Edita och Intellecta vann Publishingpris

EditaIntellecta

Svenska Publishingpiset har delats ut. Edita och JG Communication vann för bästa infomagasin med sin kundtidning 152 och Intellecta tog hem tre pris. Ett för kunden Ica, det andra för sin egen kundtidning och det tredje för sin Årsredovisning. En av de stora trenderna i årets tävling var alla specialeffekter med till exempel lacker, folieringar…

Svenska Publishingpiset har delats ut. Edita och JG Communication vann för bästa infomagasin med sin kundtidning 152 och Intellecta tog hem tre pris. Ett för kunden Ica, det andra för sin egen kundtidning och det tredje för sin Årsredovisning.

En av de stora trenderna i årets tävling var alla specialeffekter med till exempel lacker, folieringar och dofttryck. In- och utvik var också vanligt förekommande.

Här är alla vinnarna:

Stora Publishing-Priset

Till det bästa av alla nominerade bidrag.

För en allt igenom gedigen produkt som vinner på alla plan.

Fotografisk Tidskrift, Svenska Fotografers Förbund i samarbete med Anders Birgersson/Zoo People, Jenny Morelli (chefredaktör), Svenska Fotografers Förbund, Anders Birgersson (AD), Zoo People

Besöksguider

För en fyllig, välformulerad och aptitretande guide – en given följeslagare på resan till Sveriges alla hörn.

White Guide 2011, White Guides AB, Thorbjörn Östman (VD), Lars Peder Hedberg (publicistisk förlagschef), Per Styregård (chefredaktör), Peter Hansson (AD) och Barbro Granell (AD)

Fackböcker

För en vacker omhändertagande layout och en stilfull typografi som tar läsaren på en välregisserad resa genom museets samlingar.

100 ting ur samlingarna, Sjöhistoriska museet i samarbete med Bergström & Co AB, Hans-Lennart Ohlsson (museichef), Sjöhistoriska museet, Magnus Bergström, Bergström & Co AB

Facktidningar/Specialtidningar

För en superb produkt som får det att vattnas i munnen tack vare studs och variation i bilderna, föredömlig receptur och ett utmärkt tryck.

Mat & Vänner, Mat & Vänner AB, Thorbjörn Östman (ansvarig utgivare), Mattias Kroon (publicistisk förlagschef), Malin Andersson (chefredaktör), Daniel Back (AD), David Back (fotograf), Charlotte Jung (korrektur) och Robert Wallner (annonschef)

Handböcker och läromedel

För text som fångar och stimulerar, roliga fotoidéer, högklassigt tryck och ett utmärkt pappersval – en bok som andas: vi som gjorde den har haft väldigt roligt.

A matter of life and denim, Dragster Kommunikation på uppdrag av Dr. Denim Jeansmakers, Alexander Graah, Johannes Graah och Morten Graah, Dr. Denim Jeansmakers, Dan Stendahl (AD), Mio Fredriksson (final art), Martin Johansson (copywriter, CD), Catja Björklund (copywriter) och Hanna Littorin (projektledare), Dragster Kommunikation, Jonatan Fernström (fotograf)

Infomagasin

För förmågan att fylla ut sin kostym med härliga uppslag, stilig typografi, passande färgdetaljer och en text med driv.

152 – Magasinet om kommunikation, JG Communication på uppdrag av Editakoncernen, Annika Linna (kommunikationschef, ansvarig utgivare), Editakoncernen, Maria Nilsson (redaktör), Kajsa Dahlberg (AD) och Ingrid Båvsjö (projektledare), JG Communication

Informationstrycksaker

För pedagogiska texter, vågad typografi, ren form, gott pappersval och ett utvecklande omslag – en trycksak som sprider en doft av gediget hantverk … och bröd.

Brödfakta/Sju myter om bröd, Kärnhuset på uppdrag av Brödinstitutet, Martin Lundell (VD), Brödinstitutet, Jonas Järnfeldt (projektledare), Lisa Sjöstrand (produktionsledare), Tove Hägg (copywriter) och Jakob Westman (AD), Kärnhuset

Jubileumsskrifter

För en historisk tillbakablick, närvaro i beskrivningen och konsten att få ett smalt område att väcka intresse, ta plats och växa.

