En djupdykning i textilåtervinningens värld

textil återvinning
Vi dyker ner bland circulose, viskos, bombull och mer därtill.

Textilåtervinning, textilåteranvändning, up-cycling, och slutna kretslopp – varumärkena och aktörerna är många och det pågår just nu ett omfattade arbete med att ta till vara på mer på textil som sekundärråvara. I det här reportaget ger vi oss på en sammanfattning av hur marknaden ser ut just nu.

När det kommer till att ta till vara på uttjänt eller överbliven textil så finns det tre huvudsakliga steg – sortering, nedbrytning och ny produkt.

Sortering

Om vi börjar med titta på sortering så finns det en svensk aktör just nu som har kommit långt i det arbetet och det är Sysav med sin anläggning Siptex i Östra hamnen i Malmö Skåne.

Sysav står för Sydskånes avfallsaktiebolag och Siptex som själva textildelen heter står för ”Svensk innovationsplattform för textilsortering”. Läs allt om Siptex anläggning och hur den funkar här.

Siptex sorterar automatiskt inkomna textiler efter färg och fibertyp med hjälp av teknikerna nära-infraröd och visuell spektroskopi (NIR/VIS)

Slutprodukten blir balar av kläder i enhetlig färg och fibersammansättning och går under marknadsnamnet ”Refab” som står för ”Renewable fabulous fabric”.

Flera av de största svenska varumärkena inom textilvärlden är inblandade i anläggningen, inklusive H&M, Boer Group, Stadium och Elis.

De själva beskriver verksamheten så här:

Siptex finansieras av Vinnova och är ett steg 3-projekt inom programmet Utmaningsdriven innovation. Detta steg innebär etablering av världens första automatiserade sorteringsanläggning för post-consumer textilier i industriell skala. Projektet leds av IVL Svenska Miljöinstitutet och genomförs tillsammans med ett brett konsortium bestående av svenska modebolag, forskningsinstitut, myndigheter och aktörer från olika delar av värdekedjan för textil.

Vid full kapacitet kan Siptex återvinna 24.000 ton textil om året, det motsvarar ungefär en tredjedel av all svensk textil som blir till avfall varje år.

siptex laser
Här sorteras kläderna på Siptex anläggning med hjälp av nära-infraröd och visuell spektroskopi.

– Vi fick ut ungefär 4.000 ton förra året, i kommersiella ton. Sedan har det ju varit många tester det första året. Vi räknar med att vara inne i fullkapacitet nästa år. Efterfrågan på återvunnen fiber finns – och den kommer bara att öka, säger Anna Vilén kommunikatör på Sysav, i ett reportage i Sydsvenskan.

En annan aktör med delvis liknade verksamhet är Textile Recycling AB, de driftar många av de gröna kärl för textilinsamling som står runt om i landet. Majoriteten av det som samlas in fraktas sedan till en anläggning i Polen – Vive Textil Recycling.

Väl där sorteras textilen till Secondhand, eller blir till nya produkter så som tvättlappar, dämpningsmaterial och skyddsöverdrag efter en fiber- och materialanalys, skriver Textile Recycling.

En tredje aktör är Södra och de är lite unika, de göra nämligen alla tre steg själva – insamling, nedbrytning och förädling – dock i samarbete med en aktör från Österrike. Mer om det nedan.

Nedbrytning / textilmassa

Om vi pratar om den textil som inte har ett andrahands-värde i befintligt skick så sorterats den alltså i (bästa fall) i homogena högar och går sedan vidare till aktörer som bryter ner den och omvandlar den till ny textilmassa.

En av Siptex största kunder heter Renewcell, det är ett numera börsnoterat bolag, där H&M är näst störta ägaren. Idéen föddes 2012 av tre forskare på KTH. Och idag håller man på att öppna sin andra anläggning som kommer ligga i SCAs industriområde Ortviken i Sundsvall. Därifrån säger man sig kunna spotta ut 60.000 ton massa per år.

Renewcells plats i kedjan är återvinning av cellullosabaserat textilavfall, exempelvis bomullskläder, som man bryter ner och omvandlar till ett nytt material som man gett marknadsnamnet Circulose.

Circulose kan sedan gå vidare och bli till viskosfiber, tyg och slutligen helt nya kläder – mer om det under ny produkt längre ner.

Renewcell är en av de ledande aktörerna inom det här området och förutom att köpa in textil från Siptex köper man även in från två anläggningar till, Soex i Tyskland och Texaid i Schweiz.

En annan massa (cellulosa) på marknaden är den Södra just nu håller på att utveckla, den har marknadsnamnet Oncemore och är en kombination av återvunnen textil och träfibrer. Mer om Södras satsning som görs i samband med det österrikiska bolaget Lenzing (som är en stor spelare när det kommer till träbaserad textilier) kan du läsa om här.

Förutom återvinning av textil finns det massor av andra material, exempelvis uteslutande träfibrer, inom den sfären håller just nu H&M, Ikea och Stora Enso på att starta en gemensam fabrik. Men en djupare dykning bland textil av alternativa material såsom trä, r-pet och hampa får behandlas i en annan artikel.

Nya produkter

chris wargon
Chris Margetts visar upp sina 3D-printade dojor med material från återvunnen textil.

Och så var vi då framme vid det roligaste, nya produkter av återvunnen textil, vem vill inte sälja det? Typ alla. Och det är väl också därför som man än så länge får börja med små steg.

Exempelvis Fristads som lyckats klämma in 15 procent återvunnet material i sin nya skjortkollektion.

Annons

En annan produkt som nu finns på marknaden är Levis klassiska jeans 501 som bland annat består av 16 procent Circulose i (alltså Renewcells massa).

– Det är oerhört kul att de ikoniska 501:orna kan tillverkas med vårt cirkulära material Circulose. Det innebär att materialet håller den kvalitet som krävs för kommersiellt breda lanseringar, det är helt klart en uppskalning och tydlig markering världen över inom återvunnen denim, säger Harald Cavalli-Björkman, Chief Growth Officer, på Renewcell, till TEKO.

Förutom Circulose består jeansen av återvunnen denim och produktionsspill som blandats upp med ekologisk bomull.

– Det här samarbetet visar att skillnaden mellan viskos och bomull börjar suddats ut. Jag bär jeansen just nu och känner ingen skillnad och de innehåller ändå 40 procent viskos. Och just känslan som konsumenterna upplever innebär att det går att använda återvunnen viskos i större utsträckning, säger han. Levis har också designat jeansen för att de ska lättare kunna återvinnas i nästa steg, bland annat i detaljer såsom patchen med Levis symbol på baksidan av jeansen som är av vit bomull istället för läder. Vi har testat att återvinna jeansen i vår process och det fungerar utmärkt, säger Harald.

Renewcell samarbetar även med bland annat KappAhl, Bestseller, Inditex och Gina Tricot samt deras delägare H&M, enligt TEKO. I den artikeln nämns också att man har spännande projekt på gång med ”en del andra hemliga aktörer”.

Vem vet kanske är det någon i branschen?

Slutligen så har vi killen på bilden här ovan, Chris Margetts, grundare av företaget The Sole Theory, som tagit vara på återvunnen textil och med hjälp av den 3D-printat ett par skor, eller ja tofflor.

– Efterfrågan på mer hållbara produkter är jättestor. Det är ingen fråga om att människor kommer att vilja köpa sådana här skor om vi sätter dem på marknaden, säger Chris Margetts.

Chris fortsätter sedan med att förutspå skobranschens framtiden:

– Den traditionella produktionen kommer att bestå, men det kommer att bli ett alternativ med 3D-printing-affärer och drop-off-ställen för materialåtervinning. Du kommer att kunna ta förra säsongens mode till ett ställe och återvinna materialet till dagens outfit på ett annat, säger Chris Margetts. Dessutom kan antalet komponenter i ett par skor minska från mellan 20-30 idag till kanske 2-3, vilket skulle underlätta återvinning enormt, läs hela pressmeddelandet här.

Det här projektet görs i samarbete med Wargön Innovation, även de en spelare i den här sfären. Wargön beskriver sitt uppdrag så här:

Vi lotsar nya materialinnovationer vidare i parallell affärs- och teknikutveckling. Målet är att möjliggöra resan från laboratoriets idé- och gramskala till marknadsfärdiga produkter.

Det finns såklart betydligt fler produkter än så här, men det kan väl vara ett bra ställe att börja på, tycker du det här var intressant så kan vi fördjupa oss ännu mer.

Siffror och terminologi

Många av aktörerna som ligger i framkant i det här området är ju giganter och att kika på exempelvis H&Ms eller Södras omsättning ger oss inte så mycket. Men vi kan åtminstone titta på Renewcells siffror för att få ett hum om vart man befinner sig just nu.

Renewcell hade under 2020 en omsättning på 1,5 miljoner kronor och ett rörelseresultatet på -68,3 miljoner kronor jämför med -37,1 miljoner kronor 2019. Det här förklaras framförallt av ökade kostnader hänförliga till förberedelser inför, och arbetet med, kapacitetsexpansionen i Ortviken.

Under de första tre kvartalen 2021 har bolaget omsatt omkring 1,5 miljoner kronor och hittills ligger rörelseförlusten på 67 miljoner kronor i förlust. Du hittar mer detaljerad information här.

Och avslutningsvis, som du märkt är det väldigt många varumärken som snurrar runt kring de här ämnet men nedan listar vi några av de neutrala termerna:

Cellulosa – är en polysackarid (kolhydrat) som utgör huvuddelen i växternas cellväggar, det är en av naturens vanligast substanser, enligt Wikipedia.

Dissolvingmassa – är en kemisk massa som utgör råmaterial till textilindustrin för tillverkning av viskos och lyocell till textilier, vilken i sin tur används för att tillverka kläder, sängkläder och möbelklädsel samt cellofan, disktrasor och hygienartiklar, enligt Wikipedia.

Viskos – är trivialnamnet på ”cellulosa-xantogenat”, som är basmaterial för såväl fibrer, konstsilke, som folier och cellofan. Fibern är baserad på bomull eller cellulosa, enligt Wikipedia.

Lyocell – Lyocell tillverkas av cellulosa, men tillverkningen sker på ett miljövänligare sätt än för regenatfibrerna viskos och modal. Lyocell förädlas i ett slutet kretslopp där 99% av de icke-giftiga lösningsmedel som används återvinns, enligt Wikipedia är Lyocell den första fibern på trettio år att klassificeras som en egen fibergrupp.

Slutsats

De stora aktörerna rusar efter att vara en del av och kontrollera värdekedjan för återvunnen textil. De nya klimatmålen och agenda 2030 har riktat ljuset mot flera industrier som tidigare stått lite utanför hållbarhetsdebatten. Textilbranschen är kanske det tydligaste exemplet på det och nu gäller det för de branschledande att ta igen förlorad tid om man vill fortsätta vara på topp.

Idag så är textilåtervinning ännu inte uppenbart lönsam när vi pratar kronor och ören, men det är såklart ingen anledning att inte fortsätta utveckla den och det bör heller inte vara det primära målet. Med det sagt så är köparna många när man väl fått fram den återvunna produkten och efterfrågan tycks vara större än utbudet just nu.

Vetenskapen jobbar hårt med nya metoder, uppfinningar och formulas och kommer garanterat bli ännu bättre på att hantera textilen. Nu är frågan om samhället kommer steppa upp också. Sverige är förmodligen varken bäst eller sämst på att samla in textil, men oavsett vart vi befinner oss idag så är det helt uppenbart att vi kan bli bättre och göra det enklare för konsument att lämna in textil. Stora mängder slängs idag, enligt den senaste undersökningen (som är några år gammal) cirka åtta kilo per person eller totalt 80.000 ton. Men i takt med att vi bli bättre på att faktiskt göra något av det som samlas in kommer den siffran säkert att öka, ungefär som med papper som har en väldigt hög återvinningsgrad på omkring 75 procent.

Annons

Lönsamt storformatstryckeri till salu – omsätter 26 miljoner kronor

Till salu

Nu sökes köpare med friska idéer som vill ta företaget in i framtiden. ”Vi ägare börjar passera bäst före-datum”, säger vd:n.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta säljer del av profilverksamhet till storkoncern

IMG 1071 1800
Ämnen i artikeln: Exakta

Holländskt bolag tar över som B2B-partner och får rättigheterna på nordiska marknaden.

Exakta Brandhouse, som under flera år varit Rituals B2B-partner i Norden, har nu sålt rättigheterna. Köpare är den holländska B2B-leverantören Trendfactory. Överlåtelsen gäller från och med 1 september. Exakta Brandhouse AB upplöses efter den 1 september.

Branschkoll träffar Carsten Olausson på Nordic Profile Fair. Han var tidigare vd för Exakta Brandhouse men följde, i och med affären, med över till Trendfactory. Det gjorde även Benthe Erichsen, försäljningchef i Danmark och Jenny Pålsson, försäljningschef i Sverige och Norge.

Carsten Olausson, nu i sin nya roll som affärsutvecklingschef för Trendfactory i Norden, ser positivt på bytet av B2B-partner. Den stora skillnaden med Trendfactory är att de besitter ännu större erfarenhet, har mer muskler och fokus. Exakta Brandhouse har varit B2B-partner till Rituals den senaste fem åren. Trendfactory å sin sida har varit det i 20 år i flera europeiska länder.

– De opererar i Benelux, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien och Polen. Och nu tar de även över Norden, säger Carsten Olausson och fortsätter:

Annons

– Alltså det finns en otrolig kunskap och struktur på hur man ska jobba. Fantastiskt många success stories när det gäller typ av kunder, typ av insatser och så vidare. Så det är bara positivt.

Han poängterar att de fyra länderna på den nordiska marknaden skiljer sig mycket åt. I Sverige är varumärkeskännedomen om Rituals 90 procent, i Danmark cirka 60 procent och i Finland runt 10 procent.

– Så det är otroligt olika förutsättningar. Så det finns mycket att jobba på då också kan man säga.

B2B-partnerskiftet blir egentligen ingen skillnad för de befintliga kunderna, enligt Olausson. På mässan var det tre budskap som kommunicerades ut:

– Du kommer få fakturan från Trendfactory istället för Exakta. Dina varor kommer från Holland istället för Malmö. Och tre, du ska beställa i en ny orderportal.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Få koll på Nordens största grafiska koncerner

Nordic printers

✔️De största nordiska tryckerierna ✔️Lönsamheten ✔️Planerna framåt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så ska SPG växa – siktar mot tolv förvärv fram till slutet av 2025

Esben SPG
Ämnen i artikeln: SPG

✔️Stor intervju med vd:n Esben Mols Kabell ✔️Här ska man etablera sig ✔️Tryckmarknadens utveckling ✔️AI:s påverkan på trycksakspriset.

Ämnen i artikeln: SPG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tufft 2023 för Europas massa- och pappersindustri

bundle 1853667 1280 1800

✔️Så stor var minskningen ✔️Återvinningens utveckling ✔️Så utvecklas CO2-utsläppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill digitalisera rollup:en

IMG 1078 1800

”Vi vill bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk”.

För första gången är Led Rollup Sweden, som ska digitalisera den klassiska rollup:en, utställare på Nordic Profile Fair.

Led Rollup Sverige med säte i Halmstad har valt att att pröva ett nytt sätt att nå ut till kunderna – att jobba mer med återförsäljare och inte bara slutkunder som man gjort hittills med sin led rollup-produkt.

– Det vi vill göra är att bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk, säger ägaren och grundaren Selim Kalkan.

Varit igång 1,5 år

På frågan hur mycket företaget med sina sex anställda omsätter så säger han att den fortfarande är blygsam:

Annons

– Vi är i uppstartsfasen och har hållit på i 1,5 år. Däremot växer vi stadigt varje månad med nya kunder och fler affärer.

Mobil och påbyggnadsbar

Företagets affärsidé är digitalisera den klassiska rollup:en. På samma yta kan en kund ha hur många budskap som helst på led-skärmen. Det går också att bygga ihop de mobila roll up:erna till en större skärmvägg – sex stycken totalt.

– Roll up:en har sett likadan ut sedan urminnestider. Nu vill vi på samma yta köra ett lite mer dynamiskt upplägg. Det har alltid varit så – något som rör sig och syns fångar uppmärksamhet och väcker någon form av nyfikenhet, hävdar han.

”Utöver förväntningarna”

Fokus i år blir att växa. Och med mässan, att ställa ut, känns som rätt beslut.

– Än så länge måste jag säga att den här mässan ändå levererat litegrann. Det har varit utöver förväntningarna så det är bra, säger han på första mässdagens eftermiddag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk investerare säljer ”Print-to-web”-företag till annan svensk investerare – med förlust

Nu säljer man vidare bolaget som man köpte 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norsk tryckerikoncern startar två nya bolag

skipnes med to nye.png 1800

Så här bygger Skipnes nya säljkanaler inom profilprodukter och bokproduktion.

Norska Skipnes fortsätter att bygga nya försäljningskanaler. 2022 låg Skipnes bakom etableringen av trykkeri.no och startade också den kreativa byrån Pitch Studio. Nu har man registrerat ytterligare två nya systerbolag i koncernen: Fleks Forlag AS och Scanprofil AS.

– Det handlar främst om att bygga nya försäljningskanaler, dels för att nå nya kundgrupper, dels för att kunna sälja fler produkter och tjänster till befintliga kunder, säger Skipnes vd Geir Hagen till Grafkom.no.

Annons

För hela bokprocessen

Fleks Forlag AS erbjuder författare hjälp med hela bokprocessen från idé till innehåll och slutligen produktion. Detta görs genom att utnyttja befintliga resurser i Pitch Studio och Skipnes.

– Vi erbjuder författarna hjälp med design, text och produktion. Fleks Forlag är en självpubliceringsplattform där författarna själva väljer hur mycket hjälp de vill outsourca till oss. Vi tror att detta är en växande marknad och en trend i tiden, fortsätter Hagen.

“Profilmedia är en stor marknad”

Scanprofil är ett företag inom profilmedia och bolagsstarten är en naturlig följd av att Front för en tid sedan lade till profilmedia i sin portfölj.

– Scanprofil har haft en väldigt spännande start. Detta är en stor marknad och vi ser direkt ett stort intresse för många olika personliga profilprodukter. Här har vi en bred portfölj med produkter som också inkluderar mässprofilering, och kanske på sikt även skyltproduktion. Dessutom ser vi ett betydande intresse för mer traditionella trycksaker som kalendrar och block etcetera med logotryck, säger Hagen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilprodukter av papper – blir till blommor och örter

Seed paper 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair

För första gången på Nordic Profile Fair finns Cortho Green, ett företag från Nederländerna som tillverkar olika tryckta produkter av fröpapper.

– Vi lägger olika frön i våra papper som när man planterar dem i jorden och vattnar lite så gror de och växer upp till allt från blommor till örter, säger Thomas Huntink som driver Cortho Green.

Seed paper
Olika typer av produkter som man tillverkar av sitt fröpapper.

Papperet är tillverkat av helt återvunna fibrer och kan användas till en lång rad olika produkter.

Kunden väljer själv vilken typ av växt man vill ska komma upp vid planteringen och förtaget tillverkar allt från gratulationskort, kuvert och påsar med konfetti till bokmärken och små kalendrar av sitt papper.

Annons

– I kalendern vi har är det olika fröer i varje månad som passar till säsongen.

Är man tryckeri själv går det också bra att bara köpa papperet i ark och sköta trycket själv.

– Papperet tål inte allt för hårt tryck så vi printar med inkjet och vattenbaserad färg så att vi inte får in några skadliga ämnen vid planteringen.

Cortho Green producerar själva alla produkter i Holland med korta ledtider, men man söker också partners på den svenska marknaden.

Seed paper products 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair
redaktionen@branschkoll.se
Annons