En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

Victor Caristan designer på PF Concept bakom sin senaste lansering, en kollektion av väskor.
Victor Caristan designer på PF Concept bakom sin senaste lansering, en kollektion av väskor.

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Victor Caristan är utbildad industridesigner och jobbar sedan en tid tillbaks på PF Concept, tidigare jobbade han mer mot underhållningsindustrin och bland företagen han designat produkter åt finns bland annat Disney.

Vilken är din ”bästa design”?

– Jag gillar det som kallas ”social design” och som hjälper samhället och utvecklar samhället. En produkt jag tagit fram som stämmer bra in på det är en leksak jag designade som hjälper barn i Indien att läsa och skriva. Jag vill hjälpa med samhället och med saker som gör ”impact”, det är därför jag vill jobba med större företag som PF Concept för att kunna göra förändringar från insidan, säger Victor Caristan till Branschkoll.

Annons

Victors senaste projekt på PF Concept är en kollektion av väskor i återvunnen Polyuretan-plast (PU), en plast som både ger en känsla av skinn och som är vattenresistent. Kollektionen som lanserades nyligen består av sex olika väskor och kallas för ”Simply the best” för sin avskalade och funktionella design kombinerat med ett hållbarare materialval förklarar Victor. Inspiration till namnet på kollektionen är såklart hämtat från Tina Turners låt.

Teamet som Victor tagit fram kollektionen med består av sex personer och processen har tagit cirka ett år från idé till en färdig produkt.

– Har du riktigt bra skisser behöver du kanske bara tillverka två prototyper, det är också en form av hållbarhet, säger Victor.

Kan profilbranschen vara hållbar?

Hur går din strävan med att vara hållbar och ”hjälpa världen” ihop med att designa profilprodukter som tyvärr genererar en hel del avfall?

Annons

– Det finns en paradox här, vi skapar gåvor som folk får varje år men vi vill samtidigt inte skapa avfall, med det i beaktning är det otroligt viktigt att skapa produkter som är användbara och tåliga, avslutar Victor Caristan, designer på PF Concept.

Annons

Elanders klimatkalkylator på webben

Ämnen i artikeln: Elandersklimatneutral

I september certifierades Elanders och blev då ett klimatneutralt företag enligt företaget Respect. Samtidigt lanserades en klimatkalalkylator som möjliggör för kunderna att beräkna klimatpåverkan för en enskild trycksak.

Ämnen i artikeln: Elandersklimatneutral
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor betalningsvilja för medieinnehåll på nätet

Det går att ta betalt för sitt innehåll på nätet, bara det är intressant. När IRM frågade 1300 personer om deras betalningsvilja för medieinnehåll på Internet visade det sig att 70 procent är beredda att betala för innehållet. Total sett kan denna marknad vara värd 68 miljarder kronor årligen enligt undersökningen.

Att det inte går att få betalt för innehåll på Internet är en vanlig missuppfattning i mediebranschen. En helt färsk studie från IRM visar att betalningsvilja är stor om man levererar det som konsumenten efterfrågar.

Betalningsvilja på nätet 2010

Annons

Källa: IRM-Media

Allra störst betalningsvilja finns när det gäller ljud på Internet. Hela 68 procent är beredda att betala för att få tillgång till musik, ljudböcker och annat ljud via Internet. Även när det gäller tillgången till rörliga bilder så som TV-program, filmer och annan rörlig bild är betalningsvilja hög. 65 procent kan tänka sig att betala för få tillgång till ett större utbud.

Det är inte lika många som är redo för att betala för en större tillgång till artiklar/skrivet material, men trots det stora utbudet idag är det 46 procent som anger att de kan tänka sig att betala för ett större utbud.

– Att så många säger sig vara beredda att betala för tillgången till ett större medieutbud på Internet är överraskande eftersom mycket är gratis på Internet idag, säger IRM:s VD Magnus Anshelm. Den stora utmaningen medieföretagen står inför är alltså inte om de kan få betalt utan istället att erbjuda ett så bra utbud att tillräckligt många konsumenter betalar för det, fortsätter han. Lyckas man med detta finns det många miljarder att tjäna på att tillfredställa konsumenternas behov av medieinnehåll via Internet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Antalet läs- och pekplattor når en miljard 2020 enligt Mediaideas

Ämnen i artikeln: Läsplattapekdator

Enligt analysföretaget Mediaideas kommer det att finnas över en miljard små, lätta och platta datorer för att läsa och konsumera alla andra typer av media på.

Ämnen i artikeln: Läsplattapekdator
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kapero breddar med konsult inom medieområdet

Ämnen i artikeln: Kapero

Kapero jobbar med att effektivisera marknadsavdelningarnas arbete med produktion av kommunikation. De breddar nu sin konsultbas med Stefan Barholm, tidigare vd på mediebyrån Vizeum.

Ämnen i artikeln: Kapero
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så kan den digitala boken utvecklas

I den här konceptfilmen från IDEO (se nedan) utforskas tre möjliga användningsområden för den framtida digitala boken.

Som med de flesta andra digitala koncept inom publicering betyder detta att mer information ska produceras och hanteras. Höga krav kommer att ställas på att det är ordning och reda i processerna för att publicering och användning ska fungera.

Titta på filmen. Den ger inspiration för alla som jobbar med att ta fram och producera böcker.

De tre koncepten som tas upp i filmen är:

Annons

Nelson – Ger läsarna tillgång till relevant bakgrundsinformation så att man kan skaffa sig en egen uppfattning om ämnet.

Coupland – ett ”Facebook” för böcker.

Alice – En interaktiv läsupplevelse där läsaren utforskar boken genom att själv deltaga i berättelsen och påverka utgången.

Att ”bara läsa” kommer naturligtvis att vara en upplevelse som många vill ha oförändrad samtidigt som nya idéer växer fram parallellt.

ARVE Error: need id and provider

redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Därför ska alla störa tryckerichefen”

Mikael Marklund på Medievärlden skriver om varför säljare, kunder och redaktioners personal måste lära sig mer om vad som är möjligt att göra med moderna tryckpressar. I det här fallet handlar det om dagstidningar med samma logik gäller för alla tryckta produkter.

– Är det pressens begränsningar eller begränsade kunskaper om vad man kan göra i pressen som ska styra hur det färdiga resultatet ser ut? Skriver han bland annat i krönikan på Medievärlden.

Läs Därför ska alla störa tryckerichefen och inspireras!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklam i sociala medier granskas

Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna inleder nu en granskning av marknadsföringen i sociala medier. Man ska ta reda på om den bryter mot de regler som redan finns för elektronisk marknadsföring.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkjet ska ersätta offset – här avgörs Kodaks framtid

Ämnen i artikeln: InkjetKodakProsper

I en intervju med Kodaks vd, Antonio Perez, beskrivs hur Kodak satsar  på inkjet som den huvudsakliga tryckmetoden i framtiden. Enligt Perez ska tekniken ersätta offset – Kodaks framtid står och faller med detta skifte.

Ämnen i artikeln: InkjetKodakProsper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lightning Source bygger digitalt boktryckeri i Australien

Ämnen i artikeln: digitaltryckon-demand

Ett av världens största digitala boktryckerier med anläggningar i USA och Europa (England och Frankrike) planerar att bygga ett tryckeri i Australien. Förlagens värdekedja för bokproduktion förändras.

Ämnen i artikeln: digitaltryckon-demand
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Map Antalis blir bara Antalis

Ämnen i artikeln: AntalisMap

Från och med den första oktober tar Map Anatalis bort Map från sitt namn. Nu heter man bara Antalis. Namnbytet genomför successivt och man ändrar logotypen på trycksaker, lastbilar och skyltar under hösten.

Läs mer på Antalis.se

Ämnen i artikeln: AntalisMap
redaktionen@branschkoll.se
Annons