Efter lyckad lansering av sina arbetskläder för kvinnor – nu tar hon in kapital

basket mwh
Klädmärket MWH som tillverkar arbetskläder till kvinnor som blandar komfort och business genomför just en investeringsrunda. På bilden syns basketspelaren Jessica Almenäs, som är ambassadör och partner i MWH of Sweden.

Du minns kanske Maria Seraki som vi skrev om förra sommaren när hon lanserade MHW (Move & Work in Harmony). En serie arbetskläder (business) riktade till kvinnor med skön passform inspirerad av basket- och träningskläder.

LÄS OCKSÅ: Lanserar nytt varumärke för ”businesskläder” till kvinnor uppbackad av MQ

Kläderna lanserades, förutom på egen webbplats, exklusivt på MQ (numera Marqet) vilket i sin tur ledde till att Marqet valde att även de satsa fullt ut på arbetskläder både till kvinnor och män, mer om det kan du läsa här.

Nu står det klart att Serakis lilla pilot varit en framgång och hon har sålt sköna arbetskläder till kvinnor för 1,9 miljoner kronor sen lanseringen i höstas. Och nu tar man in pengar för att ta företaget vidare, bland investerarna finns några välkända namn.

De som nu går in med kapital i MWH är bland annat: Pelle Gustafsson, med grundare till Outnorth, paidsocial-experten Jonas Carlströ och Mikael Karlsson, vd på Sigma Technology Embedded Group, enligt ett pressmeddelande.

– Jag tror starkt på idén och bolaget befinner sig i ett spännande skede just nu, där jag känner att jag har en hel del att tillföra. Dessutom har ägarna, med Maria i spetsen, ett härligt driv, en genuin story och ett äkta engagemang för både produkter och kunder, säger Pelle Gustafsson.

– Jag gillade konceptet direkt eftersom det är så enkelt att förstå fördelen med ”businesskläder lika sköna som träningskläder”. Jag hör ofta många som säger att de skulle kunna gå med träningskläder dygnet runt om de hade kunnat. När min sambo sedan fick prova en MWH kostym och älskade den, då visste jag att det fanns något bra att bygga på, berättar Jonas Carlström.

Annons

Planen med pengarna är att ”skala upp rejält” och ta bolaget från start-up till scale-up, meddelar Seraki som tillägger:

– Nu söker vi ytterligare investerare som vill vara med på vår resa så att fler kunder kan optimera sitt aktiva liv i våra kostymer.

”Var är alla kvinnliga investerare?”

En debatt som syns extra mycket i sociala medier nu, kanske delvis på grund av Forbes nyligen publicerade lista med världens miljardärer, är den om kvinnligt företagsägande. Och Maria Seraki tycks ha fått en del frågor kring varför hon tar in tre män som delägare. Seraki svarar dock att investeringsrundan är öppen för alla men att det än så länge endast är män som visat intresse. Alla får ju faktiskt göra (typ) vad de vill med sina pengar i en fri marknadsekonomi!

Kanske är du som kvinna, eller man intresserad av att investera i MWH, det tycks isåfall vara fritt fram, mer information om det i Serakis inlägg på Linkedin här nedan.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons