiska som samtidigt byter namn till DanagårdLiTHO, berättar Peter Hjelm för Branschkoll.

Det nya företagets verksamheter kommer att fortsätta i oförändrade former, men med en tydlig fokusering på att utnyttja varandras styrkor och hjälpa kunderna att utveckla sina affärer.

– En stor fördel är att dessa områden kan kopplas samman för att nå en större styrka än de enskilda delarna var för sig, tillägger Peter Hjelm.

Det nya bolaget väntas omsätta cirka 130 miljoner och sysselsätta cirka 65 personer. Samgåendet mellan bolagen äger rum från 1 juli 2010.

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny prognos från IRM: mediemarknaden upp fem procent

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden

IRM reviderar sin prognos för 2010 och släpper samtidigt sin prognos för 2011. Den tidigare spådda nolltillväxten för 2010 revideras upp till fem procent. 2011 spås landa på en tillväxt på 3,1 procent. Det är fram för allt TV och internet som driver på uppgången.

Man anser också att morgonpressen ska klara av att öka sina annonsintäkter. Senaste två åren har dessa sett fallande annonsintäkter  och frågan är om IRM får rätt? Den kraftiga förändringen på mediemarknaden gör att det är svårt att göra prognoser.

Dagens Media skriver mer om IRMs rapport.

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkursstatistik för grafisk industri 1994-2007

Ämnen i artikeln: konkurser

I arbetet med att bygga upp den del av branschkoll som kommer att innehålla statistik och bakgrundsfakta om den grafisk branschen dyker jag ner i en del intressant fakta (inte alltid livsnödvändig men intressant). 

konkursutsatthet

Källa: Tillväxtverket och SCB, Bearbetat av Branschkoll

(Klicka på bilden för att förstora.)

Annons

Här tex har jag på SCB hittat antalet konkurser för olika branscher. För att kunna jämföra med andra branscher har jag valt att använda begreppet ”konkursutsatthet” som innebär att jag för varje år har delat antalet konkurser med antalet aktiva företag – det beskriver alltså hur stor del av branschen som varje år har gått i konkurs.

Äldre data har jag inte kunnat få ut så detaljerat som man skulle vilja – det som du ser nedan är konkursutsatthet för den samlade grafiska branschen inklusive förlag så som det var indelat i den gamla branschindelningen (SNI 2002). År 2007 kom en helt ny indelning som har en renare uppdelning och där förlagen ligger för sig (de har ju inte längre egen produktion som förr i tiden).

Jag har jämfört grafisk bransch dels med ”Alla branscher” men också med ”Andra företagsservicefirmor” som bland annat innehåller reklambyråer.

Du ser själv att grafisk industri ligger klart högre än andra branscher – men avståndet minskar. Just nu håller jag på att uppdatera siffrorna för 2008 och 2009. Kunder till Branschkoll kommer snart att kunna ta del av materialet.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Databaser för individanpassade trycksaker

En artikel som beskriver hur man jobba med databaser för kampanjer som innehåller variabel element – sk individanpassad kommunikation. Kanaler som används kan vara trycksaker, webbsidor, sms m.m.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommunikationsbranschens konkurser ökar mer än andra

Ämnen i artikeln: konkurser

Senaste konkursstatistiken från UC visar att antalet konkurser totalt fortsätter att minska även om takten inte är lika hög som tidigare. Men Informations- och kommunikationsbranschen går mot strömmen och ökar ganska kraftigt i maj jämfört med samma period 2009.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya kollektivavtal klara

Grafiska Företagens Förbund och GS (Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch) har tecknat avtal för de kommande 20 månaderna, fram till den sista januari 2012. Avtalsperioden innebär att man kommer i takt med den övriga industrin.

Den 1 augusti 2010 ska en pott bildas om 0,9 procent av lönesumman,

redaktionen@branschkoll.se
Annons

7 miljoner Kindle säljs 2010

Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
redaktionen@branschkoll.se
Annons