Elmia: Värd för omvärlden i 50 år, NY på uppdrag av Elmia AB, Hans Standár (VD) och Lisa von Essen-Sylvén (information manager), Elmia AB, Erik Palm (copywriter), Anders Dahlgren (CD), Maria Almqvist (illustratör), Stefan Wennerberg (originalare) och Margareta Sparv-Andersson (journalist), NY

Kataloger

För bra format, bärkraftig designidé, typografi med fingertoppskänsla och en struktur som presenterar materialet från dess bästa sida – en katalog som förtjänar ett långt liv.

Stockholm International Film Festival Catalogue, Stockholms filmfestival i samarbete med Amore, Git Scheynius (ansvarig utgivare, festivalchef) och Hanna Nyström (marknadsansvarig), Stockholms filmfestival, Frans Enmark (senior designer), Linnéa Ekström, Anna-Karin Elde, Henrik Lindquist, Jörgen Olofsson, Ylva Petersdotter och Angela Suneson Wall, Amore

Kokböcker

För en bläddringsvänlig, chosefri bok med stilsäker typografi, mysig layout och en skön blandning av bild och text – allt inbundet med linnetråd.

One more slice, Walter and Books AB, Leila Lindholm (recept, text, matstyling, stylist), Wolfgang Kleinschmidt (fotograf), Mikael Engblom (formgivare) och Viveka Gil (stylist)
Kundtidningar – bank och finans

För en glassig tidning. Med säregen layout, knivskarpa bilder, sköna färger och ett högklassigt tryck på två olika papperssorter sticker denna rara blomma ut från mängden.

Penséer, Happy F&B på uppdrag av Erik Penser Bankaktiebolag, Gustaf von Essen (marknadschef), Erik Penser Bankaktiebolag, Anders Kornestedt (CD), Pontus Höfvner (AD) och Oskar Andersson (AD), Happy F&B

Kundtidningar – business to business

För intressanta artiklar med litterär känsla och en formidé som håller hela vägen – en tidning som ställer krav på läsaren.

Corporate Intelligence, Intellecta Corporate AB, Anders Borg (chefredaktör), Lars Peder Hedberg (redaktör), Ingrid Larsson (redaktör), Anders Schmidt (AD) och Magnus Klintström (form, layout)

Kundtidningar – konsument

För en in i minsta detalj stilren layout och en koncentrerad text som känns seriös utan att någonsin bli tråkig – en tidning som innehåller något för alla i den breda målgruppen.

Kupé, SJ AB i samarbete med Nordiska Tidningsbolaget, Claes Salomonsson (chefredaktör), SJ AB, Håkan Lövström (VD), Nordiska Tidningsbolaget

Kundtidningar – mat och dryck

För aptitliga uppslag, intressanta intervjuer, bra guider, trevligt format och bra tryck. Kort och gott – en smakfull läsning.

Philipson Söderberg Magasin, Spoon Publishing AB på uppdrag av Philipson Söderberg AB, Erik Hultberg (ansvarig utgivare) och Caroline Låftman (projektansvarig), Philipson Söderberg AB, Melker Forssén (kundansvarig), Maud Onnermark (redaktör), Martin Engqvist (biträdande redaktör) och Eva Englund (formgivare), Spoon Publishing AB

Medborgartidningar

För en glad och lättsam tidning med bra text, en illustrationsidé som blir en röd tråd och ett utmärkt, bläddervänligt papper.

Estrid, Täby kommun i samarbete med Clinton agency och Redaktörerna, Petra Westerberg (kommunikationschef), Täby kommun, Maimi Parik (AD), Göran Crafoord (copywriter) och Jenny Skogvoll (grafisk formgivare), Clinton agency

Medlemstidningar

För stabil och träffsäker typografi och design, intressanta ämnesområden och högkvalitativ repro – en tidning som tar foto på allvar.

Annons

Fotografisk Tidskrift, Svenska Fotografers Förbund i samarbete med Anders Birgersson/Zoo People, Jenny Morelli (chefredaktör), Svenska Fotografers Förbund, Anders Birgersson (AD), Zoo People

Personaltidningar – företag

För bra tidningskänsla, fina bilder och illustrationer, intressanta uppslag och ett skickligt utnyttjande av det lilla formatet.

ICAs Goda Affärer, Intellecta Corporate på uppdrag av ICA Sverige AB, Elisabet Tidelius (ansvarig utgivare) och Anders Lönnebring (redaktör), ICA Sverige AB, Sandra Grill (projektledare), Sofia Eriksson (redaktör) och Ewa Lindström (AD), Intellecta Corporate

Personaltidningar – offentlig sektor

För fortbildande artiklar, pigg framsida, vågade uppslag, härliga illustrationer samt god hantering av bilder och bildbeskärningar – en tidning som går nära.

LÄRA, BERG på uppdrag av Utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad, Agnetha Styrwoldt Alfheim (chefredaktör, kommunikationschef) och Tomas Bannerhed (redaktör), Utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad, Lena Löfling (kreativt ansvar, projektledare), Emma Andersson (form, original) och Ulrika Westling (operativ projekt- och produktionsledning), BERG

Praktverk

För vågad, stilren enkelhet med vackert duplextryck som som lyfter bilderna högt över marken.

Barnmark, Bokförlaget Max Ström, Mikael Andersson (foto), Göran Tunström (text) och Patric Leo (formgivning)

Rapporter

För en modern känsla, fräscha illustrationer, bra färgkodning och texter med högt nyhetsvärde – så mycket mer än en vanlig rapport.

The Metropolitan Report, United Minds på uppdrag av Metro International, Wilf Maunoir (global research director), Christian Quarles (global marketing director), Johanna Runebjörk (AD) och Eduarda Taveira (head of consumer insight), Metro International, Paul Alarcón (chefsanalytiker, partner), Patrik Kronqvist (chefredaktör) och Sepideh Imani (analytiker), United Minds, Hugo McEwen (skribent), The Languagelaunderer

Utbildningsprogram

För trovärdig läsning, bilder som berättar och känns äkta, varierad layout och goda fotoidéer – ett utbildningsprogram som skapar känslan ”det där kunde handla om mig”.

Campus Varberg – efterfrågade utbildningar 2011, Campus Varberg, Tomas Johansson (kommunikationsstrateg) och Linnéa Dahlberg (kommunikatör), Campus Varberg, Mikael Göthage (fotograf), Anders Billow (copywriter)

Verksamhetstidningar

För en intressant framsida, kontrastrika uppslag, djärva lösningar och storslaget foto – bra i allt.

Kulturvärden, Statens fastighetsverk i samarbete med Rejäl Kommunikation AB och Pompe Hedengren, Ann-Charlotte Spegel-Berg (kommunikationschef, ansvarig utgivare) och Mia Fernlund (chefredaktör), Statens fastighetsverk, Lena Severin (projektledare) och Tomas Eriksson (redaktör), Rejäl Kommunikation AB, Pompe Hedengren (AD) och Maria Loohufvud (formgivare)

Årsredovisningar – börsbolag

För en trycksak som provocerar flera sinnen och dräller av flärd och överdåd – extraordinär i allt.

Extraordinärt. Intellecta ÅR 2010, Intellecta AB, Richard Ohlson (koncernchef), Lars Peder Hedberg (senior advisor), Intellecta Corporate, Jesper Holmström (CD), Ekotryckredners, Daniel Erlingson (projektledare), Intellecta Finanstryck

Årsredovisningar – företag

För en ovanlig och inspirerande upplevelse i form av en artistiskt vågad idé med harmoni i text och bild och ett djärvt omslag kring den linnetrådshäftade inlagan.

CellMark Årsredovisning 2010, C52 Graphic Design på uppdrag av CellMark, Ulrika Cornéer Sterner, Cellmark, Andrew Cowie (AD) och Alexandra Augustsson (originalare), C52 Graphic Design

Årsredovisningar – organisationer

För en scenisk känsla i en stilig och träffsäker årsredovisning där format, bild och design får ta för sig.

Kulturrådets Årsberättelse 2010, Statens Kulturråd, Helene Oljons, Kennet Gabrielsson, Cecilia Borssén, Ursula Forner och Klara Sjöström
SPECIALPRISER
Designpriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för exceptionellt bra formgivning.

För en smidig, färgstark och smart design där allt passar ihop och inspirerar till vidare läsning.

Cykelsmart, Welcom på uppdrag av Svensk Cykling, Klas Elm (ordförande Svensk Cykling), Svensk Cykling, Adam Wladis (redaktör, projektledare), Petter Engelbertsson (skribent) och Gavin Smart (AD), Welcom

Journalistikpriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för särskilt bra journalistik.

För förmågan att i undersökande och klichéfria artiklar visa hur sexualitet och kön spelar lika stor roll för maktstrukturer i ett samhälle som ekonomi och juridik.

Ottar, RFSU, Carolina Hemlin (chefredaktör), Kristina Lindquist (chefredaktör)

Typografipriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för särskilt fin typografi.

För en typografi som enkelt, vackert och rakt på sak kommunicerar innehållet såväl visuellt som känslomässigt.

Brödfakta/Sju myter om bröd, Kärnhuset på uppdrag av Brödinstitutet, Martin Lundell (VD), Brödinstitutet, Jonas Järnfeldt (projektledare), Lisa Sjöstrand (produktionsledare), Tove Hägg (copywriter) och Jakob Westman (AD), Kärnhuset

Verbala priset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för utomordentligt bra textinnehåll.

För ett modigt försök att återvinna en av världens äldsta böcker och möjliggöra nya läsningar genom att sätta in texten i nya sammanhang.

Bibeln, Verbum förlag AB, Kristina Wänblom (projektledare), Lena Åström (redaktör), Mrs. Murphy (formgivning), Fredrik Beverhjelm och Rickard Bonnevier (kommentarer i bibeltexten och bibelboksinledningar), Ann-Katrin Larsson (marknadsförare) och Andreas Strömberg (PR)

Visuella priset

Till någon av de mominerade som juryn vill premiera för särskilt bra bilder.

För vackra bilder som överraskar och som med stark känsla förmedlar bokens idé.

Kärleken fördriver rädslan, SE IDEA AB på uppdrag av Härnösands stift, Tuulikki Koivunen Bylund (författare), Härnösands stift, Susanne Ekelund (AD, bildredaktör, grafisk produktion), Denise Grünstein, Gustav Broms, Bruno Ehrs, Hans Gedda, Lars Tunbjörk, Elisabeth Ohlsson Wallin, Dawid, Maria Eddebo Persson, Svenska kyrkans arkiv med flera (samtliga foto)

 

Annons

Stora tillväxttal för svensk annonsmarknad

Ämnen i artikeln: IRMMedieVärlden

De svenska tidningarnas annonsförsäljning går bra. ”Årets andra och tredje kvartal kommer att visa på stora tillväxttal” säger IRM:s vd Magnus Anshelm till MedieVärlden.

Två faktorer som håller upp resultatet under den här perioden är fotbolls-VM och det stundande valet. Däremot gav inte bröllopet så mycket som många hade trott.

Den svenska annonsmarknaden är den som går allra bäst av de nordiska länderna. Medievärlden skriver att vi kommer att ha en tillväxt på 7,7 procent i Sverige under 2010. Det är den danska mediabyrån GroupM som står för dessa siffror och enligt dem ska nästa år landa på 4,5 procents tillväxt.

Ämnen i artikeln: IRMMedieVärlden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sommarens konkursstatistik

Ämnen i artikeln: konkurser

Antalet företagskonkurser minskade med 11 procent under juli månad jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är minskningen 14 procent.

Informations- och kommunikationsbranschen klarar sig sämre än genomsnittet med en fem-procentig minskning hittills i år.

Det är tionde månaden i rad som företagskonkurserna minskar vilket tydligt visar på att allt fler företag har fått ett stabilare kassaflöde och allt bättre lönsamhet, vilket innebär att allt fler företag överlever.

kk infokom0710.png

kk alla0710

Källa: UC, bearbetat av Branschkoll

Ämnen i artikeln: konkurser
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta och Printing bildar ett av sveriges största tryckerier

Den första juli gick Printing i Malmö och Exakta i Hässleholm samman till Exaktaprinting AB. Koncernen får cirka 100 anställda med anläggningar i Malmö, Hässleholm och Kristianstad där Kristianstad Boktryckeri ligger.AGI skriver att Håkan Larsson, Exaktas tidigare vd tar över som vd för den nya konstellationen som kommer att omsätta ca 160 miljoner.

Bokbinderiarbete kommer att utföras i Kristianstad dit all utrustning flyttas och de medarbetare som jobbar med efterbearbetning i Malmö och Hässleholm kommer att erbjudas anställning i Kristianstad. Leif Bågesjö sitter kvar som vd i Kristianstad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sommarläsning – Sällsynt visdom om tryckets framtid

Disrupting the futureEn helt ny bok om den grafiska branschens utmaningar finns nu att hämta helt gratis på whattheythink.com. Själv har jag köpt den på lulu.com som tryckt bok eftersom jag har för avsikt att läsa den på semestern och inte vid skrivbordet (jag har ingen iPad).

Det är en av de fulare formgivna böckerna jag har sett på länge men innehållet verkar vara riktigt intressant. Med mycket stor humor ger de två författarna den grafiska branschen en stor spark i baken – det är dags att förstå vad internet egentligen är och hur det påverkar den tryckta produkten.

Författare är Dr Joe Webb (analytiker på whattheythink.com) och Richard Romano (konsult och skribent och Frank Romanos son (om det nu är en merit?)).

Jag återkommer med en recension i augusti för nu blir det lite semester.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia startar tävling för inhouse-producerad reklam

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaDagens Media

Det blir allt vanligare med så kallade inhouseavdelningar hos svenska företag, det vill säga att man anställer personal som skapar marknadsföringsmaterial, trycksaker och reklam. Tidningen Dagens Media och Arkitektkopia drar nu igång tävlingen Inhouse – där endast internproducerad reklam får tävla.

I en undersökning som Sveriges Annonsörer genomförde bland sina medlemmar under våren 2010 framgick det att 57 procent av företagen arbetade med inhouseproduktion parallellt med reklambyråköp. 5 procent gjorde all produktion själva. Vart tredje företag tror att inhouseproduktionen kommer att öka.

– Vi har många direktkunder bland svenska företag och ser mycket bra reklam som tagits fram direkt av företagen, säger Matilda Evertsson som är marknadschef på Arkitektkopia.

Annons

Bästa Kampanj, Bästa Trycksak och Bästa Expo är några av de kategorier som belönas med guld och silver när årets bästa inhousereklam ska utses.

Dagens Media är också arrangör till tävlingen.

– Vi har en stor läsarkrets bland svenska marknadsförare och vänder oss i hög utsträckning direkt till företagen och därför vill vi gärna vara med och arrangera Inhouse, säger Fredrik Svedjetun som är Dagens Medias chefredaktör.

Tävlingens gala och prisutdelning kommer att äga rum den 15 februari på Berns i Stockholm

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaDagens Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Seybold Report lever vidare

Ämnen i artikeln: Seybold report

The Joss Group har köpt det anrika nyhetsbrevet The Seybold Report. Under de senaste åren har nyhetsbrevet bytt ägare flera gånger och nu är det Molly Joss, det senaste årets redaktör, som tagit över. Hon ser potential i tjänsten på den amerikanska marknaden som idag domineras av whattheythink.com.

Läs mer på www.seyboldreport.com

Ämnen i artikeln: Seybold report
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fälth & Hässler investerar stort i digitaltryck, offset, CTP och MIS

En Xerox iGen3, två Manroland 700 (åttafärgare), en ctp från Screen, Hiflex affärssystem och arbetsflöde från Fujifilm. Utöver detta köps nya maskiner för häftning och trådbindning.

– Vi är stolta över att vara i frontlinjen när det gäller ny teknik, säger Christer Ringblom, systemchef på Fälth & Hässler till AGI. Det innebär att vi kan leverera högst kvalitet till våra kunder så effektivt som möjligt.

Digitaltryckpressen och ctp-maskinen levereras av Fujifilm.

Packaging Essentials skriver mer om investeringen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

25 nya binderitekniker från unik utbildning

Daniel Holmqvist och Sabine Dahl kör en MBO. Foto: Patrik Lark

Daniel Holmqvist och Sabine Dahl kör en MBO. Foto: Patrik Lark

Nu har en ny kull färdiga bokbindare examinerats från Ky-utbildningen ”Grafisk Binderiteknik” vid Xenter i Botkyrka.Efter ett års teoretiska och praktiska studier är studenterna nu färdiga för anställning på ett bokbinderi eller tryckeri för att arbeta med efterbehandling av tryckta dokument.

Flera av studenterna har redan fått anställning och kommer att arbeta med t.ex. skärning, falsning, klammerhäftning eller limbindning.
– Det är glädjande att flera redan har ordnat jobb och det tyder på att branschen är på väg upp ur konjunktursvackan. Många företagare är optimistiska inför framtiden och tar chansen att anställa yngre medarbetare med en bred utbildning och med ny modern kunskap i bagaget, säger Guy Ekholm, utbildningsledare vid Xenter.

Detta är den första omgången av binderitekniker som examinerats efter flytten av utbildningen till Xenter i Tumba. Av dem som nu avlagt examen är 15 kvinnor och 10 män.

Nästa utbildningsintag startar den 6 september.

Läs mer om Ky-utbildningen Grafisk binderitekniker.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd i Elanders Sverige vill inspirera kunderna att kommunicera mera

Elanders byter vd i Sverigebolaget – Jonas Brännerud ersätter med omedelbar verkan Tommy Lennartsson på vd-posten. Brännerud har senaste tiden varit vd för Elanders Brasilianska verksamhet.

– Att inspirera våra kunder till att kommunicera mera och se det tryckta ordet som ett bra komplement till övriga media är spännande, säger Jonas Brännerud i en intervju med AGI.

Från och med nu består Elanders koncernledning av Magnus Nilsson, vd koncernchef, Andréas Wikner, tillförordnad finanschef samt Per Brodin, Jonas Brännerud och Peter Sommer.

Läs hela intervjun med Jonas Brännerud på agi.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska tryckeriers miljöcertifieringar kartlagda

Branschkoll har sammanställt vilka olika miljömärkningar som de svenska tryckerierna är certifierade för att använda. Listor finns på tryckerier som använder Svanen, FSC, PEFC och klimatneutralitet.

Av: Ola Karlsson, Branschkoll

(Artikeln uppdaterades den 1 juli 2010 – se märkt avsnitt nedan.)

Den 19 juni 2010 fanns det totalt 154 företag som hade 202 certifieringar. De fördelar sig enligt nedan:

Fördelning miljöcertifieringar på svenska tryckerier

(Klicka på bilden för att förstora)

25 procent av företagen har fler än en certifiering – Svanen och FSC är den vanligaste kombinationen.

Antal certifieringar per företag

(Klicka på bilden för att förstora)

Tillägg 2010-07-01

En del frågor har kommit in angående statistiken där en handlar om hur stor del av de svenska  tryckerierna som har en viss märkning. Enligt SCBs oficiella statistik fanns det 1004 tryckerier 2009  (tidskriftstryckerier, boktryckerier och övriga tryckerier) med 1 eller fler anställda. Dagstidningstryckerier är borträknade.

Det skulle innebära att 15% av de svenska tryckerierna har en eller flera miljöcertifieringar och 5 % är FSC-certifierade. 13 % är certifierade för Svanen.

I statistiken finns ytterligare 1100 tryckerier som har 0 anställda som jag inte har räknat med ovan.

Annons

Svanen

Svanen är den mest spridda märkningen bland tryckerierna. Idag har 133 svenska civiltryckerier licens att svanenmärka trycksaker. Utöver det är 10 utländska tryckerier och 29 dagstidningstryckerier och övriga företag certifierade.

Se hela listan här.

FSC

FSC-certifieringarna har ökat kraftigt i antal senaste tre åren – Grafen nedan visar ökningen år från år och idag är 54 tryckerier certifierade.

Se hela listan här.

Kraftig ökning av FSC-certifierade tryckerier

(Klicka på bilden för att förstora)

PEFC

PEFC har inte alls haft samma framgångar och det finns idag 11 svenska tryckerier som får använda märkningen. Det är dock PEFC som har den störta ceritifierade skogsarealen.

Se hela listan här.

Vill du läsa mer om fakta och skillnaderna mellan de två märkningarna har PEFC tagit fram en skrift som beskriver detta. Ladda hem ”Fakta om certifiering av skogsbruk” om du vill läsa mer.

Klimatneutralitet

Klimatneutrala tryckerier är fortfarande ovanliga. Det finns flera olika sätt att nå en certifiering – Respect Europe och CO2Focus är två företag som kan hjälper till med arbetet. Det finns också exempel på företag som lagt in klimatneutralitet som ett miljömål i arbetet med 14001.

Eftersom det finns flera sätt att jobba med klimatneutralitet så är det coskå svårare att sammanställa en lista. Branschkoll har hittat fem svenska tryckerier.

Se hela listan här.

Har du synpunkter eller är du intresserad av fler detaljer kring undersökningen är det bara att kontakta Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons