Eldorado tar årets sommarkollektion till helt nya höjder
Sedan 2018 har Eldorado gett ut en merchkollektion varje sommar, ett av de första stora svenska varumärkena att hoppa på merchtrenden. Och i år har de överträffat sig själva med ett nytt koncept.
Kanske var det vinsten i Svenska Designpriset som sporrade Eldorado att ta i ännu mer, eller så var man bara sugna på ett nytt grepp. Oavsett är resultat att årets kampanj låter kunden själv designa sin produkt, inom vissa ramar.
Tidigare år har man släppt en handfull olika färdiga produkter som delats ut till influencers och andra medan Svensson fått hänga i kommentarsfältet på Instagram och fråga hur man kan få tag på en tröja med en Eldorado tonfisksburk tryckt på. Och fått till svar att de är slutsålda. I bästa fall kan man få loss en begagnad på Tradera.
Men i år är det annorlunda. I år har Eldorado (Tillsammans med Creator Studio) släppt en webshopp, med ett designverktyg där vem som helst kan gå in och beställa. Du får välja på t-shirt eller långärmad, svart eller vit och/eller en totebag och så 15 olika Eldorado-produkter (som de kallar för ”produkthjältar”) som du kan välja mellan som tryck. Vi snackar blandsaft, annans i skivor och musslor i vatten för att nämna några.
Projektet görs i samarbete med H&M-ägda Creator Studio som nyligen blev medlem i Unitedprofile. Creator Studio är en plattform för att skapa, beställa och sälja merchandise on demand. Det innebär bland annat att plaggen i den här kollektionen trycks efter beställning.
– Ända sedan vi lanserade våra första klädesplagg har kollektionerna varit väldigt populära bland våra kunder och medarbetare så det känns därför väldigt roligt att vi kan tillgängliggöra denna kollektion för ännu fler med hjälp av Creator Studio. Till skillnad från tidigare år, då vissa plagg sålt slut på minuter. Nu behöver ingen oroa sig för att inte hinna köpa i tid, säger Emma Töpel Hanson, chef marknadskommunikation EMV, i ett nyhetsinlägg.