Exakta tittar mot processindustrin när man ställer om

Exakta

Nyligen meddelade Exakta att man varslar 20 personer för en omställning av bolaget. Det handlar om att man nu tar ett stort kliv mot mer effektiva processer.

Branschkoll har pratat med Patrick Andersson, vd för Exakta Print, som förklarar hur man nu ställer om organisationen för framtiden.

Exaktas resultat för 2023 är positivt och bättre än budget, berättar Patrick Andersson.

– Vår åtgärd är helt kopplad till våra framtidsplaner och har inget kopplat till vårt resultat 2023. Det här är ingen kris för oss, utan en del av vår strategi, säger Patrick Andersson.

Läs också: Exakta varslar 20 tjänster

”Vi ser tydligt vilka kundsegment som växer och det är där vi vill ta nästa steg.”

– Omfördelning av resurser är nödvändigt för att möta framtidens marknad på bästa sätt. Vi ser tydligt vilka kundsegment som växer och det är där vi vill ta nästa steg.

För Exakta handlar det inte längre om att förvärva till sig mer omsättning utan att titta mer på processerna, hur man fördelar sina resurser, så att effektiviteten kan höjas rejält.

Man ska nu ta snabba stora steg in i processindustrin, med rätt kapacitetsutnyttjande och jobba med att allokera resurser på rätt sätt.

– Nyckeln är att förflytta sig mot process, det räcker inte längre att bara köpa på sig konstgjord omsättning i ett nedåtgående bransch.

– Hela vårt varsel beror på att vi på allvar vill ta det här klivet, säger Patrick Andersson.

För att komma hit så tittar Exakta just nu mycket på processindustrin som har ett helt annat sätt att se på hur man utnyttjar sina resurser. Det handlar till exempel om att personalstyrkan ska bli mer mobil och kunna jobba på fler ställen i bolaget.

– Man måste ha en grundbemanning och grundkompetens som är optimerad och sedan också kunna bemanna högsäsong på ett effektivt sätt. Där behöver vi höja blicken och titta på andra branschen.

Annons

Man har fortfarande en bra bit kvar innan man når taket för vad maskinerna kan göra.

– Våra maskiner är grymt effektiva – men hur mycket utnyttjar man en tryckpress egentligen?

Och även vid högsäsong går det att göra mer tror Patrick.

– En normal månad omsätter vi kanske 28 miljoner kronor, under högsäsong ligger vi på över 40 miljoner men maskinellt skulle vi nog kunna omsätta 20 procent till.

Kompetensutveckling

I omställningen så handlar det om att växla om och addera resurser inom IT och automatisering – personer med kunskap kring processflöde.

– Vi tar för små steg mot processindustrin, ska man bli lyckosam framåt så måste man flytta fokus. Vi ser nya tjänster som vi nu behöver addera som tidigare inte fanns på samma sätt i grafisk industri. 

Exempel som Patrick Andersson lyfter är produktionstekniker/civilingenjörer med inriktning på processflöde och servicetekniker för löpande underhåll, och så vidare.

E-handeln driver tillväxt

Exakta satsar mycket på att serva kunder inom e-handel och man är kontraktstillverkare till aktörer som vill in på den skandinaviska marknaden.

Idag handlar det inte bara om tryck på papper utan även kläder, muggar, canvas och så vidare.

– Ofta är trycktekniken kopplat till de olika segmentet och hur de utvecklas och vi är övertaliga på den traditionella tekniken.

När kunderna tittar på nya affärsmodeller så ställer man också ofta om till ny teknik som till exempel tryck direkt på kläder eller böcker och tidningar som trycks med inkjet.

– E-handelsspåret är det stora viktiga för oss och vi har en väldigt bra it-grund för att koppla ihop våra system med dessa kunder.

Annons

Patrick berättar också att man är extra lyhörd och idag mer anpassningsbara för behoven från kunderna. Satsningen på DTG (textiltryck) var just en sådan sak. Men man pushar också kunderna från sitt håll.

– Det är till exempel många förlag som fortsatt tittar på styckepris och då måste vi pusha från vårt håll.

Egna produkter

Skolfotobenet inom Exakta är inte bara en fototjänst mot skolorna utan skapar också uppdrag i tryckeriet. Senaste åren har man också tagit sig in på den norska marknaden inom det här området. 

Inom produktmedia har man hittat en produkt inom hälsa/skönhet där man idag är återförsäljare inom B2B för varumärket Rituals, ett område som idag omsätter 25 miljoner kronor berättar Patrick. På traditionell profilmedia omsätter man 23 miljoner kronor.

– Just profilbenet, med traditionella profilprodukter, jobbar vi företrädesvis inom e-handel.

Höga lönsamhetsmål

2024 kommer att vara ett mellanår men inför 2025 så är siktet ställt på att öka marginalen.

– Det är så lätt att bara vara nöjd med svarta siffror. Men med tanke på de investeringar som krävs så är en målbild på 8-10 procent där man bör ligga över tid. Från 2025 och framåt ska det inte vara omöjligt.

Exakta Print omsätter 380 miljoner kronor vilket man anser vara en bra bas för att kunna utveckla företagets processer mot högre effektivitet. Omsättning för hela Exakta-koncernen ligger på runt 700 miljoner kronor.

– Nu måste vi utmana oss själva i att förändras på annat sätt än att köpa andra tryckerier. Nu ska vi växa tillsammans med våra kunder och fokus nummer ett är lönsamhet.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons