Edita och Intellecta vann Publishingpris

EditaIntellecta

Svenska Publishingpiset har delats ut. Edita och JG Communication vann för bästa infomagasin med sin kundtidning 152 och Intellecta tog hem tre pris. Ett för kunden Ica, det andra för sin egen kundtidning och det tredje för sin Årsredovisning. En av de stora trenderna i årets tävling var alla specialeffekter med till exempel lacker, folieringar…

Svenska Publishingpiset har delats ut. Edita och JG Communication vann för bästa infomagasin med sin kundtidning 152 och Intellecta tog hem tre pris. Ett för kunden Ica, det andra för sin egen kundtidning och det tredje för sin Årsredovisning.

En av de stora trenderna i årets tävling var alla specialeffekter med till exempel lacker, folieringar och dofttryck. In- och utvik var också vanligt förekommande.

Här är alla vinnarna:

Stora Publishing-Priset

Till det bästa av alla nominerade bidrag.

För en allt igenom gedigen produkt som vinner på alla plan.

Fotografisk Tidskrift, Svenska Fotografers Förbund i samarbete med Anders Birgersson/Zoo People, Jenny Morelli (chefredaktör), Svenska Fotografers Förbund, Anders Birgersson (AD), Zoo People

Besöksguider

För en fyllig, välformulerad och aptitretande guide – en given följeslagare på resan till Sveriges alla hörn.

White Guide 2011, White Guides AB, Thorbjörn Östman (VD), Lars Peder Hedberg (publicistisk förlagschef), Per Styregård (chefredaktör), Peter Hansson (AD) och Barbro Granell (AD)

Fackböcker

För en vacker omhändertagande layout och en stilfull typografi som tar läsaren på en välregisserad resa genom museets samlingar.

100 ting ur samlingarna, Sjöhistoriska museet i samarbete med Bergström & Co AB, Hans-Lennart Ohlsson (museichef), Sjöhistoriska museet, Magnus Bergström, Bergström & Co AB

Facktidningar/Specialtidningar

För en superb produkt som får det att vattnas i munnen tack vare studs och variation i bilderna, föredömlig receptur och ett utmärkt tryck.

Mat & Vänner, Mat & Vänner AB, Thorbjörn Östman (ansvarig utgivare), Mattias Kroon (publicistisk förlagschef), Malin Andersson (chefredaktör), Daniel Back (AD), David Back (fotograf), Charlotte Jung (korrektur) och Robert Wallner (annonschef)

Handböcker och läromedel

För text som fångar och stimulerar, roliga fotoidéer, högklassigt tryck och ett utmärkt pappersval – en bok som andas: vi som gjorde den har haft väldigt roligt.

A matter of life and denim, Dragster Kommunikation på uppdrag av Dr. Denim Jeansmakers, Alexander Graah, Johannes Graah och Morten Graah, Dr. Denim Jeansmakers, Dan Stendahl (AD), Mio Fredriksson (final art), Martin Johansson (copywriter, CD), Catja Björklund (copywriter) och Hanna Littorin (projektledare), Dragster Kommunikation, Jonatan Fernström (fotograf)

Infomagasin

För förmågan att fylla ut sin kostym med härliga uppslag, stilig typografi, passande färgdetaljer och en text med driv.

152 – Magasinet om kommunikation, JG Communication på uppdrag av Editakoncernen, Annika Linna (kommunikationschef, ansvarig utgivare), Editakoncernen, Maria Nilsson (redaktör), Kajsa Dahlberg (AD) och Ingrid Båvsjö (projektledare), JG Communication

Informationstrycksaker

För pedagogiska texter, vågad typografi, ren form, gott pappersval och ett utvecklande omslag – en trycksak som sprider en doft av gediget hantverk … och bröd.

Brödfakta/Sju myter om bröd, Kärnhuset på uppdrag av Brödinstitutet, Martin Lundell (VD), Brödinstitutet, Jonas Järnfeldt (projektledare), Lisa Sjöstrand (produktionsledare), Tove Hägg (copywriter) och Jakob Westman (AD), Kärnhuset

Jubileumsskrifter

För en historisk tillbakablick, närvaro i beskrivningen och konsten att få ett smalt område att väcka intresse, ta plats och växa.

Elmia: Värd för omvärlden i 50 år, NY på uppdrag av Elmia AB, Hans Standár (VD) och Lisa von Essen-Sylvén (information manager), Elmia AB, Erik Palm (copywriter), Anders Dahlgren (CD), Maria Almqvist (illustratör), Stefan Wennerberg (originalare) och Margareta Sparv-Andersson (journalist), NY

Kataloger

För bra format, bärkraftig designidé, typografi med fingertoppskänsla och en struktur som presenterar materialet från dess bästa sida – en katalog som förtjänar ett långt liv.

Stockholm International Film Festival Catalogue, Stockholms filmfestival i samarbete med Amore, Git Scheynius (ansvarig utgivare, festivalchef) och Hanna Nyström (marknadsansvarig), Stockholms filmfestival, Frans Enmark (senior designer), Linnéa Ekström, Anna-Karin Elde, Henrik Lindquist, Jörgen Olofsson, Ylva Petersdotter och Angela Suneson Wall, Amore

Kokböcker

För en bläddringsvänlig, chosefri bok med stilsäker typografi, mysig layout och en skön blandning av bild och text – allt inbundet med linnetråd.

One more slice, Walter and Books AB, Leila Lindholm (recept, text, matstyling, stylist), Wolfgang Kleinschmidt (fotograf), Mikael Engblom (formgivare) och Viveka Gil (stylist)
Kundtidningar – bank och finans

För en glassig tidning. Med säregen layout, knivskarpa bilder, sköna färger och ett högklassigt tryck på två olika papperssorter sticker denna rara blomma ut från mängden.

Penséer, Happy F&B på uppdrag av Erik Penser Bankaktiebolag, Gustaf von Essen (marknadschef), Erik Penser Bankaktiebolag, Anders Kornestedt (CD), Pontus Höfvner (AD) och Oskar Andersson (AD), Happy F&B

Kundtidningar – business to business

För intressanta artiklar med litterär känsla och en formidé som håller hela vägen – en tidning som ställer krav på läsaren.

Corporate Intelligence, Intellecta Corporate AB, Anders Borg (chefredaktör), Lars Peder Hedberg (redaktör), Ingrid Larsson (redaktör), Anders Schmidt (AD) och Magnus Klintström (form, layout)

Kundtidningar – konsument

För en in i minsta detalj stilren layout och en koncentrerad text som känns seriös utan att någonsin bli tråkig – en tidning som innehåller något för alla i den breda målgruppen.

Kupé, SJ AB i samarbete med Nordiska Tidningsbolaget, Claes Salomonsson (chefredaktör), SJ AB, Håkan Lövström (VD), Nordiska Tidningsbolaget

Kundtidningar – mat och dryck

För aptitliga uppslag, intressanta intervjuer, bra guider, trevligt format och bra tryck. Kort och gott – en smakfull läsning.

Philipson Söderberg Magasin, Spoon Publishing AB på uppdrag av Philipson Söderberg AB, Erik Hultberg (ansvarig utgivare) och Caroline Låftman (projektansvarig), Philipson Söderberg AB, Melker Forssén (kundansvarig), Maud Onnermark (redaktör), Martin Engqvist (biträdande redaktör) och Eva Englund (formgivare), Spoon Publishing AB

Medborgartidningar

För en glad och lättsam tidning med bra text, en illustrationsidé som blir en röd tråd och ett utmärkt, bläddervänligt papper.

Estrid, Täby kommun i samarbete med Clinton agency och Redaktörerna, Petra Westerberg (kommunikationschef), Täby kommun, Maimi Parik (AD), Göran Crafoord (copywriter) och Jenny Skogvoll (grafisk formgivare), Clinton agency

Medlemstidningar

För stabil och träffsäker typografi och design, intressanta ämnesområden och högkvalitativ repro – en tidning som tar foto på allvar.

Annons

Fotografisk Tidskrift, Svenska Fotografers Förbund i samarbete med Anders Birgersson/Zoo People, Jenny Morelli (chefredaktör), Svenska Fotografers Förbund, Anders Birgersson (AD), Zoo People

Personaltidningar – företag

För bra tidningskänsla, fina bilder och illustrationer, intressanta uppslag och ett skickligt utnyttjande av det lilla formatet.

ICAs Goda Affärer, Intellecta Corporate på uppdrag av ICA Sverige AB, Elisabet Tidelius (ansvarig utgivare) och Anders Lönnebring (redaktör), ICA Sverige AB, Sandra Grill (projektledare), Sofia Eriksson (redaktör) och Ewa Lindström (AD), Intellecta Corporate

Personaltidningar – offentlig sektor

För fortbildande artiklar, pigg framsida, vågade uppslag, härliga illustrationer samt god hantering av bilder och bildbeskärningar – en tidning som går nära.

LÄRA, BERG på uppdrag av Utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad, Agnetha Styrwoldt Alfheim (chefredaktör, kommunikationschef) och Tomas Bannerhed (redaktör), Utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad, Lena Löfling (kreativt ansvar, projektledare), Emma Andersson (form, original) och Ulrika Westling (operativ projekt- och produktionsledning), BERG

Praktverk

För vågad, stilren enkelhet med vackert duplextryck som som lyfter bilderna högt över marken.

Barnmark, Bokförlaget Max Ström, Mikael Andersson (foto), Göran Tunström (text) och Patric Leo (formgivning)

Rapporter

För en modern känsla, fräscha illustrationer, bra färgkodning och texter med högt nyhetsvärde – så mycket mer än en vanlig rapport.

The Metropolitan Report, United Minds på uppdrag av Metro International, Wilf Maunoir (global research director), Christian Quarles (global marketing director), Johanna Runebjörk (AD) och Eduarda Taveira (head of consumer insight), Metro International, Paul Alarcón (chefsanalytiker, partner), Patrik Kronqvist (chefredaktör) och Sepideh Imani (analytiker), United Minds, Hugo McEwen (skribent), The Languagelaunderer

Utbildningsprogram

För trovärdig läsning, bilder som berättar och känns äkta, varierad layout och goda fotoidéer – ett utbildningsprogram som skapar känslan ”det där kunde handla om mig”.

Campus Varberg – efterfrågade utbildningar 2011, Campus Varberg, Tomas Johansson (kommunikationsstrateg) och Linnéa Dahlberg (kommunikatör), Campus Varberg, Mikael Göthage (fotograf), Anders Billow (copywriter)

Verksamhetstidningar

För en intressant framsida, kontrastrika uppslag, djärva lösningar och storslaget foto – bra i allt.

Kulturvärden, Statens fastighetsverk i samarbete med Rejäl Kommunikation AB och Pompe Hedengren, Ann-Charlotte Spegel-Berg (kommunikationschef, ansvarig utgivare) och Mia Fernlund (chefredaktör), Statens fastighetsverk, Lena Severin (projektledare) och Tomas Eriksson (redaktör), Rejäl Kommunikation AB, Pompe Hedengren (AD) och Maria Loohufvud (formgivare)

Årsredovisningar – börsbolag

För en trycksak som provocerar flera sinnen och dräller av flärd och överdåd – extraordinär i allt.

Extraordinärt. Intellecta ÅR 2010, Intellecta AB, Richard Ohlson (koncernchef), Lars Peder Hedberg (senior advisor), Intellecta Corporate, Jesper Holmström (CD), Ekotryckredners, Daniel Erlingson (projektledare), Intellecta Finanstryck

Årsredovisningar – företag

För en ovanlig och inspirerande upplevelse i form av en artistiskt vågad idé med harmoni i text och bild och ett djärvt omslag kring den linnetrådshäftade inlagan.

CellMark Årsredovisning 2010, C52 Graphic Design på uppdrag av CellMark, Ulrika Cornéer Sterner, Cellmark, Andrew Cowie (AD) och Alexandra Augustsson (originalare), C52 Graphic Design

Årsredovisningar – organisationer

För en scenisk känsla i en stilig och träffsäker årsredovisning där format, bild och design får ta för sig.

Kulturrådets Årsberättelse 2010, Statens Kulturråd, Helene Oljons, Kennet Gabrielsson, Cecilia Borssén, Ursula Forner och Klara Sjöström
SPECIALPRISER
Designpriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för exceptionellt bra formgivning.

För en smidig, färgstark och smart design där allt passar ihop och inspirerar till vidare läsning.

Cykelsmart, Welcom på uppdrag av Svensk Cykling, Klas Elm (ordförande Svensk Cykling), Svensk Cykling, Adam Wladis (redaktör, projektledare), Petter Engelbertsson (skribent) och Gavin Smart (AD), Welcom

Journalistikpriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för särskilt bra journalistik.

För förmågan att i undersökande och klichéfria artiklar visa hur sexualitet och kön spelar lika stor roll för maktstrukturer i ett samhälle som ekonomi och juridik.

Ottar, RFSU, Carolina Hemlin (chefredaktör), Kristina Lindquist (chefredaktör)

Typografipriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för särskilt fin typografi.

För en typografi som enkelt, vackert och rakt på sak kommunicerar innehållet såväl visuellt som känslomässigt.

Brödfakta/Sju myter om bröd, Kärnhuset på uppdrag av Brödinstitutet, Martin Lundell (VD), Brödinstitutet, Jonas Järnfeldt (projektledare), Lisa Sjöstrand (produktionsledare), Tove Hägg (copywriter) och Jakob Westman (AD), Kärnhuset

Verbala priset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för utomordentligt bra textinnehåll.

För ett modigt försök att återvinna en av världens äldsta böcker och möjliggöra nya läsningar genom att sätta in texten i nya sammanhang.

Bibeln, Verbum förlag AB, Kristina Wänblom (projektledare), Lena Åström (redaktör), Mrs. Murphy (formgivning), Fredrik Beverhjelm och Rickard Bonnevier (kommentarer i bibeltexten och bibelboksinledningar), Ann-Katrin Larsson (marknadsförare) och Andreas Strömberg (PR)

Visuella priset

Till någon av de mominerade som juryn vill premiera för särskilt bra bilder.

För vackra bilder som överraskar och som med stark känsla förmedlar bokens idé.

Kärleken fördriver rädslan, SE IDEA AB på uppdrag av Härnösands stift, Tuulikki Koivunen Bylund (författare), Härnösands stift, Susanne Ekelund (AD, bildredaktör, grafisk produktion), Denise Grünstein, Gustav Broms, Bruno Ehrs, Hans Gedda, Lars Tunbjörk, Elisabeth Ohlsson Wallin, Dawid, Maria Eddebo Persson, Svenska kyrkans arkiv med flera (samtliga foto)

 

Annons

Billes i Göteborg investerar i Indigo

Billes tryckeri har genom sitt bolag Contact Tryck & Reklam investerat i en HP Indigo 5500 och den ska tas i bruk redan den här veckan. Företagets marknadsnamn är Contact Billes.

AGI som skriver om investeringen på sin webbplats:

– Investeringen av en HP Indigo 5500 kommer att höja kapaciteten och kvaliteten avsevärt inom vår digitaltrycksavdelning samt blir ett bra kompliment till våra A3 offsetpressar, säger Andreas Jakobsson, vd för Contact Billes till AGI.

Annons

Billes Tryckeri förvärvade Contact Tryck & Reklam 2008 och varumärket Palmeblads finns nu också under samma tak. Marknadsnamnet för bolaget är Contact Billes

Man erbjuder produktion av trycksaker, webbsidor, reklamproduktion och distributionstjänster.

Enligt senaste boksluten omsätter Billes Tryckeri och Contact tillsammans 142 miljoner kronor och är 94 anställda.

Läs mer på www.contactbilles.se och www.billes.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Typografen Bildkompaniet sålt och blir Kaigan TBK

Kaigan AB, ett litet företag som säljer lösningar för hantering av digitala dokument och webbpublicering har förvärvat Typografen Bildkompaniet (TBK). Sammantaget omsatte det nya bolaget cirka 24 MSEK förra året.

Förvärvet innebär att företaget kan leverera sina kunders marknadsaktiviteter i fler kanaler.

Annons

TBK erbjuder sedan tidigare digitaltryck, bildbearbeting och original. Med Kaigans tjänster mediabank, streaming, sökordsoptimering och webbpublicering är man nu en mer komplett producent av marknadskommunikation. Man skriver i ett pressmeddelande att ”Med andra ord kan vi ta din kampanj från offline till online och vice versa i ett enda projekt.”

Det finns just nu tre bolag i gruppen – Kaigan TBK AB, Kaigan AB och Kaigan Gbg AB. Tillsammans är de 24 personer och omsätter 24 miljoner kronor enligt senaste boksluten.

Carl Petruson, vd för Kaigan, beskriver läget på den omvälvande mediemarknaden:
– För världen är ju inte svart eller vit. Och papper kommer inte att försvinna för att vi har möjligheten att publicera på internet. Det är när allt jobbar tillsammans som det blir som allra bäst.

Läs mer på  www.tbk.se och www.kaigan.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschkoll samarbetar med Verdigris om miljöinformation

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris
verdigris logo
Verdigris - ett internationellt projekt för att sprida kunskap om trycksakens miljöpåverkan.

Under det kommande året kommer ett antal artiklar som fokuserar på miljöfrågor att publiceras på Branschkoll. Artiklarna kommer från projektet Verdigris som är branschens just nu största iniativ

Branschkoll ingår från och med idag i The Verdigris Publishing Network som har medlemmar över hela världen.

Verdigris-projektet är ett internationellt projektet med syfte att informera alla som jobbar i värdekedjan för trycksaker om trycksaken miljöpåverkan. Man jobbar bland annat med att få fram en standard för att mäta koldioxidutsläpp för olika former av kommunikation – både för trycksaker och för olika former av digital kommunikation.

Samarbetet innebär att Branschkoll får översätta och publicera artiklar från nätverket vilket kommer att ske löpande.

Ämnen i artikeln: CO2miljöVerdigris
redaktionen@branschkoll.se
Annons

LiTHO och Danagårds går samman

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm

En ny ägargrupp förvärvar 100 procent av aktierna i Danagårds Grafiska. De nya ägarna består av ledningsgruppen i Danagårds Grafiska samt ägarna till nuvarande LiTHO. Peter Hjelm som idag är vd för Danagårds blir vd för den nya konstellationen.

– I fortsättningen kan vi som grafiskt företag erbjuda ett bredare och mer komplett produkt-och tjänsteutbud. Bland annat med digitaltryckning, arktryck i högkvalitativ offset, bild och dokumenthantering, storformat samt webb och IT-lösningar, framhåller Peter Hjelm

Verksamheten i LiTHO överförs till Danagårds Grafiska som samtidigt byter namn till DanagårdLiTHO, berättar Peter Hjelm för Branschkoll.

Det nya företagets verksamheter kommer att fortsätta i oförändrade former, men med en tydlig fokusering på att utnyttja varandras styrkor och hjälpa kunderna att utveckla sina affärer.

– En stor fördel är att dessa områden kan kopplas samman för att nå en större styrka än de enskilda delarna var för sig, tillägger Peter Hjelm.

Det nya bolaget väntas omsätta cirka 130 miljoner och sysselsätta cirka 65 personer. Samgåendet mellan bolagen äger rum från 1 juli 2010.

Ämnen i artikeln: DanagårdlithoPeter Hjelm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny prognos från IRM: mediemarknaden upp fem procent

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden

IRM reviderar sin prognos för 2010 och släpper samtidigt sin prognos för 2011. Den tidigare spådda nolltillväxten för 2010 revideras upp till fem procent. 2011 spås landa på en tillväxt på 3,1 procent. Det är fram för allt TV och internet som driver på uppgången.

Man anser också att morgonpressen ska klara av att öka sina annonsintäkter. Senaste två åren har dessa sett fallande annonsintäkter  och frågan är om IRM får rätt? Den kraftiga förändringen på mediemarknaden gör att det är svårt att göra prognoser.

Dagens Media skriver mer om IRMs rapport.

Ämnen i artikeln: IRMmediemarknaden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkursstatistik för grafisk industri 1994-2007

Ämnen i artikeln: konkurser

I arbetet med att bygga upp den del av branschkoll som kommer att innehålla statistik och bakgrundsfakta om den grafisk branschen dyker jag ner i en del intressant fakta (inte alltid livsnödvändig men intressant). 

konkursutsatthet

Källa: Tillväxtverket och SCB, Bearbetat av Branschkoll

(Klicka på bilden för att förstora.)

Annons

Här tex har jag på SCB hittat antalet konkurser för olika branscher. För att kunna jämföra med andra branscher har jag valt att använda begreppet ”konkursutsatthet” som innebär att jag för varje år har delat antalet konkurser med antalet aktiva företag – det beskriver alltså hur stor del av branschen som varje år har gått i konkurs.

Äldre data har jag inte kunnat få ut så detaljerat som man skulle vilja – det som du ser nedan är konkursutsatthet för den samlade grafiska branschen inklusive förlag så som det var indelat i den gamla branschindelningen (SNI 2002). År 2007 kom en helt ny indelning som har en renare uppdelning och där förlagen ligger för sig (de har ju inte längre egen produktion som förr i tiden).

Jag har jämfört grafisk bransch dels med ”Alla branscher” men också med ”Andra företagsservicefirmor” som bland annat innehåller reklambyråer.

Du ser själv att grafisk industri ligger klart högre än andra branscher – men avståndet minskar. Just nu håller jag på att uppdatera siffrorna för 2008 och 2009. Kunder till Branschkoll kommer snart att kunna ta del av materialet.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Databaser för individanpassade trycksaker

En artikel som beskriver hur man jobba med databaser för kampanjer som innehåller variabel element – sk individanpassad kommunikation. Kanaler som används kan vara trycksaker, webbsidor, sms m.m.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommunikationsbranschens konkurser ökar mer än andra

Ämnen i artikeln: konkurser

Senaste konkursstatistiken från UC visar att antalet konkurser totalt fortsätter att minska även om takten inte är lika hög som tidigare. Men Informations- och kommunikationsbranschen går mot strömmen och ökar ganska kraftigt i maj jämfört med samma period 2009.

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya kollektivavtal klara

Grafiska Företagens Förbund och GS (Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch) har tecknat avtal för de kommande 20 månaderna, fram till den sista januari 2012. Avtalsperioden innebär att man kommer i takt med den övriga industrin.

Den 1 augusti 2010 ska en pott bildas om 0,9 procent av lönesumman,

redaktionen@branschkoll.se
Annons

7 miljoner Kindle säljs 2010

Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
Ämnen i artikeln: Amazonböckere-böckerKindle
redaktionen@branschkoll.se
Annons