En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

Victor Caristan designer på PF Concept bakom sin senaste lansering, en kollektion av väskor.
Victor Caristan designer på PF Concept bakom sin senaste lansering, en kollektion av väskor.

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Victor Caristan är utbildad industridesigner och jobbar sedan en tid tillbaks på PF Concept, tidigare jobbade han mer mot underhållningsindustrin och bland företagen han designat produkter åt finns bland annat Disney.

Vilken är din ”bästa design”?

– Jag gillar det som kallas ”social design” och som hjälper samhället och utvecklar samhället. En produkt jag tagit fram som stämmer bra in på det är en leksak jag designade som hjälper barn i Indien att läsa och skriva. Jag vill hjälpa med samhället och med saker som gör ”impact”, det är därför jag vill jobba med större företag som PF Concept för att kunna göra förändringar från insidan, säger Victor Caristan till Branschkoll.

Annons

Victors senaste projekt på PF Concept är en kollektion av väskor i återvunnen Polyuretan-plast (PU), en plast som både ger en känsla av skinn och som är vattenresistent. Kollektionen som lanserades nyligen består av sex olika väskor och kallas för ”Simply the best” för sin avskalade och funktionella design kombinerat med ett hållbarare materialval förklarar Victor. Inspiration till namnet på kollektionen är såklart hämtat från Tina Turners låt.

Teamet som Victor tagit fram kollektionen med består av sex personer och processen har tagit cirka ett år från idé till en färdig produkt.

– Har du riktigt bra skisser behöver du kanske bara tillverka två prototyper, det är också en form av hållbarhet, säger Victor.

Kan profilbranschen vara hållbar?

Hur går din strävan med att vara hållbar och ”hjälpa världen” ihop med att designa profilprodukter som tyvärr genererar en hel del avfall?

Annons

– Det finns en paradox här, vi skapar gåvor som folk får varje år men vi vill samtidigt inte skapa avfall, med det i beaktning är det otroligt viktigt att skapa produkter som är användbara och tåliga, avslutar Victor Caristan, designer på PF Concept.

Annons

Förpackningskoncern förvärvar danskt distributionsbolag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Resultattapp för massatillverkare

Rottneros rörelseresultat föll till 30 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Över förväntan i andra kvartalet för Stora Enso

Massa- och pappersbolaget tar kliv i rätt riktning i senaste kvartalsrapporten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor tryckerikoncern ansöker om rekonstruktion

KK skulder
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Tryckerikoncernen har hamnat på obestånd.

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ingår strategiskt partnerskap på förpackningsområdet i Skandinavien

handshake 8683760 1280 1800 2

Tar viktigt kliv framåt inom automation och hållbara förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta har installerat automatisk CTP-linje

drupa 24 IMG 0483 1800
Ämnen i artikeln: Exakta

Investerar i offsettrycket på Exakta Print i Malmö.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europalansering avlägsnar uv-flexofärger från etiketter

Färgtillverkarens nya primersystem för borttagning av tryckfärger ska förbättra återvinningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator köper fransk förpackningstillverkare

Emb

Förvärvet markerar en strategisk expansion i Norra Europa, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kostnadskontroll i fortsatt fokus för Bong

Kuverttillverkaren Bong har släppt sin kvartalsrapport för andra kvartalet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Parter överens i storaffär på postmarknaden

Svenska postmarknaden är i förändring.

redaktionen@branschkoll.se
Annons