Exakta tecknar banbrytande avtal med Gelato

Håkan Larsson, koncernchef på Exakta skakar hand med Gelatos grundare Henrik Müller-Hansen på Drupa.
Håkan Larsson, koncernchef på Exakta skakar hand med Gelatos grundare Henrik Müller-Hansen på Drupa.

Exakta som är en av Nordens största grafiska koncerner byter till mjukvaran Gelato Connect för inköp, arbetsflöde och hantering av frakter för hela sin grafiska produktion.

– Utan en ny mjukvara kan vi inte nå dit vi vill i vår effektivisering och vi kommer inte kunna nå våra lönsamhetsmål, säger Håkan Larsson som är koncernchef på Exakta till Branschkoll när vi träffas i Gelatos monter på Drupa.

Exakta är på plats med ett helt team och med hos Gelato är förutom Håkan Larsson också Jonas Persson som är ansvarig för e-handelskunder hos Exakta och Kristian Runström som jobbar med digital integration.

Kapacitetsutnyttjandet måste upp

Kapacitetsutnyttjandet i branschen måste närma sig de tal som finns i annan industri, där man ligger på minst över 80 procent, ibland 90 procent och i vissa fall långt över det. I grafisk industrin så pratar många om att hårdvaran som finns bara används runt 20 procent av dess potential. ”Uptime” kan vara så lågt som 60 procent för vissa maskiner och i vissa fall till och med lägre.

– Just nu vet vi inte hur långt vi kan komma, men nu är det ju faktiskt någon som jobbar med rätt målbild och det tycker jag har saknats tidigare, säger Håkan Larsson.

Grafisk industrin har i många delar gått mot e-handel, mikroordrar och personalisering och det är där Exakta och Gelato är idag. 

– Nu måste vi få in de traditionella jobben i samma system och tankesätt och det tror vi egentligen är mycket enklare än e-handelsjobben, säger Jonas Person som ansvarar för e-handelskunderna på Exakta.

Från många till ett system

Exakta och Gelatos samarbete inleddes för många år sedan som ett kund-leverantörs-förhållande som har växt med tiden och idag är Gelato en av Exaktas absolut största kunder.

– Skillnaden mellan att jobba med Gelato jämfört med andra kunder är att här handlar det inte om att lämna en offert och så kanske du får jobbet. Här är det ett partnerskap som man blir väldigt involverad i, vilket är både på gott och på ont att man känner varandra så väl, enligt Håkan.

Men det är också detta partnerskap som har fördjupats och har lett till att Exakta nu tidigt går in Gelato Connect och ska ha det som sitt enda arbetsflöde.

– Vi har använt Connect under lång tid men bara för Gelatoordrar. Och så har vi jobbat i andra system för våra andra e-handelskunder.

”Springer åttor runt de traditionella systemen”

Nu ska man ta detta vidare och inte bara köra e-handelsordrar, utan alla jobben som går genom Exakta, med Gelatos mjukvara. Det innebär att allt i Exaktas produktionsanläggning knyts samman, från inköp till workflow och logistik.

– Visionen för mig är att vi kan involvera hela den grafiska industrin så att vi kan automatisera våra orderflöden, vår prissättning, vår utskjutning och sedan koppla på frakt och inköp på det. Då får vi en helt automatiserad produktion, i alla fall mjukvarumässigt. 

Annons

– Det tempot som Gelato har, den kulturen som finns där, när det väl sätts fart så sätts det fart på riktigt. De springer åttor runt de traditionella systemen.

Många utmaningar på vägen

Frågan är om det är praktiskt möjligt att ha ett system för hela företagets produktion?

– Man kan inte säga att det inte är möjligt, för då ger vi ju upp. Jag tror absolut att det är möjligt även om det finns många hinder på vägen. Men det är ju också det som är spännande att vara med på den resan.

Som grafiskt företag går det att spara mängder med tid och mängder med fel som görs i den manuella processen som man idag har för sina traditionella jobb.

Jämfört med jobben som kommer från e-handeln, där allt är hundra procent automatiserat, så är det två väldigt olika processer. Och nu är målet att alla jobb ska hanteras på samma sätt.

– Det finns en tradition att ”det här har vi redan provat, det går inte att ändra på”. Det går det visst att göra, frågan är bara hur, och hur långt man kan nå, säger Håkan.

Exakta börjande med Gelato som den första e-handelskunden men idag har detta utvecklats till många fler. Bara senaste tiden har man adderat ett 50-tal nya kunder.

– Vi vet ju inte, idag är många av de här små, men vi hoppas att alla kan växa snabbt. Kanske kan de också ha samma kraftiga tillväxt som många andra.

Och om denna tillväxt kommer under den mest hektiska perioden för e-handeln, i november och december, så kan det bli en utmaning för Exakta.

Vill skapa ett virtuellt moln med maskinkapacitet

Här kommer man in på en annan idé som finns hos både Gelato och Exakta. Att skapa en möjlighet för ett system, en ”Load balancer”, med kapacitet som kan utnyttjas över företagsgränserna.

Om det finns ledig kapacitet hos Exakta i Malmö så ska någon annan på ett enkelt sätt kunna använda den istället. Då kommer hela branschens kapacitet att utnyttjas i högre grad och därmed kan man bli mer lönsam i stort.

– Vi kan ha virtuella nätverk där Exakta kan lasta upp ledig kapacitet när den finns, och hämta hem kapacitet när man behöver det. Ett virtuellt moln som fylls med maskinkapacitet där man till och med på sikt ska kunna välja i vilken maskin man vill skicka jobbet, säger Henrik Müller-Hansen, som är Gelatos vd och grundare.

– Om det finns ledig kapacitet hos ett företag ska ett annat företag, oavsett storlek, kunna använda den kapaciteten.

Annons

Billes i Göteborg investerar i Indigo

Billes tryckeri har genom sitt bolag Contact Tryck & Reklam investerat i en HP Indigo 5500 och den ska tas i bruk redan den här veckan. Företagets marknadsnamn är Contact Billes.

AGI som skriver om investeringen på sin webbplats:

– Investeringen av en HP Indigo 5500 kommer att höja kapaciteten och kvaliteten avsevärt inom vår digitaltrycksavdelning samt blir ett bra kompliment till våra A3 offsetpressar, säger Andreas Jakobsson, vd för Contact Billes till AGI.

Annons

Billes Tryckeri förvärvade Contact Tryck & Reklam 2008 och varumärket Palmeblads finns nu också under samma tak. Marknadsnamnet för bolaget är Contact Billes

Man erbjuder produktion av trycksaker, webbsidor, reklamproduktion och distributionstjänster.

Enligt senaste boksluten omsätter Billes Tryckeri och Contact tillsammans 142 miljoner kronor och är 94 anställda.

Läs mer på www.contactbilles.se och www.billes.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Typografen Bildkompaniet sålt och blir Kaigan TBK

Kaigan AB, ett litet företag som säljer lösningar för hantering av digitala dokument och webbpublicering har förvärvat Typografen Bildkompaniet (TBK). Sammantaget omsatte det nya bolaget cirka 24 MSEK förra året.

Förvärvet innebär att företaget kan leverera sina kunders marknadsaktiviteter i fler kanaler.

Annons

TBK erbjuder sedan tidigare digitaltryck, bildbearbeting och original. Med Kaigans tjänster mediabank, streaming, sökordsoptimering och webbpublicering är man nu en mer komplett producent av marknadskommunikation. Man skriver i ett pressmeddelande att ”Med andra ord kan vi ta din kampanj från offline till online och vice versa i ett enda projekt.”

Det finns just nu tre bolag i gruppen – Kaigan TBK AB, Kaigan AB och Kaigan Gbg AB. Tillsammans är de 24 personer och omsätter 24 miljoner kronor enligt senaste boksluten.

Carl Petruson, vd för Kaigan, beskriver läget på den omvälvande mediemarknaden:
– För världen är ju inte svart eller vit. Och papper kommer inte att försvinna för att vi har möjligheten att publicera på internet. Det är när allt jobbar tillsammans som det blir som allra bäst.

Läs mer på  www.tbk.se och www.kaigan.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschkoll samarbetar med Verdigris om miljöinformation

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris

verdigris logo

Verdigris - ett internationellt projekt för att sprida kunskap om trycksakens miljöpåverkan.

Under det kommande året kommer ett antal artiklar som fokuserar på miljöfrågor att publiceras på Branschkoll. Artiklarna kommer från projektet Verdigris som är branschens just nu största iniativ

Branschkoll ingår från och med idag i The Verdigris Publishing Network som har medlemmar över hela världen.

Verdigris-projektet är ett internationellt projektet med syfte att informera alla som jobbar i värdekedjan för trycksaker om trycksaken miljöpåverkan. Man jobbar bland annat med att få fram en standard för att mäta koldioxidutsläpp för olika former av kommunikation – både för trycksaker och för olika former av digital kommunikation.

Samarbetet innebär att Branschkoll får översätta och publicera artiklar från nätverket vilket kommer att ske löpande.

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris
redaktionen@branschkoll.se
Annons

LiTHO och Danagårds går samman

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm

En ny ägargrupp förvärvar 100 procent av aktierna i Danagårds Grafiska. De nya ägarna består av ledningsgruppen i Danagårds Grafiska samt ägarna till nuvarande LiTHO. Peter Hjelm som idag är vd för Danagårds blir vd för den nya konstellationen.

– I fortsättningen kan vi som grafiskt företag erbjuda ett bredare och mer komplett produkt-och tjänsteutbud. Bland annat med digitaltryckning, arktryck i högkvalitativ offset, bild och dokumenthantering, storformat samt webb och IT-lösningar, framhåller Peter Hjelm

Verksamheten i LiTHO överförs till Danagårds Grafiska som samtidigt byter namn till DanagårdLiTHO, berättar Peter Hjelm för Branschkoll.

Det nya företagets verksamheter kommer att fortsätta i oförändrade former, men med en tydlig fokusering på att utnyttja varandras styrkor och hjälpa kunderna att utveckla sina affärer.

– En stor fördel är att dessa områden kan kopplas samman för att nå en större styrka än de enskilda delarna var för sig, tillägger Peter Hjelm.

Det nya bolaget väntas omsätta cirka 130 miljoner och sysselsätta cirka 65 personer. Samgåendet mellan bolagen äger rum från 1 juli 2010.

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny prognos från IRM: mediemarknaden upp fem procent

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden

IRM reviderar sin prognos för 2010 och släpper samtidigt sin prognos för 2011. Den tidigare spådda nolltillväxten för 2010 revideras upp till fem procent. 2011 spås landa på en tillväxt på 3,1 procent. Det är fram för allt TV och internet som driver på uppgången.

Man anser också att morgonpressen ska klara av att öka sina annonsintäkter. Senaste två åren har dessa sett fallande annonsintäkter  och frågan är om IRM får rätt? Den kraftiga förändringen på mediemarknaden gör att det är svårt att göra prognoser.

Dagens Media skriver mer om IRMs rapport.

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkursstatistik för grafisk industri 1994-2007

Ämnen i artikeln: konkurser

I arbetet med att bygga upp den del av branschkoll som kommer att innehålla statistik och bakgrundsfakta om den grafisk branschen dyker jag ner i en del intressant fakta (inte alltid livsnödvändig men intressant). 

konkursutsatthet

Källa: Tillväxtverket och SCB, Bearbetat av Branschkoll

(Klicka på bilden för att förstora.)

Annons

Här tex har jag på SCB hittat antalet konkurser för olika branscher. För att kunna jämföra med andra branscher har jag valt att använda begreppet ”konkursutsatthet” som innebär att jag för varje år har delat antalet konkurser med antalet aktiva företag – det beskriver alltså hur stor del av branschen som varje år har gått i konkurs.

Äldre data har jag inte kunnat få ut så detaljerat som man skulle vilja – det som du ser nedan är konkursutsatthet för den samlade grafiska branschen inklusive förlag så som det var indelat i den gamla branschindelningen (SNI 2002). År 2007 kom en helt ny indelning som har en renare uppdelning och där förlagen ligger för sig (de har ju inte längre egen produktion som förr i tiden).

Jag har jämfört grafisk bransch dels med ”Alla branscher” men också med ”Andra företagsservicefirmor” som bland annat innehåller reklambyråer.

Du ser själv att grafisk industri ligger klart högre än andra branscher – men avståndet minskar. Just nu håller jag på att uppdatera siffrorna för 2008 och 2009. Kunder till Branschkoll kommer snart att kunna ta del av materialet.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Databaser för individanpassade trycksaker

En artikel som beskriver hur man jobba med databaser för kampanjer som innehåller variabel element – sk individanpassad kommunikation. Kanaler som används kan vara trycksaker, webbsidor, sms m.m.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommunikationsbranschens konkurser ökar mer än andra

Ämnen i artikeln: konkurser

Senaste konkursstatistiken från UC visar att antalet konkurser totalt fortsätter att minska även om takten inte är lika hög som tidigare. Men Informations- och kommunikationsbranschen går mot strömmen och ökar ganska kraftigt i maj jämfört med samma period 2009.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya kollektivavtal klara

Grafiska Företagens Förbund och GS (Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch) har tecknat avtal för de kommande 20 månaderna, fram till den sista januari 2012. Avtalsperioden innebär att man kommer i takt med den övriga industrin.

Den 1 augusti 2010 ska en pott bildas om 0,9 procent av lönesumman,

redaktionen@branschkoll.se
Annons

7 miljoner Kindle säljs 2010

Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
redaktionen@branschkoll.se
Annons