Exakta tecknar banbrytande avtal med Gelato

Håkan Larsson, koncernchef på Exakta skakar hand med Gelatos grundare Henrik Müller-Hansen på Drupa.
Håkan Larsson, koncernchef på Exakta skakar hand med Gelatos grundare Henrik Müller-Hansen på Drupa.

Exakta som är en av Nordens största grafiska koncerner byter till mjukvaran Gelato Connect för inköp, arbetsflöde och hantering av frakter för hela sin grafiska produktion.

– Utan en ny mjukvara kan vi inte nå dit vi vill i vår effektivisering och vi kommer inte kunna nå våra lönsamhetsmål, säger Håkan Larsson som är koncernchef på Exakta till Branschkoll när vi träffas i Gelatos monter på Drupa.

Exakta är på plats med ett helt team och med hos Gelato är förutom Håkan Larsson också Jonas Persson som är ansvarig för e-handelskunder hos Exakta och Kristian Runström som jobbar med digital integration.

Kapacitetsutnyttjandet måste upp

Kapacitetsutnyttjandet i branschen måste närma sig de tal som finns i annan industri, där man ligger på minst över 80 procent, ibland 90 procent och i vissa fall långt över det. I grafisk industrin så pratar många om att hårdvaran som finns bara används runt 20 procent av dess potential. ”Uptime” kan vara så lågt som 60 procent för vissa maskiner och i vissa fall till och med lägre.

– Just nu vet vi inte hur långt vi kan komma, men nu är det ju faktiskt någon som jobbar med rätt målbild och det tycker jag har saknats tidigare, säger Håkan Larsson.

Grafisk industrin har i många delar gått mot e-handel, mikroordrar och personalisering och det är där Exakta och Gelato är idag. 

– Nu måste vi få in de traditionella jobben i samma system och tankesätt och det tror vi egentligen är mycket enklare än e-handelsjobben, säger Jonas Person som ansvarar för e-handelskunderna på Exakta.

Från många till ett system

Exakta och Gelatos samarbete inleddes för många år sedan som ett kund-leverantörs-förhållande som har växt med tiden och idag är Gelato en av Exaktas absolut största kunder.

– Skillnaden mellan att jobba med Gelato jämfört med andra kunder är att här handlar det inte om att lämna en offert och så kanske du får jobbet. Här är det ett partnerskap som man blir väldigt involverad i, vilket är både på gott och på ont att man känner varandra så väl, enligt Håkan.

Men det är också detta partnerskap som har fördjupats och har lett till att Exakta nu tidigt går in Gelato Connect och ska ha det som sitt enda arbetsflöde.

– Vi har använt Connect under lång tid men bara för Gelatoordrar. Och så har vi jobbat i andra system för våra andra e-handelskunder.

”Springer åttor runt de traditionella systemen”

Nu ska man ta detta vidare och inte bara köra e-handelsordrar, utan alla jobben som går genom Exakta, med Gelatos mjukvara. Det innebär att allt i Exaktas produktionsanläggning knyts samman, från inköp till workflow och logistik.

– Visionen för mig är att vi kan involvera hela den grafiska industrin så att vi kan automatisera våra orderflöden, vår prissättning, vår utskjutning och sedan koppla på frakt och inköp på det. Då får vi en helt automatiserad produktion, i alla fall mjukvarumässigt. 

Annons

– Det tempot som Gelato har, den kulturen som finns där, när det väl sätts fart så sätts det fart på riktigt. De springer åttor runt de traditionella systemen.

Många utmaningar på vägen

Frågan är om det är praktiskt möjligt att ha ett system för hela företagets produktion?

– Man kan inte säga att det inte är möjligt, för då ger vi ju upp. Jag tror absolut att det är möjligt även om det finns många hinder på vägen. Men det är ju också det som är spännande att vara med på den resan.

Som grafiskt företag går det att spara mängder med tid och mängder med fel som görs i den manuella processen som man idag har för sina traditionella jobb.

Jämfört med jobben som kommer från e-handeln, där allt är hundra procent automatiserat, så är det två väldigt olika processer. Och nu är målet att alla jobb ska hanteras på samma sätt.

– Det finns en tradition att ”det här har vi redan provat, det går inte att ändra på”. Det går det visst att göra, frågan är bara hur, och hur långt man kan nå, säger Håkan.

Exakta börjande med Gelato som den första e-handelskunden men idag har detta utvecklats till många fler. Bara senaste tiden har man adderat ett 50-tal nya kunder.

– Vi vet ju inte, idag är många av de här små, men vi hoppas att alla kan växa snabbt. Kanske kan de också ha samma kraftiga tillväxt som många andra.

Och om denna tillväxt kommer under den mest hektiska perioden för e-handeln, i november och december, så kan det bli en utmaning för Exakta.

Vill skapa ett virtuellt moln med maskinkapacitet

Här kommer man in på en annan idé som finns hos både Gelato och Exakta. Att skapa en möjlighet för ett system, en ”Load balancer”, med kapacitet som kan utnyttjas över företagsgränserna.

Om det finns ledig kapacitet hos Exakta i Malmö så ska någon annan på ett enkelt sätt kunna använda den istället. Då kommer hela branschens kapacitet att utnyttjas i högre grad och därmed kan man bli mer lönsam i stort.

– Vi kan ha virtuella nätverk där Exakta kan lasta upp ledig kapacitet när den finns, och hämta hem kapacitet när man behöver det. Ett virtuellt moln som fylls med maskinkapacitet där man till och med på sikt ska kunna välja i vilken maskin man vill skicka jobbet, säger Henrik Müller-Hansen, som är Gelatos vd och grundare.

– Om det finns ledig kapacitet hos ett företag ska ett annat företag, oavsett storlek, kunna använda den kapaciteten.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons