Exakta köper Sjuhäradsbygdens Tryckeri

Från januari 2015 ingår Sjuhäradsbygdens Tryckeri i Exaktafamiljen som därmed stärker sin ställning i västra Sverige. 11 personer inom försäljning, projektledning, prepress och digitaltryck blir kvar i befintliga lokaler i Borås. Offset, bokbinderi och distribution avvecklas och flyttar till Malmö.

– Vi utför samma sak med samma kontaktpersoner som tidigare, det känns som en väldigt bra lösning, säger Anders Persson som är vd på Sjuhäradsbygdens Tryckeri i en kommentar till Branschkoll.

På digitaltrycksidan har man en Indigo och en Konica Minolta som ska hantera de mindre och variabla upplagorna på plats i Borås.

– Offsetproduktionen avvecklas medan digitaltryckeriet ska utvecklas, säger Håkan Larsson, som är vd på Exakta i en kommentar till Branschkoll.

Annons

I och med affären kommer Sjuhäradsbygdens Tryckeri att kunna bredda sitt erbjudande med bland annat storformat och it-lösningar som man inte haft tidigare på samma sätt som Exakta.

– Beslutet att hitta en sådan här lösning har vuxit fram i takt med att upplagorna sjunker. Exakta har en bredd som gör att vi nu kan erbjuda flera nya typer av tjänster som till exempel storformat och it-stöd till våra kunder, säger Anders Persson.

Boråstryckeriet omsatte 43 miljoner kronor under 2013 och Exakta skriver i ett pressmeddelande att man nu totalt omsätter 350 miljoner kronor och har 170 anställda.

– God personkemi och samsyn på framtiden skapade förutsättningar att genomföra denna affär. Vi ser fram emot att tillsammans utvecklas vidare i en spännande bransch. Genom förändringen tar vi ytterligare ett aktivt agerande för att leda den grafiska branschens utveckling, med syfte att möta kundernas nya behov inom grafisk kommunikation, skriver de två företagen i det gemensamma pressmeddelande.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons