En helt ny tryckt medieprodukt – tar sig in i varje brevlåda

Jan Ringsö är vd för Reaktion som ligger bakom den nya reklamkanalen.
Jan Ringsö är vd för Reaktion som ligger bakom den nya reklamkanalen. Reaktion

”Det är något helt nytt inom svensk marknadsföring”.

I slutet av maj landade första utgåvan av Tipset! hos svenska hushåll.

Det är en helt ny medieprodukt som kommer ge annonsörer möjlighet att nå alla Sveriges hushåll, menar Reaktion som står bakom den nya produkten.

Genom att adressera produkten så stoppas man inte av ”nej tack”-dekalen som sitter på över hälften av alla Sveriges brevlådor idag.

– I en tid då annonsörer behöver spendera sina mediepengar på ett smart sätt som ger effekt, så har brevlådan varit en kanal som blivit svårtillgänglig eftersom portpriserna höjs och att utdelningen begränsas, säger Jan Ringsö som är vd på Reaktion.

tipset ex
Tipset är en adresserad produkt som skickas till svenska hushåll.

Man menar att detta är en unik reklamlösning som erbjuder företag möjligheten att nå ut till potentiella till en femtedel av kostnaden för vanlig, adresserad direktreklam eftersom distributionskostnaderna delas med andra annonsörer.

– Tipset! är inte bara ett adresserat direktutskick, det är något helt nytt inom svensk marknadsföring. Som enda mediekanal i Sverige, kan våra annonsörer via Tipset! nå alla Sveriges hushåll, vilket innebär 50 procent fler hushåll jämfört med traditionell oadresserad reklam, säger Jan Ringsö.

– Annonsörer vet idag att rätt gjort så är brevlådan en mycket effektiv kanal som ger mycket goda resultat och driver både försäljning och trafik till både e-handel och butik.

Stibo står för trycket

Branschkoll ställde några frågor till Jan Ringsö på byrån Reaktion som står bakom produkten.

Ni skickar alltså detta adresserat till alla svenska hushåll?

– Första numret skickar vi till 300 000 hushåll men vi har möjligheten att skicka till alla hushåll vilket vi gör i samspel med våra annonsörer.

Är det samma tryck/innehåll till samtliga mottagare?

Annons

– Beror på vilken annonsör vi jobbar med. Men i grunden ja.

Vem är det som sköter distributionen?

– City Mail är en av våra huvudpartners tillsammans med Stibo. Men för att kunna komma ut i hela landet så kommer vi även att anlita Postnord.

Går det att avsäga sig om man inte vill ha detta?

– Det gör man isåfall via NIX DM.

Är det Reaktion som är avsändare och sköter samordning/tryck?

– Reaktion och vår sajt Vårahem.se är avsändare och står för alla delar. 

Av vem och/eller var trycks det?

– Stibo har varit en viktigt partner för oss för att komma ut i detta första numret. Stor eloge både till Stibo och City Mail. 

QR-koderna som finns på de olika sidorna är de samma för alla eller kan ni printa dem tillsammans med adressen och därmed kunna göra dem spårbara?

– Det är inte möjligt i det utförandet vi har idag. Men det är möjligt om man vill, men det kommer påverka ekonomin i produkten.

Fyra utgåvor 2024 och tolv planeras för 2025

Nästa utgåva av Tipset! planeras att distribueras i samband med skolstarten i augusti, följt av särskilda utgåvor för Black Friday samt julhandeln. Under 2025 är målet att distribueras en gång per månad.

Ämnen i artikeln: ADR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons