E-handeln växte med 24 miljarder under 2021 – en ökning med 20 procent

Postnord

E-handeln nu står för cirka 16 procent av den totala handeln.

Annons

Den svenska e-handelns totala omsättning växte med 24 miljarder under 2021, en ökning med 20 procent. Årets vinnarbransch blev dagligvaruhandeln som växte med 35 procent under året. Det framgår av Postnords E-barometer som kommit med årsrapport för 2021.

Precis som 2020 har e-handelsåret 2021 präglats av pandemin. Det gör också att man har sett stora svängningar och en påfallande nedtrappning i tillväxttakten under året. Från ett starkt första kvartal med tillväxt på 53 procent för att sedan nå en negativ tillväxttakt i sista kvartalet på -1,2 procent.

– 2020 var ett historiskt e-handelsår och det var inte enkelt att göra en prognos för 2021, men utvecklingen har varit imponerande även under detta år. Tillväxten innebär att e-handeln nu står för cirka 16 procent av den totala handeln, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare knuten till Postnord.

Enligt rapporten är dagligvaruhandeln och hemelektronikbranschen årets vinnarbranscher. Hemelektronikbranschen var enligt Postnord lite oväntat eftersom branschen tillhör de mest mogna på nätet. Även klädhandeln har gjort comeback och ligger nu på delad förstaplats med skönhetsprodukterna på listan över de mest populära kategorierna.

Konsumenten vill välja leveransmedtod

– För konsumenterna har valfrihet i leveransen varit viktigt under lång tid och i e-barometern kan vi nu se att fler svenskar än någonsin kan välja hur deras produkter ska levereras. Andelen har ökat stadigt från 43 procent 2017 till 66 procent 2021. Det här ställer såklart stora krav på oss på Postnord och övriga leverantörer, avslutar Arne Andersson.

Några siffror från rapporten

  • E-handeln växte med 20 procent under 2021.
  • Tillväxttakten skiftade mellan kvartalen. Q1 var tillväxten 53 procent och i Q4 var tillväxten negativ, -1,2 procent.
  • Mest växte dagligvarorna på nätet (35 %), följt av möbler och heminredning (27 %) och hemelektronik (23 %).
  • Knappt hälften av konsumenterna (45 %) har handlat något begagnat på nätet under 2021. Flest har handlat begagnade möbler eller heminredning, följt av kläder och skor samt barnartiklar och leksaker.
  • 66 procent fick välja leveranssätt för sin senaste leverans. Motsvarande siffra ifjol var 61 procent och 43 procent 2017.

Läs hela rapporten här www.postnord.se/ebarometern

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons