En djupdykning i textilåtervinningens värld

textil återvinning
Vi dyker ner bland circulose, viskos, bombull och mer därtill.

Textilåtervinning, textilåteranvändning, up-cycling, och slutna kretslopp – varumärkena och aktörerna är många och det pågår just nu ett omfattade arbete med att ta till vara på mer på textil som sekundärråvara. I det här reportaget ger vi oss på en sammanfattning av hur marknaden ser ut just nu.

När det kommer till att ta till vara på uttjänt eller överbliven textil så finns det tre huvudsakliga steg – sortering, nedbrytning och ny produkt.

Sortering

Om vi börjar med titta på sortering så finns det en svensk aktör just nu som har kommit långt i det arbetet och det är Sysav med sin anläggning Siptex i Östra hamnen i Malmö Skåne.

Sysav står för Sydskånes avfallsaktiebolag och Siptex som själva textildelen heter står för ”Svensk innovationsplattform för textilsortering”. Läs allt om Siptex anläggning och hur den funkar här.

Siptex sorterar automatiskt inkomna textiler efter färg och fibertyp med hjälp av teknikerna nära-infraröd och visuell spektroskopi (NIR/VIS)

Slutprodukten blir balar av kläder i enhetlig färg och fibersammansättning och går under marknadsnamnet ”Refab” som står för ”Renewable fabulous fabric”.

Flera av de största svenska varumärkena inom textilvärlden är inblandade i anläggningen, inklusive H&M, Boer Group, Stadium och Elis.

De själva beskriver verksamheten så här:

Siptex finansieras av Vinnova och är ett steg 3-projekt inom programmet Utmaningsdriven innovation. Detta steg innebär etablering av världens första automatiserade sorteringsanläggning för post-consumer textilier i industriell skala. Projektet leds av IVL Svenska Miljöinstitutet och genomförs tillsammans med ett brett konsortium bestående av svenska modebolag, forskningsinstitut, myndigheter och aktörer från olika delar av värdekedjan för textil.

Vid full kapacitet kan Siptex återvinna 24.000 ton textil om året, det motsvarar ungefär en tredjedel av all svensk textil som blir till avfall varje år.

siptex laser
Här sorteras kläderna på Siptex anläggning med hjälp av nära-infraröd och visuell spektroskopi.

– Vi fick ut ungefär 4.000 ton förra året, i kommersiella ton. Sedan har det ju varit många tester det första året. Vi räknar med att vara inne i fullkapacitet nästa år. Efterfrågan på återvunnen fiber finns – och den kommer bara att öka, säger Anna Vilén kommunikatör på Sysav, i ett reportage i Sydsvenskan.

En annan aktör med delvis liknade verksamhet är Textile Recycling AB, de driftar många av de gröna kärl för textilinsamling som står runt om i landet. Majoriteten av det som samlas in fraktas sedan till en anläggning i Polen – Vive Textil Recycling.

Väl där sorteras textilen till Secondhand, eller blir till nya produkter så som tvättlappar, dämpningsmaterial och skyddsöverdrag efter en fiber- och materialanalys, skriver Textile Recycling.

En tredje aktör är Södra och de är lite unika, de göra nämligen alla tre steg själva – insamling, nedbrytning och förädling – dock i samarbete med en aktör från Österrike. Mer om det nedan.

Nedbrytning / textilmassa

Om vi pratar om den textil som inte har ett andrahands-värde i befintligt skick så sorterats den alltså i (bästa fall) i homogena högar och går sedan vidare till aktörer som bryter ner den och omvandlar den till ny textilmassa.

En av Siptex största kunder heter Renewcell, det är ett numera börsnoterat bolag, där H&M är näst störta ägaren. Idéen föddes 2012 av tre forskare på KTH. Och idag håller man på att öppna sin andra anläggning som kommer ligga i SCAs industriområde Ortviken i Sundsvall. Därifrån säger man sig kunna spotta ut 60.000 ton massa per år.

Renewcells plats i kedjan är återvinning av cellullosabaserat textilavfall, exempelvis bomullskläder, som man bryter ner och omvandlar till ett nytt material som man gett marknadsnamnet Circulose.

Circulose kan sedan gå vidare och bli till viskosfiber, tyg och slutligen helt nya kläder – mer om det under ny produkt längre ner.

Renewcell är en av de ledande aktörerna inom det här området och förutom att köpa in textil från Siptex köper man även in från två anläggningar till, Soex i Tyskland och Texaid i Schweiz.

En annan massa (cellulosa) på marknaden är den Södra just nu håller på att utveckla, den har marknadsnamnet Oncemore och är en kombination av återvunnen textil och träfibrer. Mer om Södras satsning som görs i samband med det österrikiska bolaget Lenzing (som är en stor spelare när det kommer till träbaserad textilier) kan du läsa om här.

Förutom återvinning av textil finns det massor av andra material, exempelvis uteslutande träfibrer, inom den sfären håller just nu H&M, Ikea och Stora Enso på att starta en gemensam fabrik. Men en djupare dykning bland textil av alternativa material såsom trä, r-pet och hampa får behandlas i en annan artikel.

Nya produkter

chris wargon
Chris Margetts visar upp sina 3D-printade dojor med material från återvunnen textil.

Och så var vi då framme vid det roligaste, nya produkter av återvunnen textil, vem vill inte sälja det? Typ alla. Och det är väl också därför som man än så länge får börja med små steg.

Exempelvis Fristads som lyckats klämma in 15 procent återvunnet material i sin nya skjortkollektion.

Annons

En annan produkt som nu finns på marknaden är Levis klassiska jeans 501 som bland annat består av 16 procent Circulose i (alltså Renewcells massa).

– Det är oerhört kul att de ikoniska 501:orna kan tillverkas med vårt cirkulära material Circulose. Det innebär att materialet håller den kvalitet som krävs för kommersiellt breda lanseringar, det är helt klart en uppskalning och tydlig markering världen över inom återvunnen denim, säger Harald Cavalli-Björkman, Chief Growth Officer, på Renewcell, till TEKO.

Förutom Circulose består jeansen av återvunnen denim och produktionsspill som blandats upp med ekologisk bomull.

– Det här samarbetet visar att skillnaden mellan viskos och bomull börjar suddats ut. Jag bär jeansen just nu och känner ingen skillnad och de innehåller ändå 40 procent viskos. Och just känslan som konsumenterna upplever innebär att det går att använda återvunnen viskos i större utsträckning, säger han. Levis har också designat jeansen för att de ska lättare kunna återvinnas i nästa steg, bland annat i detaljer såsom patchen med Levis symbol på baksidan av jeansen som är av vit bomull istället för läder. Vi har testat att återvinna jeansen i vår process och det fungerar utmärkt, säger Harald.

Renewcell samarbetar även med bland annat KappAhl, Bestseller, Inditex och Gina Tricot samt deras delägare H&M, enligt TEKO. I den artikeln nämns också att man har spännande projekt på gång med ”en del andra hemliga aktörer”.

Vem vet kanske är det någon i branschen?

Slutligen så har vi killen på bilden här ovan, Chris Margetts, grundare av företaget The Sole Theory, som tagit vara på återvunnen textil och med hjälp av den 3D-printat ett par skor, eller ja tofflor.

– Efterfrågan på mer hållbara produkter är jättestor. Det är ingen fråga om att människor kommer att vilja köpa sådana här skor om vi sätter dem på marknaden, säger Chris Margetts.

Chris fortsätter sedan med att förutspå skobranschens framtiden:

– Den traditionella produktionen kommer att bestå, men det kommer att bli ett alternativ med 3D-printing-affärer och drop-off-ställen för materialåtervinning. Du kommer att kunna ta förra säsongens mode till ett ställe och återvinna materialet till dagens outfit på ett annat, säger Chris Margetts. Dessutom kan antalet komponenter i ett par skor minska från mellan 20-30 idag till kanske 2-3, vilket skulle underlätta återvinning enormt, läs hela pressmeddelandet här.

Det här projektet görs i samarbete med Wargön Innovation, även de en spelare i den här sfären. Wargön beskriver sitt uppdrag så här:

Vi lotsar nya materialinnovationer vidare i parallell affärs- och teknikutveckling. Målet är att möjliggöra resan från laboratoriets idé- och gramskala till marknadsfärdiga produkter.

Det finns såklart betydligt fler produkter än så här, men det kan väl vara ett bra ställe att börja på, tycker du det här var intressant så kan vi fördjupa oss ännu mer.

Siffror och terminologi

Många av aktörerna som ligger i framkant i det här området är ju giganter och att kika på exempelvis H&Ms eller Södras omsättning ger oss inte så mycket. Men vi kan åtminstone titta på Renewcells siffror för att få ett hum om vart man befinner sig just nu.

Renewcell hade under 2020 en omsättning på 1,5 miljoner kronor och ett rörelseresultatet på -68,3 miljoner kronor jämför med -37,1 miljoner kronor 2019. Det här förklaras framförallt av ökade kostnader hänförliga till förberedelser inför, och arbetet med, kapacitetsexpansionen i Ortviken.

Under de första tre kvartalen 2021 har bolaget omsatt omkring 1,5 miljoner kronor och hittills ligger rörelseförlusten på 67 miljoner kronor i förlust. Du hittar mer detaljerad information här.

Och avslutningsvis, som du märkt är det väldigt många varumärken som snurrar runt kring de här ämnet men nedan listar vi några av de neutrala termerna:

Cellulosa – är en polysackarid (kolhydrat) som utgör huvuddelen i växternas cellväggar, det är en av naturens vanligast substanser, enligt Wikipedia.

Dissolvingmassa – är en kemisk massa som utgör råmaterial till textilindustrin för tillverkning av viskos och lyocell till textilier, vilken i sin tur används för att tillverka kläder, sängkläder och möbelklädsel samt cellofan, disktrasor och hygienartiklar, enligt Wikipedia.

Viskos – är trivialnamnet på ”cellulosa-xantogenat”, som är basmaterial för såväl fibrer, konstsilke, som folier och cellofan. Fibern är baserad på bomull eller cellulosa, enligt Wikipedia.

Lyocell – Lyocell tillverkas av cellulosa, men tillverkningen sker på ett miljövänligare sätt än för regenatfibrerna viskos och modal. Lyocell förädlas i ett slutet kretslopp där 99% av de icke-giftiga lösningsmedel som används återvinns, enligt Wikipedia är Lyocell den första fibern på trettio år att klassificeras som en egen fibergrupp.

Slutsats

De stora aktörerna rusar efter att vara en del av och kontrollera värdekedjan för återvunnen textil. De nya klimatmålen och agenda 2030 har riktat ljuset mot flera industrier som tidigare stått lite utanför hållbarhetsdebatten. Textilbranschen är kanske det tydligaste exemplet på det och nu gäller det för de branschledande att ta igen förlorad tid om man vill fortsätta vara på topp.

Idag så är textilåtervinning ännu inte uppenbart lönsam när vi pratar kronor och ören, men det är såklart ingen anledning att inte fortsätta utveckla den och det bör heller inte vara det primära målet. Med det sagt så är köparna många när man väl fått fram den återvunna produkten och efterfrågan tycks vara större än utbudet just nu.

Vetenskapen jobbar hårt med nya metoder, uppfinningar och formulas och kommer garanterat bli ännu bättre på att hantera textilen. Nu är frågan om samhället kommer steppa upp också. Sverige är förmodligen varken bäst eller sämst på att samla in textil, men oavsett vart vi befinner oss idag så är det helt uppenbart att vi kan bli bättre och göra det enklare för konsument att lämna in textil. Stora mängder slängs idag, enligt den senaste undersökningen (som är några år gammal) cirka åtta kilo per person eller totalt 80.000 ton. Men i takt med att vi bli bättre på att faktiskt göra något av det som samlas in kommer den siffran säkert att öka, ungefär som med papper som har en väldigt hög återvinningsgrad på omkring 75 procent.

Annons

Båstadgruppens anställer ny säljare i Danmark

placeholder man

Båstadgruppens senaste tillskott är Lars Knudstrup som kliver in som Area sales för Båstadgruppen Danmark med Jylland som distrikt. Det här framgår av ett Linkedin-inlägg.

Lars har tidigare jobbat på bland annat Wenaas Workwear och Blåkläder för den danska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skärpta regler för andningsskydd från 2025

andningskydd

Från 1 januari 2025 införs nya regler som kräver att tätsittande andningsskydd, som FFP-masker och helmasker, ska vara individuellt utprovade.

Arbetsgivare måste genomföra så kallad tillpassningsprovning minst vartannat år eller vid byte av skydd. Syftet är att säkerställa att masken sluter tätt mot användarens ansikte.

Två testmetoder används: kvantitativ mätning av partiklar eller lufttryck, samt en kvalitativ metod där en doft eller smak kontrollerar tätheten.

De nya reglerna kommer beröa cirka 52.000 företag, där särskilda utmaningar kan uppstå för anställda med skägg, som kan behöva använda alternativa skydd, skriver Procurator i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra starka profilvarumärken samlas i ny förädlingsfabrik i Enköping

IMG 1050 1800

Erbjuder numera maskinpark med tryck och brodyr till återförsäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Falk & Ross inleder samarbete med klädjätte – lanserar nytt varumärke

IMG 1025 1800

Creator Studio, en del av H&M-gruppen, tar klivet in i profilbranschen med nya varumärket True Blanks.

– Att få vara en del av lanseringen av en av världens största spelare på vår marknad är en ära. True Blanks är Creator Studio, en del av H&M-gruppens senaste satsning. Alla modeller och kvaliteter är noggrant utvalda.

Det säger en entusiastisk Lars Andrén hos distributören Falk & Ross när vi träffar honom på Nordic Profile Fair i Jönköping där kollektionen fick sin premiär.

Lars Andrén säger att lanseringen av det nya varumärket just i Sverige är extra roligt eftersom merchföretaget Creator Studio är en del av den svenska klädjätten H&M. I samarbete med Falk & Ross ger sig därmed H&M genom Creator Studio in i profilbranschen.

Produktion och design

Han säger att kunskapen H&M besitter, dels från sin produktion, dels i design av kollektioner för sina varumärken H&M, Arket och Cos nu förenas i en mix för profilbranschen.

Falk & Ross är en B2B-distributör av profilerade textilier på den europeiska marknaden och har över 50 varumärken i sitt sortiment. Varumärket True Blanks blir senaste tillskottet.

Vad gör att ni får det här förtroendet som distributör?

– Storleken. Vi är ett enormt stort bolag. Sedan har vi en distribution som är precis över hela Europa. Vi har kunderna kan man säga – och distributionsapparaten. Jag tror säkerligen att vi kan växa ganska mycket med detta. Det är jag övertygad om.

Annons

– Vi utvecklas väldigt positivt i Norden just nu. Vi har haft några väldigt bra år i Sverige får jag säga.

IMG 1029 1800
Bland annat tröjor, t-shirtar och tygkassar ingår i True Blanks-kollektionen

Lars Andrén säger att flera månaders arbete ligger bakom lanseringen av True blanks. Han förklarar att det är ett basvarumärke, ett smalt sortiment som kombinerar hög modegrad med hållbarhet.

På lager i september

Bland basprodukterna finns t-shirtar, tröjor, hoodies och kepsar. Det finns också några accessoarartiklar och artiklar för barn. ”En modern touch of basic-kollektion”, säger han.

– Vårt team av modekunniga experter har arbetat intensivt för att säkerställa att varje detalj möter våra höga standarder.

– Alla produkter i kollektionen är tillverkade av ekologisk bomull (Organic Cotton) och uppfyller våra strikta krav på högsta kvalitet och miljöhänsyn.

Falk & Ross kommer att ha den nya varumärkeskollektionen på lager från och med september.

– Vi lanserar det först i Sverige, sedan troligtvis i Finland och sedan i hela Europa.

Creator Studio satsar på profilbranschen

Förutom den lansering man nu gör av sitt klädvarumärke ”True Blanks” har Creator Studio på senaste tiden både gått med i Unitedprofile och hjälpt Eldorado lansera en webbshopp till deras uppmärksammade sommarkollektion.

LÄS OCKSÅ: Eldorado tar årets sommarkollektion till helt nya höjder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pingishjälten: ”Torsten är en skön kille, han kan ringa mig”

pingis2

Torsten Jansson, grundare av NWG och en man med tajming. Precis efter att arenan i Kosta står klar och Torsten puttat in en kvarts miljard av sina egna pengar i bygget så levererar Truls Möregårdh som på beställning ett OS-mirakel.

Sportarenan kallad Craft Arena som Torsten Jansson byggt i Kosta är en multisportsarena som är tänkt att husera flera idrottande ungdomar i olika sporter. Men det är ingen hemlighet att Torstens hjärta klappar lite extra för bordtennis och att pinigsklubben Kosta SK avancerat fort i ligorna senaste åren delvis tack vare Torstens stöd.

Och nu, efter att smålänningen Truls Möregårdh gått och vunnit OS-silver i bordtennis och dessutom slog ut världsettan tidigt i turneringen Wang Chuqin.

Nu har efterfrågan på pingisprylar skjutit i höjden på Tradera, klassiska rack har blivit samlarobjekt och vi kan förmodligen vänta oss någon slags ”Queen’s Gambit-effekt” när den populära tv-serien fick alla att vilja börja med schack. Fast nu är det Möregårdh och pingis istället.

Jag ser framför mig hur Stiga gnuggar sina händerna och Torsten kontemplativt håller sin hand över telefonen och funderar på vilket ”offer that he can’t refuse” han ska ge till Truls Möregårdh.

Annons

”Jag är självklart bra för Torsten”

Och nyss flirtade Truls Möregårdh med Torsten Jansson i Avanzapodden, där Truls Möregårdh ska ha gett följande två citat (enligt Affärsvärlden).

– Torsten är en väldigt skön kille som älskar pingis. Han vill vinna och har höga ambitioner. Han är fortfarande välkommen att ringa när han vill.

– Jag tror att jag är den spelare i Europa som har bäst kontakt med alla dessa kineser och japaner som är sinnessjukt bra. Så jag är självklart bra för Torsten.

Och Torsten i sin tur ska ha sagt redan i våras att han har planer på att ringa Truls. Ett krav från Truls tycks dock (förståligt nog) vara att Kosta SK måste upp till högstaligan innan han kan tänka sig att signa.

Vi får väl se vilken effekt OS-framgångarna får på svensk pingis i allmänhet och Torsten Janssons Kosta-satsning i synnerhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill ”nalla” kunder på profilsidan

IMG 1041 1800

Om teddybjörnen som profilprodukt: ”Jag tror det finns en efterfrågan”. Nu väntar satsning för Teddykompaniet i Europa.

Teddybjörnar, stora som små nallar, fanns det gott om hos Teddykompaniet som var tillbaka på Nordic Profile Fair-mässan i Jönköping som de varit ifrån under några år. Båstadsföretaget erbjuder även andra plyschprodukter som snuttefiltar, dinglisar och mjukisdjur. Kvalitet och känsla genomsyrar sortimentet:

– Det är fokus på säkra och hållbara produkter, säger Magdalena Grahn, Key account manager på Teddykompaniet.

Profilkunder hör av sig

Profilbranschen är en ny marknad för företaget. ”Visa ditt företags mjuka sida”, löd budskapet i utställningsmontern.

– Vi har en del profilkunder som hör av sig. Så jag tror det finns en efterfrågan. Och det är lite det vi trycker på – vår mjuka sida, säger hon och utvecklar resonemanget om gosedjur som en profilprodukt:

– Det blir en annan dimension till allt annat som redan finns här. Men sedan är det inget som behöver utesluta det andra, säger hon men framhåller att deras nallar ger ett långsiktigt mervärde, ”för den här behåller du ju”, säger Magdalena och håller upp en av teddybjörnarna.

Annons

Vill öka försäljning i Europa

Teddykompaniet har omkring 20 anställda och omsättningen uppgår till cirka 100 miljoner kronor. Den svenska marknaden är starkast, men de arbetar även mot Danmark, Norge och Finland. Sverige står för 90 procent av företagets totala nordiska försäljningen. Produktsortiment säljs i huvudsak till återförsäljare, men man har också e-handelsförsäljning. Tillverkningen av produkterna sker i Kina.

Viss försäljning finns även på sina ställen i Europa. Tanken är att växa söderut:

– För vår del handlar det mycket framåt om att komma ut mer i Europa. Det är vårt största fokus framåt. Det är svårt att växa så mycket mer på våra egna marknader, förutom då att hitta andra branschnischer som den här som vi inte är så jätteaktiva i, säger Johan Lindskog, sales manager, och syftar på profilbranschen.

”En konkurrenssituation”

Det är dock av vikt att etablera sig i en annan bransch som inte påverkar andra befintliga kunder:

– Det är alltid en konkurrenssituation på marknaden du finns på och ju fler ställen du är på. Men här är en lite annan typ av kunder. Lite ny försäljning kan man säga.

Johan Lindskog och Magdalena Grahn på Teddykompaniet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Outdoor-leverantör tar sikte på profil- och yrkessidan med sina kängor

IMG 1031 1800

En för profilbranschen ny leverantör ställde ut med stövlar och kängor från bland annat ett engelskt varumärke.

En debutant på Nordic Profile Fair-mässan var Moxster. Ett litet familjeföretag med fokus på skor, kängor och stövlar för jakt, fiske och vildmarksliv.

– Nu vill vi komma in på profil- och yrkessidan. Därav är vi med här i dag också, säger Lasse Fröseth och tillägger att de har ”fantastiska grejer”.

Agentur för engelskt skomärke

Han säger att Moxster i dagsläget inte kan erbjuda så mycket skyddsskor, exempelvis med stålhätta, vilket kan krävas för vissa yrkesgrupper. Men det är något de håller på att utveckla framåt.

Annons

– Men det finns även yrkesgrupper där det inte kräver skydd, påtalar han.

Företaget har agenturen för flera varumärken, bland annat tyska Meindl och finska Nokian Footwear. Nyheten i utställningen är stövlar och kängor från engelska varumärket Grub´s.

– Det varumärket har vi agenturen för sedan i våras och kommer att ha på lager i september.

Anställt mer personal

Moxster omsatte närmare 29 miljoner kronor i bokslutet för 2023. Bolaget, beläget i Östersund, har ökat till nio anställda i år.

– Vi gör en rejäl satsning. Från 1 mars i år är det fyra stycken som har anställts. Vi tror på det här och satsar på det.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör öppnar permanent butik på Åhléns City

ahlens

Corporate-wear aktören öppnar permanent efter lyckad pop-up.

Det är MWH of Sweden som i förra veckan (den 13 augusti) öppnat en permant butik på Åhléns City i Stockholm efter att man haft en framgångsrik pop-up-butik där under förra hösten.

MWH erbjuder kostymer/arbetskläder till kvinnor och beskriver själva sin produkt såhär: ”exklusiva kostymer som är lika bekväma som träningskläder, tillverkade i Portugal med högkvalitativa tyger från Italien”.

LÄS OCKSÅ: Workwear-aktör som tillverkar kostymer till kvinnor trendar dubblad omsättning och öppnar pop-up-butik på Åhléns

– Vi är stolta över butiksöppningen på Åhléns City i Stockholm. Vi ser fram emot att möta våra kunder personligen och dela vår passion för stil, stretch och hållbarhet. Vi tror att mode ska kännas lika bra som det ser ut. Våra kostymer låter kvinnor röra sig sömlöst mellan arbete och fritid och förenar elegans och praktisk funktionalitet, säger Maria Seraki, grundare av MWH of Sweden, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Q2 för New Wave Group 2024

q2 2024 nwg
Ämnen i artikeln: New Wave Group

New Wave Group har i dagarna släppt sin rapport för andra kvartalet och halvåret 2024. Nettomsättning gick upp något medan rörelseresultat gick ner något, vilket stämde väl överens med det analytikernas prognoser.

Torsten Jansson kommenterar rapport och marknaden såhär i sitt ”vd-ord”:

– Marknaden var betydligt svagare än vad vi tidigare bedömt. Jag gjorde bedömningen innan att en räntesänkning och prat om ytterligare räntesänkningar skulle sätta fart på försäljningen men så blev inte fallet. Vår bedömning är att marknaden för profil minskade med 5-10 procent beroende på land och att detaljhandeln hade det fortsatt tufft med minskningar även där. Vi bedömer det som en tillfällig svacka i marknaden och kommer att fortsätta våra marknadsinvesteringar då det är ett bra läge att ta marknadsandelar och även orderstocken ser bättre ut än föregående år, i rapporten.

Det sämre resultat förklarar Jansson med generella ökade kostnader och på ökade marknadsinvesteringar.

”Tar marknadsandelar med långt ifrån nöjd”

Tittar man på halvåret 2024 så kommenterar Torsten det såhär:

– På 6 månader fick vi se en minskning av försäljningen med 46,9 MSEK eller 1% vilket även på halvåret betyder att vi fortsatt tar marknadsandelar – även om jag är långt ifrån nöjd. Rörelseresultatet minskade med 190,5 miljoner kronor och uppgick till 486,8 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal på 11,1%. Resultatminskningen är hänförlig till samma orsaker som under kvartalet. Även på halvåret förbättrades kassaflödet från löpande verksamheten och uppgick till 541,1 (37,0) miljoner kronor.

Annons

Siffrorna

PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 2 397,9 MSEK, vilket var 4% högre än föregående år (2 304,5 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 301,2 (363,9) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 210,3 (259,6) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,59 (1,96) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 337,5 (230,1) MSEK.

PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 4 393,1 MSEK, vilket var 1% lägre än föregående år (4 440,0 MSEK). Förvärvad verksamhet påverkade nettoomsättningen med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 486,8 (677,3) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 331,4 (481,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,50 (3,63) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 541,1 (37,0) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 60,2 (54,9) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 30,3 (42,8) %.

Du hittar kvartalsrapporten sin helhet här.

Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ledningen köper Pixmill – Punamusta avvecklar verksamheten i Tallinn

redaktionen@branschkoll.se
Annons