En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

Victor Caristan designer på PF Concept bakom sin senaste lansering, en kollektion av väskor.
Victor Caristan designer på PF Concept bakom sin senaste lansering, en kollektion av väskor.

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Victor Caristan är utbildad industridesigner och jobbar sedan en tid tillbaks på PF Concept, tidigare jobbade han mer mot underhållningsindustrin och bland företagen han designat produkter åt finns bland annat Disney.

Vilken är din ”bästa design”?

– Jag gillar det som kallas ”social design” och som hjälper samhället och utvecklar samhället. En produkt jag tagit fram som stämmer bra in på det är en leksak jag designade som hjälper barn i Indien att läsa och skriva. Jag vill hjälpa med samhället och med saker som gör ”impact”, det är därför jag vill jobba med större företag som PF Concept för att kunna göra förändringar från insidan, säger Victor Caristan till Branschkoll.

Annons

Victors senaste projekt på PF Concept är en kollektion av väskor i återvunnen Polyuretan-plast (PU), en plast som både ger en känsla av skinn och som är vattenresistent. Kollektionen som lanserades nyligen består av sex olika väskor och kallas för ”Simply the best” för sin avskalade och funktionella design kombinerat med ett hållbarare materialval förklarar Victor. Inspiration till namnet på kollektionen är såklart hämtat från Tina Turners låt.

Teamet som Victor tagit fram kollektionen med består av sex personer och processen har tagit cirka ett år från idé till en färdig produkt.

– Har du riktigt bra skisser behöver du kanske bara tillverka två prototyper, det är också en form av hållbarhet, säger Victor.

Kan profilbranschen vara hållbar?

Hur går din strävan med att vara hållbar och ”hjälpa världen” ihop med att designa profilprodukter som tyvärr genererar en hel del avfall?

Annons

– Det finns en paradox här, vi skapar gåvor som folk får varje år men vi vill samtidigt inte skapa avfall, med det i beaktning är det otroligt viktigt att skapa produkter som är användbara och tåliga, avslutar Victor Caristan, designer på PF Concept.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons