Elanders utvecklar matbox till SAS

SAS_box

SAS har introducerat en ny matbox tillverkad av färskfiberkartongen Incada från Iggesund. Elanders har varit med och utvecklat konceptet.

SAS förpackningsleverantör samarbetade med Elanders, som tidigare utvecklat en komposterbar förpackning för Malmö Aviation som dessutom rejält sänkte vikten. Uppdraget från SAS gällde att skapa en förpackning som var lätt att hantera, hade låg vikt och dessutom presenterade maten på ett elegant sätt.

– Vi valde Incada från Iggesund för styvhetens skull och belade den invändigt med en barriär av svartinfärgad polyetylen. Förpackningens utsida trycktes svart och sedan lade vi en hel del krut på att hitta en transparent film som fångade upp ett minimum av kondens så att det visuella intrycket av maten blev bästa möjliga, säger Tony Norén på Elanders i ett meddelande.

Annons

Den nya måltidsförpackningen används till kvällsmål för passagerare i SAS Plus på nästan alla linjer utanför Norden.

Incada tillverkas i England och där har Iggesund gjort en omläggning av energiförsörjningen, från fossil naturgas till bioenergi. Omläggningen är resultatet av en investering nästan 1,3 miljarder kronor, och sänkningen av de fossila utsläppen motsvarar att man tagit 65 000 personbilar av vägen enligt företaget.

– Miljöaspekten är naturligtvis också en viktig del av vårt beslut. Självklart är det viktigt för oss att våra matförpackningar ha en hög standard ur miljösynpunkt, säger Gustaf Öholm chef för Onboard Concept på SAS.

Bild: När SAS lät utveckla en ny förpackning för maten ombord föll valet på att använda falskartongen Incada från Iggesund som utgångsmaterial. (Bild från Iggesund).

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons