En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

Victor Caristan designer på PF Concept bakom sin senaste lansering, en kollektion av väskor.
Victor Caristan designer på PF Concept bakom sin senaste lansering, en kollektion av väskor.

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Victor Caristan är utbildad industridesigner och jobbar sedan en tid tillbaks på PF Concept, tidigare jobbade han mer mot underhållningsindustrin och bland företagen han designat produkter åt finns bland annat Disney.

Vilken är din ”bästa design”?

– Jag gillar det som kallas ”social design” och som hjälper samhället och utvecklar samhället. En produkt jag tagit fram som stämmer bra in på det är en leksak jag designade som hjälper barn i Indien att läsa och skriva. Jag vill hjälpa med samhället och med saker som gör ”impact”, det är därför jag vill jobba med större företag som PF Concept för att kunna göra förändringar från insidan, säger Victor Caristan till Branschkoll.

Annons

Victors senaste projekt på PF Concept är en kollektion av väskor i återvunnen Polyuretan-plast (PU), en plast som både ger en känsla av skinn och som är vattenresistent. Kollektionen som lanserades nyligen består av sex olika väskor och kallas för ”Simply the best” för sin avskalade och funktionella design kombinerat med ett hållbarare materialval förklarar Victor. Inspiration till namnet på kollektionen är såklart hämtat från Tina Turners låt.

Teamet som Victor tagit fram kollektionen med består av sex personer och processen har tagit cirka ett år från idé till en färdig produkt.

– Har du riktigt bra skisser behöver du kanske bara tillverka två prototyper, det är också en form av hållbarhet, säger Victor.

Kan profilbranschen vara hållbar?

Hur går din strävan med att vara hållbar och ”hjälpa världen” ihop med att designa profilprodukter som tyvärr genererar en hel del avfall?

Annons

– Det finns en paradox här, vi skapar gåvor som folk får varje år men vi vill samtidigt inte skapa avfall, med det i beaktning är det otroligt viktigt att skapa produkter som är användbara och tåliga, avslutar Victor Caristan, designer på PF Concept.

Annons

Panik i plastbranschen – ”Vi har en allvarlig nationell insamlingskris”

tvattmedelsflaskor mork

Trots att Sverige har den nödvändiga infrastrukturen för att återvinna plastförpackningar och kraftigt minska utsläppen, visar färska beräkningar att mindre än 30 procent samlas in av konsumenterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: International Paper går vidare med förvärvet av DS Smith trots Suzanos intresse

dssmith

Amerikanska konkurrensmyndigheterna stoppar inte affären. Men flera andra instanser återstår.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon skiftar från plast till papper som fyllnadsmaterial

nedladdning 1800

Luftkuddar i plast är förbi hos e-handelsjätten på den nordamerikanska marknaden. 95 procent av allt fyllnadsmaterial är numera pappersbaserat och vid årsskiftet är planen att plasten ska vara helt utfasad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han är ny branschansvarig hos Grafiska Företagen

Jakob Steinsto 2 1800

Jakob Steinstö, med en bakgrund i politiken och på Svenskt Näringsliv, har påbörjat sin nya tjänst som branschansvarig på Grafiska Företagen.

Jakob Steinstö började sin nya tjänst 17 juni där han framöver bland annat kommer att arbeta med Grafiska Företagens branschnätverk, bedriva omvärldsbevakning och driva frågor som är relevanta för branschen. Det framgår av ett inlägg som bransch- och arbetsgivarorganisationen publicerat på Linkedin.

Jakob Steinstö berättar att han tidigare arbetat som politisk tjänsteman för Moderaterna och varit på Svenskt Näringslivs avdelning Region och marknad. I ett uttalande säger han att han verkligen ser fram emot att få träffa företagen och att bidra till att hjälpa branschen framåt och skapa en bättre vardag för företagen: ”Jag brinner för att förbättra företagsklimatet i landet, det ska bli häftigt att få göra det för en specifik bransch.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny plattform ska korta ledtider i förpackningsproduktioner

Esko HP

Esko och HP har ingått ett samarbete för att leverera en integrerad lösning för produktion av digitaltryckta förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand expanderar i Norden – köper kuvertspecialist

Pressebillede ICE ADD jun24 1800
Ämnen i artikeln: Addbrand

Vd:n Patrik Sjölin: ”Viktigt för Addbrand att fortsätta bredda vårt utbud”

Ämnen i artikeln: Addbrand
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epson presenterar toppmodell för print av etiketter

epson location shoot.5 1800

Färggprintern ColorWorks C8000e tar plats i Epsons maskinserie.

ColorWorks C8000e är en vidareutveckling på ColorWorks C7500 i Epsons maskinserie. Det är en färgprinter anpassad för högvolymproduktion av etiketter, med tekniker för att säkerställa färgstyrning och precision i utskrifterna, enligt ett pressmeddelande. Enligt Epson är den framtagen speciellt för industriella inhouse-miljöer för att snabbt och effektivt kunna printa etiketter on demand. Skrivaren är utrustad med Epsons inkjetteknik PrecisionCore för att skapa högkvalitativa, detaljrika etiketter.

– Epsons nya, kompakta, toppmodell ColorWorks C8000e är konstruerad för att leverera högkvalitativa färgetiketter i hög hastighet on demand för en snabbt växande marknad för industriella etiketter.

Anton Belousov, produktchef för ColorWorks på Epson Europe.

Tillverkaren skriver att etikettprintern är optimerad för företag inom flera sektorer, inklusive livsmedel och logistik. Den kan skriva ut etiketter med bredder från en till fyra tum på till exempel matt och glansigt papper, film och syntetmaterial i upplösningen 1200 x 600 dpi.

Printhastigheten är 300 millimeter i sekunden. Man framhåller även att hanteringen och konfigurationen av utskrifter förenklas ytterligare med de nya applikationerna och molntjänsterna som kommer med printern. Tillverkaren skriver i ett pressmeddelande att etikettprintern är optimerad för företag inom flera sektorer, inklusive livsmedel och logistik.

Den nya toppmodellen avslöjades på Drupa-mässan i Düsseldorf i år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Seminarium och framtidens pappersbaserade förpackningar

Two Sides Packaging Webinar Image

Den 18 juli arrangerar organisationen Two Sides ett digitalt seminarium med rubriken The Evolution To Paper Packaging.

Bland de intressanta talarna finns bland annat svenska Pulpac som ska berätta om hur man med hjälp av torrformad träfiber får fram produkter som kan ersätta plast i bland annat förpackningar, engångsmuggar och tallrikar.

Bland övriga talare finns Hugo Adams från Kelpi, som ska ersätta plastförpackningar med sina sjögräsbaserade produkter.

Herwig Kirchberger från DelSCI berättar om hur man jobbar med flexibla förpackningar av papper.

Läs mer och anmäl dig här – det är gratis: Two Sides Packaging Webinar, ¨The Evolution To Paper Packaging¨.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Brasiliansk massajätte köper del av österrikisk kollega

Lenzin

Målet är att köpa hela bolaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Leverantör av produktmedia i konkurs

Det är Dalarnas Paraplyfabrik i Malung som har försatts i konkurs på egen begäran. Man har producerat paraplyer och parasoller bland annat för produktmediabranchen.

Vid konkurstillfället hade bolaget 5 anställda omsättningen vid senaste offentliga bokslutet var 3,6 miljoner kronor. Man har flera år bakom sig med röda siffror.

Konkursförvaltare är Anne Marneros, Advokaterna Wikner & Marneros i Mora.

redaktionen@branschkoll.se
Annons