En djupdykning i textilåtervinningens värld

textil återvinning
Vi dyker ner bland circulose, viskos, bombull och mer därtill.

Textilåtervinning, textilåteranvändning, up-cycling, och slutna kretslopp – varumärkena och aktörerna är många och det pågår just nu ett omfattade arbete med att ta till vara på mer på textil som sekundärråvara. I det här reportaget ger vi oss på en sammanfattning av hur marknaden ser ut just nu.

När det kommer till att ta till vara på uttjänt eller överbliven textil så finns det tre huvudsakliga steg – sortering, nedbrytning och ny produkt.

Sortering

Om vi börjar med titta på sortering så finns det en svensk aktör just nu som har kommit långt i det arbetet och det är Sysav med sin anläggning Siptex i Östra hamnen i Malmö Skåne.

Sysav står för Sydskånes avfallsaktiebolag och Siptex som själva textildelen heter står för ”Svensk innovationsplattform för textilsortering”. Läs allt om Siptex anläggning och hur den funkar här.

Siptex sorterar automatiskt inkomna textiler efter färg och fibertyp med hjälp av teknikerna nära-infraröd och visuell spektroskopi (NIR/VIS)

Slutprodukten blir balar av kläder i enhetlig färg och fibersammansättning och går under marknadsnamnet ”Refab” som står för ”Renewable fabulous fabric”.

Flera av de största svenska varumärkena inom textilvärlden är inblandade i anläggningen, inklusive H&M, Boer Group, Stadium och Elis.

De själva beskriver verksamheten så här:

Siptex finansieras av Vinnova och är ett steg 3-projekt inom programmet Utmaningsdriven innovation. Detta steg innebär etablering av världens första automatiserade sorteringsanläggning för post-consumer textilier i industriell skala. Projektet leds av IVL Svenska Miljöinstitutet och genomförs tillsammans med ett brett konsortium bestående av svenska modebolag, forskningsinstitut, myndigheter och aktörer från olika delar av värdekedjan för textil.

Vid full kapacitet kan Siptex återvinna 24.000 ton textil om året, det motsvarar ungefär en tredjedel av all svensk textil som blir till avfall varje år.

siptex laser
Här sorteras kläderna på Siptex anläggning med hjälp av nära-infraröd och visuell spektroskopi.

– Vi fick ut ungefär 4.000 ton förra året, i kommersiella ton. Sedan har det ju varit många tester det första året. Vi räknar med att vara inne i fullkapacitet nästa år. Efterfrågan på återvunnen fiber finns – och den kommer bara att öka, säger Anna Vilén kommunikatör på Sysav, i ett reportage i Sydsvenskan.

En annan aktör med delvis liknade verksamhet är Textile Recycling AB, de driftar många av de gröna kärl för textilinsamling som står runt om i landet. Majoriteten av det som samlas in fraktas sedan till en anläggning i Polen – Vive Textil Recycling.

Väl där sorteras textilen till Secondhand, eller blir till nya produkter så som tvättlappar, dämpningsmaterial och skyddsöverdrag efter en fiber- och materialanalys, skriver Textile Recycling.

En tredje aktör är Södra och de är lite unika, de göra nämligen alla tre steg själva – insamling, nedbrytning och förädling – dock i samarbete med en aktör från Österrike. Mer om det nedan.

Nedbrytning / textilmassa

Om vi pratar om den textil som inte har ett andrahands-värde i befintligt skick så sorterats den alltså i (bästa fall) i homogena högar och går sedan vidare till aktörer som bryter ner den och omvandlar den till ny textilmassa.

En av Siptex största kunder heter Renewcell, det är ett numera börsnoterat bolag, där H&M är näst störta ägaren. Idéen föddes 2012 av tre forskare på KTH. Och idag håller man på att öppna sin andra anläggning som kommer ligga i SCAs industriområde Ortviken i Sundsvall. Därifrån säger man sig kunna spotta ut 60.000 ton massa per år.

Renewcells plats i kedjan är återvinning av cellullosabaserat textilavfall, exempelvis bomullskläder, som man bryter ner och omvandlar till ett nytt material som man gett marknadsnamnet Circulose.

Circulose kan sedan gå vidare och bli till viskosfiber, tyg och slutligen helt nya kläder – mer om det under ny produkt längre ner.

Renewcell är en av de ledande aktörerna inom det här området och förutom att köpa in textil från Siptex köper man även in från två anläggningar till, Soex i Tyskland och Texaid i Schweiz.

En annan massa (cellulosa) på marknaden är den Södra just nu håller på att utveckla, den har marknadsnamnet Oncemore och är en kombination av återvunnen textil och träfibrer. Mer om Södras satsning som görs i samband med det österrikiska bolaget Lenzing (som är en stor spelare när det kommer till träbaserad textilier) kan du läsa om här.

Förutom återvinning av textil finns det massor av andra material, exempelvis uteslutande träfibrer, inom den sfären håller just nu H&M, Ikea och Stora Enso på att starta en gemensam fabrik. Men en djupare dykning bland textil av alternativa material såsom trä, r-pet och hampa får behandlas i en annan artikel.

Nya produkter

chris wargon
Chris Margetts visar upp sina 3D-printade dojor med material från återvunnen textil.

Och så var vi då framme vid det roligaste, nya produkter av återvunnen textil, vem vill inte sälja det? Typ alla. Och det är väl också därför som man än så länge får börja med små steg.

Exempelvis Fristads som lyckats klämma in 15 procent återvunnet material i sin nya skjortkollektion.

Annons

En annan produkt som nu finns på marknaden är Levis klassiska jeans 501 som bland annat består av 16 procent Circulose i (alltså Renewcells massa).

– Det är oerhört kul att de ikoniska 501:orna kan tillverkas med vårt cirkulära material Circulose. Det innebär att materialet håller den kvalitet som krävs för kommersiellt breda lanseringar, det är helt klart en uppskalning och tydlig markering världen över inom återvunnen denim, säger Harald Cavalli-Björkman, Chief Growth Officer, på Renewcell, till TEKO.

Förutom Circulose består jeansen av återvunnen denim och produktionsspill som blandats upp med ekologisk bomull.

– Det här samarbetet visar att skillnaden mellan viskos och bomull börjar suddats ut. Jag bär jeansen just nu och känner ingen skillnad och de innehåller ändå 40 procent viskos. Och just känslan som konsumenterna upplever innebär att det går att använda återvunnen viskos i större utsträckning, säger han. Levis har också designat jeansen för att de ska lättare kunna återvinnas i nästa steg, bland annat i detaljer såsom patchen med Levis symbol på baksidan av jeansen som är av vit bomull istället för läder. Vi har testat att återvinna jeansen i vår process och det fungerar utmärkt, säger Harald.

Renewcell samarbetar även med bland annat KappAhl, Bestseller, Inditex och Gina Tricot samt deras delägare H&M, enligt TEKO. I den artikeln nämns också att man har spännande projekt på gång med ”en del andra hemliga aktörer”.

Vem vet kanske är det någon i branschen?

Slutligen så har vi killen på bilden här ovan, Chris Margetts, grundare av företaget The Sole Theory, som tagit vara på återvunnen textil och med hjälp av den 3D-printat ett par skor, eller ja tofflor.

– Efterfrågan på mer hållbara produkter är jättestor. Det är ingen fråga om att människor kommer att vilja köpa sådana här skor om vi sätter dem på marknaden, säger Chris Margetts.

Chris fortsätter sedan med att förutspå skobranschens framtiden:

– Den traditionella produktionen kommer att bestå, men det kommer att bli ett alternativ med 3D-printing-affärer och drop-off-ställen för materialåtervinning. Du kommer att kunna ta förra säsongens mode till ett ställe och återvinna materialet till dagens outfit på ett annat, säger Chris Margetts. Dessutom kan antalet komponenter i ett par skor minska från mellan 20-30 idag till kanske 2-3, vilket skulle underlätta återvinning enormt, läs hela pressmeddelandet här.

Det här projektet görs i samarbete med Wargön Innovation, även de en spelare i den här sfären. Wargön beskriver sitt uppdrag så här:

Vi lotsar nya materialinnovationer vidare i parallell affärs- och teknikutveckling. Målet är att möjliggöra resan från laboratoriets idé- och gramskala till marknadsfärdiga produkter.

Det finns såklart betydligt fler produkter än så här, men det kan väl vara ett bra ställe att börja på, tycker du det här var intressant så kan vi fördjupa oss ännu mer.

Siffror och terminologi

Många av aktörerna som ligger i framkant i det här området är ju giganter och att kika på exempelvis H&Ms eller Södras omsättning ger oss inte så mycket. Men vi kan åtminstone titta på Renewcells siffror för att få ett hum om vart man befinner sig just nu.

Renewcell hade under 2020 en omsättning på 1,5 miljoner kronor och ett rörelseresultatet på -68,3 miljoner kronor jämför med -37,1 miljoner kronor 2019. Det här förklaras framförallt av ökade kostnader hänförliga till förberedelser inför, och arbetet med, kapacitetsexpansionen i Ortviken.

Under de första tre kvartalen 2021 har bolaget omsatt omkring 1,5 miljoner kronor och hittills ligger rörelseförlusten på 67 miljoner kronor i förlust. Du hittar mer detaljerad information här.

Och avslutningsvis, som du märkt är det väldigt många varumärken som snurrar runt kring de här ämnet men nedan listar vi några av de neutrala termerna:

Cellulosa – är en polysackarid (kolhydrat) som utgör huvuddelen i växternas cellväggar, det är en av naturens vanligast substanser, enligt Wikipedia.

Dissolvingmassa – är en kemisk massa som utgör råmaterial till textilindustrin för tillverkning av viskos och lyocell till textilier, vilken i sin tur används för att tillverka kläder, sängkläder och möbelklädsel samt cellofan, disktrasor och hygienartiklar, enligt Wikipedia.

Viskos – är trivialnamnet på ”cellulosa-xantogenat”, som är basmaterial för såväl fibrer, konstsilke, som folier och cellofan. Fibern är baserad på bomull eller cellulosa, enligt Wikipedia.

Lyocell – Lyocell tillverkas av cellulosa, men tillverkningen sker på ett miljövänligare sätt än för regenatfibrerna viskos och modal. Lyocell förädlas i ett slutet kretslopp där 99% av de icke-giftiga lösningsmedel som används återvinns, enligt Wikipedia är Lyocell den första fibern på trettio år att klassificeras som en egen fibergrupp.

Slutsats

De stora aktörerna rusar efter att vara en del av och kontrollera värdekedjan för återvunnen textil. De nya klimatmålen och agenda 2030 har riktat ljuset mot flera industrier som tidigare stått lite utanför hållbarhetsdebatten. Textilbranschen är kanske det tydligaste exemplet på det och nu gäller det för de branschledande att ta igen förlorad tid om man vill fortsätta vara på topp.

Idag så är textilåtervinning ännu inte uppenbart lönsam när vi pratar kronor och ören, men det är såklart ingen anledning att inte fortsätta utveckla den och det bör heller inte vara det primära målet. Med det sagt så är köparna många när man väl fått fram den återvunna produkten och efterfrågan tycks vara större än utbudet just nu.

Vetenskapen jobbar hårt med nya metoder, uppfinningar och formulas och kommer garanterat bli ännu bättre på att hantera textilen. Nu är frågan om samhället kommer steppa upp också. Sverige är förmodligen varken bäst eller sämst på att samla in textil, men oavsett vart vi befinner oss idag så är det helt uppenbart att vi kan bli bättre och göra det enklare för konsument att lämna in textil. Stora mängder slängs idag, enligt den senaste undersökningen (som är några år gammal) cirka åtta kilo per person eller totalt 80.000 ton. Men i takt med att vi bli bättre på att faktiskt göra något av det som samlas in kommer den siffran säkert att öka, ungefär som med papper som har en väldigt hög återvinningsgrad på omkring 75 procent.

Annons

Affären klar – Smurfit Westrock introduceras på börserna i New York och London

Smurfti Westrock NYSE

Den nya förpackningsjätten Smurfit Westrock noterades i somras på New York Stock Exchange (NYSE), under tickern ”SW”, efter att det tidigare annonserade samgåendet av Smurfit Kappa och WestRock slutförts den 5 juli 2024.

På Londonbörsen heter man ”SWR”.

Smurfit Westrock är verksamt i 40 länder med över 100 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud hämtar operativ chef från Stora Enso

gert larsson 2024
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Gert Larsson till ny Senior Vice President of Operations och vice vd för Billerud Europe.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppsving för medieköp i sommar – OS och fotbolls-EM lyfte tv-reklamen

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern

Näst högsta sommarnoteringen någonsin och ett trendbrott för i år: ”Det bekräftar att medieinvesteringarna nu stadigt ökar”. Dagspress och direktreklam fortsätter rasa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på Elanders Sverige: ”Jättespännande”

Elanders Steneby
Ämnen i artikeln: Elanders

Föregångaren Mattias Olofsson korsar Atlanten och tar vd-rollen för Elanders tryckverksamheter i USA.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Elanders Sverige

Ämnen i artikeln: Elanders
Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succén fortsätter för svensk global e-handelsaktör – rusar i tillväxt

✔️Säljer klistermärken och etiketter för över 400 miljoner kronor ✔️Ökade 30 procent i omsättning ✔️Miljonregn över aktieägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter konkursen – 30.000 paraplyer till salu

paraply

I juni gick Dalarnas Paraplyfabrik i konkurs efter 96 års försäljning av av regnskyddande produkter, nu har åtminstone fabriken fått nya ägare.

Den gamla fabriken där Dalarnas Paraplyfabrik höll till har sålts till en svetsfirma, men de 30.000 paraplyerna man hade i lager finns fortfarande kvar. Just nu ligger de på lager i en presenningsfabrik som är Ruben Einarssons (tidigare ägare av Dalarnas Paraplyfabrik) senaste projekt.

LÄS OCKSÅ: Leverantör av produktmedia i konkurs

– Jag är inte med på Facebook, det är för farligt, man blir registrerad överallt. Jag sa åt min tidigare sekreterare att slänga ut en blänkare. Jag har runt 30.000 paraplyer, säger Ruben Einarsson till Falukuriren.

Avancerat att tillverka ett paraply

För att tillverka ett paraply krävs det 274 moment och enligt Einarsson är den enda nämnvärda tekniska revolution som skett senaste 2.000 åren symaskinen, annars är det handarbete som gäller.

– Det var ett hantverk som krävde precision och kunskap. När vi var som störst under min tid hade vi 49 anställda som tillverkade 1 500 paraplyer om dagen, säger Ruben Einarsson.

Einarssons nästa projekt är också inom kategorin regnskydd, men nu ska han och kompanjonen Anders Persson jobba med markiser och presenningar istället.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbolag till salu

webshop 1800

Välkomnar både köpare och investerare som är intresserade av att driva verksamheten vidare.

Ett bolag som driver en webbshopp med försäljning av arbetskläder och profilkläder är för närvarande till salu på Bolagsplatsen.

Bolaget, som avses säljas i en inkråmsaffär, har enligt uppgift 4 miljoner kronor i omsättning och 2-400 återkommande kunder genom en Shopify-butik. Varumärket beskrivs som ”Välkänt och etablerat på marknaden”.

Vidare har man enligt uppgift ett lagervärde på 1 miljon kronor och tryckmaskiner värda 50 tusen kronor. Samt en okänd sidoverksamhet som omsätter 100-200.000 kronor.

Vi erbjuder en unik möjlighet att förvärva eller investera i en nyckelfärdig verksamhet inom arbetskläder och profilkläder. Detta är en inkråmsaffär, vilket innebär att du kan ta över en redan etablerad och fungerande verksamhet utan att behöva bygga upp något från grunden, skriver säljaren.

Läs mer här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreel i konkurs

coloreel111

I mitten av juli tog tråden slut för Coloreel, disruptören inom brodyrbranschen som de senaste decenniet jobbat hårt för att deras teknik ska revolutionera i brodyrindustrin.

Konkursen inleddes med att bolagets lånegivare Nefco (Nordiska Miljöfinansieringsbolaget) begärde bolaget i konkurs i slutet av våren. Denna konkursansökan drogs sedan tillbaks och istället försattes Coloreel i rekonstruktion. Då tingsrätten bedömde chanserna som goda för Coloreel att få in en ”stark industriell aktör”.

Rekonstruktionen misslyckades dock då Nefco inte ville gå med på att ge den icke namngiva aktören en så kallad superförmånsrätt vid en eventuell konkurs.

– Det är nog svårt att få in pengar i en rekonstruktion. Om du dessutom har någon aktör som gör det omöjligt att få till den normala superprioriteten för de som finansierar rekonstruktionen så blir uppgiften omöjlig. Styrelsen hade ingen annat val än konkurs, säger Coloreels vd Torbjörn Bäck om det förfarandet, till DI.

Coloreel har under åren tagit in över 550 miljoner kronor i externt kapital från investerare som Marcus Wallenberg, Gunnar Brock och Staffan Bohman, även SBBs Ilija Batljan fanns med på ägarlistan. Under 2021 tog bolaget in 70 miljoner kronor och värderas då till hela 1,3 miljarder kronor.

Annons

Kom aldrig riktig i mål

Branschkoll har följt Coloreels resa och skrivit mänger av artiklar om bolaget. De har flera gånger ställt ut på Nordic Profile Fair tillsammans med ACG Nyström som varit en samarbetspartner till bolaget.

Man har haft samarbeten med flera stora modehus som H&M och Gina Tricot och det tycks aldrig varit klart om man satsat mot profilbranschen eller mot retail eller kanske mot båda. Oavsett har man inte riktigt lyckats få igång försäljningen till någon av branscherna.

Och när det såg ut som det äntligen skulle lossna för bolaget mot profilbranschen i mitten på 2021 då man lyckades sälja 8 enheter till Tryckhuset, bolagets förmodat största order någonsin, så visade det sig något år senare att New Wave Group som gjort inköpen av enheterna tillsammans med Tryckhuset tvingats makulera ordern då maskinerna inte höll måttet, mer om det kan du läsa här.

Och nu under våren 2024 hade man enligt uppgifter sitt bästa kvartal någonsin och den sensate artikeln vi skrev om bolaget handlade om ett nytt samarbete inom syindustrin.

LÄS OCKSÅ: Tryckhuset köper åtta Coloreel-enheter

Nu har det varit sommar och semester och inget tycks ha haft bråttom nog att förvärva Coloreels konkursbo för att avbryta sin semester. Vi får väl se om och vart denna brodyr-disruptör hamnar. Kanske är det så att vissa processer, som brodyr till exemepl, inte behöver ett enormt teknologiskt språng. Kanske finns det andra områden i världen som är i mer akut behov av ingenjörskonst och teknisk utveckling. Eller så är det precis vad profilbranschen/modeindustrin (eller vem som nu är den tilltänkta kunden) behöver, framtiden får ge oss svaret.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Carlobolaget förvärvat

carlobolaget logga

Det har varit många turer kring Carobolaget de senaste åren, vd-byten, rekonstruktion, och nu senast har man fått en ny, norsk, majoritetsägare.

Carlobolaget har sålt 60 procent av bolaget till den norska väskleverantören Sajaco Nordic som beskriver sig själva som ”Skandinaviens största grossist av väskor” och är stora inom detaljhandeln.

Carlobolagets tidigare ägare Fredrik Svensson och Jonas Rudmo kommer behålla 20 procent var av bolaget. Vidare kommer Carlobolaget fortsatt drivas som ett eget bolag, man kommer också behålla sina ”nyckelmedarbetare” och sitt huvudkontor i Anderstorp, enligt tidningen PRmotion.

Med förvärvet hoppas man utveckla Carlobolagets erbjudande i Norden och Europa och finna synergier mellan bolaget.

Sajaco Nordic äger sedan tidigare den norska väskaktören Rizzo og Morris sedan man köpt upp den norska delen av konkursboet för Rizzo Group AB.

redaktionen@branschkoll.se
Annons