Exakta köper Sjuhäradsbygdens Tryckeri

Från januari 2015 ingår Sjuhäradsbygdens Tryckeri i Exaktafamiljen som därmed stärker sin ställning i västra Sverige. 11 personer inom försäljning, projektledning, prepress och digitaltryck blir kvar i befintliga lokaler i Borås. Offset, bokbinderi och distribution avvecklas och flyttar till Malmö.

– Vi utför samma sak med samma kontaktpersoner som tidigare, det känns som en väldigt bra lösning, säger Anders Persson som är vd på Sjuhäradsbygdens Tryckeri i en kommentar till Branschkoll.

På digitaltrycksidan har man en Indigo och en Konica Minolta som ska hantera de mindre och variabla upplagorna på plats i Borås.

– Offsetproduktionen avvecklas medan digitaltryckeriet ska utvecklas, säger Håkan Larsson, som är vd på Exakta i en kommentar till Branschkoll.

Annons

I och med affären kommer Sjuhäradsbygdens Tryckeri att kunna bredda sitt erbjudande med bland annat storformat och it-lösningar som man inte haft tidigare på samma sätt som Exakta.

– Beslutet att hitta en sådan här lösning har vuxit fram i takt med att upplagorna sjunker. Exakta har en bredd som gör att vi nu kan erbjuda flera nya typer av tjänster som till exempel storformat och it-stöd till våra kunder, säger Anders Persson.

Boråstryckeriet omsatte 43 miljoner kronor under 2013 och Exakta skriver i ett pressmeddelande att man nu totalt omsätter 350 miljoner kronor och har 170 anställda.

– God personkemi och samsyn på framtiden skapade förutsättningar att genomföra denna affär. Vi ser fram emot att tillsammans utvecklas vidare i en spännande bransch. Genom förändringen tar vi ytterligare ett aktivt agerande för att leda den grafiska branschens utveckling, med syfte att möta kundernas nya behov inom grafisk kommunikation, skriver de två företagen i det gemensamma pressmeddelande.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons