UPPDATERAD: Exakta satsar på e-handel – köper in sig i Trycka.se

logo_index

logo_indexMalmöbaserade Exakta satsar på standardiserade trycksaker med försäljning via nätet när man köper 30 procent av Printgruppen i Växjö.

Företaget äger domänerna trycka.se och canvaspicasso.se i Sverige samt varumärket Printlit på ett antal större Europeiska marknader.

Samtidigt tar Exakta över en del av produktionen av det som säljs via de olika webbplatserna.

– Vi etablerar produktionssamarbete på den tryckta delen, medan Printgruppen fortsätter med produktion av storformat själva, säger Håkan Larsson i en kommentar.

Annons

”Förvärvet är ett viktigt steg i Exaktas utveckling för att kunna möta kunder även i nya kanaler”, skriver man i ett meddelande.

Printgruppen har en egenutvecklad webbplattform med administrationssystem och omsatte 13 miljoner kronor 2014.

– Vi räknar med en tillväxt på cirka 20 procent för bolaget framöver säger Exaktas koncernchef Håkan Larsson i en kommentar.

Domäner: trycka.secanvaspicasso.se och printlit.com.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons