En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

Victor Caristan designer på PF Concept bakom sin senaste lansering, en kollektion av väskor.
Victor Caristan designer på PF Concept bakom sin senaste lansering, en kollektion av väskor.

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Victor Caristan är utbildad industridesigner och jobbar sedan en tid tillbaks på PF Concept, tidigare jobbade han mer mot underhållningsindustrin och bland företagen han designat produkter åt finns bland annat Disney.

Vilken är din ”bästa design”?

– Jag gillar det som kallas ”social design” och som hjälper samhället och utvecklar samhället. En produkt jag tagit fram som stämmer bra in på det är en leksak jag designade som hjälper barn i Indien att läsa och skriva. Jag vill hjälpa med samhället och med saker som gör ”impact”, det är därför jag vill jobba med större företag som PF Concept för att kunna göra förändringar från insidan, säger Victor Caristan till Branschkoll.

Annons

Victors senaste projekt på PF Concept är en kollektion av väskor i återvunnen Polyuretan-plast (PU), en plast som både ger en känsla av skinn och som är vattenresistent. Kollektionen som lanserades nyligen består av sex olika väskor och kallas för ”Simply the best” för sin avskalade och funktionella design kombinerat med ett hållbarare materialval förklarar Victor. Inspiration till namnet på kollektionen är såklart hämtat från Tina Turners låt.

Teamet som Victor tagit fram kollektionen med består av sex personer och processen har tagit cirka ett år från idé till en färdig produkt.

– Har du riktigt bra skisser behöver du kanske bara tillverka två prototyper, det är också en form av hållbarhet, säger Victor.

Kan profilbranschen vara hållbar?

Hur går din strävan med att vara hållbar och ”hjälpa världen” ihop med att designa profilprodukter som tyvärr genererar en hel del avfall?

Annons

– Det finns en paradox här, vi skapar gåvor som folk får varje år men vi vill samtidigt inte skapa avfall, med det i beaktning är det otroligt viktigt att skapa produkter som är användbara och tåliga, avslutar Victor Caristan, designer på PF Concept.

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons