E-handeln backar för första gången någonsin

E-handel_2022_21

Totalt minskade e-handeln med 7 procent under 2022. Här är kategorierna som backade mest – och de som ökade. Nedgång för första gången sedan mätningarna startade.

Postnord har i dagarna släppt sin E-barometern för 2022 där man går igenom hur svensk e-handel sett ut under året och det var det första året sedan man började sammanställa datan som e-handeln backade.

Du hittar rapporten i sin helhet här.

Tre huvudinsikter från Postnords E-barometer:

  • E-handeln minskade med 7 procent under 2022 jämfört med föregående år och den totala omsättsättningen landade på 136 miljarder kronor.
  • Endast två produktkategorier hade en positiv tillväxt. Apoteksvaror som växte med 10 procent samt kläder och skor som hade en tillväxt på 2 procent.
  • Produktkategorierna som minskade mest är dagligvaror med en negativ tillväxt på -17 procent och barnartiklar och leksaker som backade -16 procent.
ehandel sverige
Såhär har e-handeln utvecklats i Sverige sedan 2006. Bild: Postnords E-barometer.

Detaljhandeln såg däremot en omsättningstillväxt med 3,8 procent under 2022 enligt SCB:s Detaljhandelsindex.

Annons

– Ökade omkostnader och den lågkonjunktur vi nu gått in i gör att företag behöver agera kortsiktigt och samtidigt planera långsiktigt, vilket är en utmanande balans men avgörande i konkurrensen om kunderna. Det råder en stor ovisshet på marknaden eftersom många e-handelsföretag inte har varit med om en lågkonjunktur tidigare. I oroliga tider blir konsumenter försiktigare och mer kostnadsmedvetna. E-handelsföretagen behöver vara lyhörda, snabbrörliga och hålla en nära relation till sina kunder för att förstå och agera efter deras behov, säger Postnords vd Mathias Krümmel i sin inledande text.

ehandel segment
Såhär såg e-handeln ut i de olika kategorierna, endast apotek och kläder & skor hade positiv tillväxt. Bild: Postnords E-barometer.

”Står inför tuffa tider – investeringar får vänta”

Enligt näthandlarna själva så är den största utmaningen hushållens minskade köpkraft i kombination med den osäkra omvärlden. Majoriteten av e-handlarna säger att de planerar att avvakta med investeringar i sina verksamheter under 2023.

I rapporten levererar Postnord tre möjliga framtidscenarion för e-handeln men också konjukturläget i stort. De tre scenarion man ser är följande:

  • Scenario 1 är att vinden vänder och återhämtning sker redan under 2023.
  • Scenario 2 är ett pausår där lågkonjukturen håller i sig och e-handelns siffror ligger kvar på liknande nivåer med återhämtning först under 2024.
  • Scenario 3 är ”en djupare kris” där den ekonomiska nedgången väntas bli långdragen och konsumenterna kommer att vara hårt pressade under de kommande två åren.

Intressant data från rapporten

Nedan följer lite intressant data från rapporten:

  • Leveransalternativen ökar – 71 procent svarar att de vid sitt senaste e-handelsköp kunde välja önskat leveransalternativ, jämfört med 43 procent 2017. Utbyggd infrastruktur med nya leveransplatser och fler valmöjligheter i checkouten sägs ligga bakom.
  • Dagligvaror backade mest, med ett tapp på 17 procent. Under pandemin sågs köp av matvaror online och hemkörning som en skyddsåtgärd, nu ses det som en onödig lyx. Inte minst när den genomsnittliga matkostnaden för en familj med två barn ökat med 1.800 kronor i månaden. Även kommande år tros vara svåra för dagligvaruhandeln på nätet.
  • ”Social handel” växer, det rör sig alltså om e-handel via sociala medier, 17 procent av de tillfrågade säger att de e-handlat via sociala medier senaste månaden. Ökningen spås fortsätta då Sverige fortfarande ligger långt efter exempelvis USA i den formen av e-handel. Även bland de äldre är det relativt vanligt, 14 procent har handlat via sociala medier senaste månaden i åldersspannet 65-79 år.
  • Allt fler köper direkt av varumärket, D2C är en trend som fortsätter växa inte minst tack vare aktörer som Revolution Race. Fördelarna beskrivs som bättre priser tack vare slopade mellanhänder och anledningen bakom ökningen sägs vara att tillverkarna blir allt bättre på den egna marknadsföringen framförallt via sociala medier. Och på så sätt byggt en relation från varumärke direkt till slutkund.
  • Paketboxar allt mer populära. De så kallade paketboxarna där du med en kod kan hämta ut paket, ofta dygnet runt, blir allt mer populära. Närhet till hemmet, minimalt köande har gjort boxarna till en konsumentfavorit. Det finns flera aktörer på marknaden som fortfarande slåss om att vara herren på täppan.
  • 77 procent av alla kundkorgar i e-handeln överges enligt data från de 500 största e-handelsaktörerna i Europa. Det här trots välplanerade strategier för att leda konsumenterna till kassan så finns det flera distraktionsmoment som kan hindra köpen. Anledningarna skiljer sig bland åldersgrupper, där de yngre tenderar att ”fönstershoppa” och sedan överge kundvagnen medan de äldre stöter på tekniska utmaningar när de ska genomföra köpet.
paket leverans
Såhär leverades paketen under 2022. Bild: Postnords E-barometer.

För mycket mer information om hur svensk e-handel mår så hittar du rapporten i sin helhet här.

Annons

Affären klar – Smurfit Westrock introduceras på börserna i New York och London

Smurfti Westrock NYSE

Den nya förpackningsjätten Smurfit Westrock noterades i somras på New York Stock Exchange (NYSE), under tickern ”SW”, efter att det tidigare annonserade samgåendet av Smurfit Kappa och WestRock slutförts den 5 juli 2024.

På Londonbörsen heter man ”SWR”.

Smurfit Westrock är verksamt i 40 länder med över 100 000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerud hämtar operativ chef från Stora Enso

gert larsson 2024
Ämnen i artikeln: Billerud

Billerud har utsett Gert Larsson till ny Senior Vice President of Operations och vice vd för Billerud Europe.

Ämnen i artikeln: Billerud
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppsving för medieköp i sommar – OS och fotbolls-EM lyfte tv-reklamen

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern

Näst högsta sommarnoteringen någonsin och ett trendbrott för i år: ”Det bekräftar att medieinvesteringarna nu stadigt ökar”. Dagspress och direktreklam fortsätter rasa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd på Elanders Sverige: ”Jättespännande”

Elanders Steneby
Ämnen i artikeln: Elanders

Föregångaren Mattias Olofsson korsar Atlanten och tar vd-rollen för Elanders tryckverksamheter i USA.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Elanders Sverige

Ämnen i artikeln: Elanders
Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Succén fortsätter för svensk global e-handelsaktör – rusar i tillväxt

✔️Säljer klistermärken och etiketter för över 400 miljoner kronor ✔️Ökade 30 procent i omsättning ✔️Miljonregn över aktieägare

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efter konkursen – 30.000 paraplyer till salu

paraply

I juni gick Dalarnas Paraplyfabrik i konkurs efter 96 års försäljning av av regnskyddande produkter, nu har åtminstone fabriken fått nya ägare.

Den gamla fabriken där Dalarnas Paraplyfabrik höll till har sålts till en svetsfirma, men de 30.000 paraplyerna man hade i lager finns fortfarande kvar. Just nu ligger de på lager i en presenningsfabrik som är Ruben Einarssons (tidigare ägare av Dalarnas Paraplyfabrik) senaste projekt.

LÄS OCKSÅ: Leverantör av produktmedia i konkurs

– Jag är inte med på Facebook, det är för farligt, man blir registrerad överallt. Jag sa åt min tidigare sekreterare att slänga ut en blänkare. Jag har runt 30.000 paraplyer, säger Ruben Einarsson till Falukuriren.

Avancerat att tillverka ett paraply

För att tillverka ett paraply krävs det 274 moment och enligt Einarsson är den enda nämnvärda tekniska revolution som skett senaste 2.000 åren symaskinen, annars är det handarbete som gäller.

– Det var ett hantverk som krävde precision och kunskap. När vi var som störst under min tid hade vi 49 anställda som tillverkade 1 500 paraplyer om dagen, säger Ruben Einarsson.

Einarssons nästa projekt är också inom kategorin regnskydd, men nu ska han och kompanjonen Anders Persson jobba med markiser och presenningar istället.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbolag till salu

webshop 1800

Välkomnar både köpare och investerare som är intresserade av att driva verksamheten vidare.

Ett bolag som driver en webbshopp med försäljning av arbetskläder och profilkläder är för närvarande till salu på Bolagsplatsen.

Bolaget, som avses säljas i en inkråmsaffär, har enligt uppgift 4 miljoner kronor i omsättning och 2-400 återkommande kunder genom en Shopify-butik. Varumärket beskrivs som ”Välkänt och etablerat på marknaden”.

Vidare har man enligt uppgift ett lagervärde på 1 miljon kronor och tryckmaskiner värda 50 tusen kronor. Samt en okänd sidoverksamhet som omsätter 100-200.000 kronor.

Vi erbjuder en unik möjlighet att förvärva eller investera i en nyckelfärdig verksamhet inom arbetskläder och profilkläder. Detta är en inkråmsaffär, vilket innebär att du kan ta över en redan etablerad och fungerande verksamhet utan att behöva bygga upp något från grunden, skriver säljaren.

Läs mer här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreel i konkurs

coloreel111

I mitten av juli tog tråden slut för Coloreel, disruptören inom brodyrbranschen som de senaste decenniet jobbat hårt för att deras teknik ska revolutionera i brodyrindustrin.

Konkursen inleddes med att bolagets lånegivare Nefco (Nordiska Miljöfinansieringsbolaget) begärde bolaget i konkurs i slutet av våren. Denna konkursansökan drogs sedan tillbaks och istället försattes Coloreel i rekonstruktion. Då tingsrätten bedömde chanserna som goda för Coloreel att få in en ”stark industriell aktör”.

Rekonstruktionen misslyckades dock då Nefco inte ville gå med på att ge den icke namngiva aktören en så kallad superförmånsrätt vid en eventuell konkurs.

– Det är nog svårt att få in pengar i en rekonstruktion. Om du dessutom har någon aktör som gör det omöjligt att få till den normala superprioriteten för de som finansierar rekonstruktionen så blir uppgiften omöjlig. Styrelsen hade ingen annat val än konkurs, säger Coloreels vd Torbjörn Bäck om det förfarandet, till DI.

Coloreel har under åren tagit in över 550 miljoner kronor i externt kapital från investerare som Marcus Wallenberg, Gunnar Brock och Staffan Bohman, även SBBs Ilija Batljan fanns med på ägarlistan. Under 2021 tog bolaget in 70 miljoner kronor och värderas då till hela 1,3 miljarder kronor.

Annons

Kom aldrig riktig i mål

Branschkoll har följt Coloreels resa och skrivit mänger av artiklar om bolaget. De har flera gånger ställt ut på Nordic Profile Fair tillsammans med ACG Nyström som varit en samarbetspartner till bolaget.

Man har haft samarbeten med flera stora modehus som H&M och Gina Tricot och det tycks aldrig varit klart om man satsat mot profilbranschen eller mot retail eller kanske mot båda. Oavsett har man inte riktigt lyckats få igång försäljningen till någon av branscherna.

Och när det såg ut som det äntligen skulle lossna för bolaget mot profilbranschen i mitten på 2021 då man lyckades sälja 8 enheter till Tryckhuset, bolagets förmodat största order någonsin, så visade det sig något år senare att New Wave Group som gjort inköpen av enheterna tillsammans med Tryckhuset tvingats makulera ordern då maskinerna inte höll måttet, mer om det kan du läsa här.

Och nu under våren 2024 hade man enligt uppgifter sitt bästa kvartal någonsin och den sensate artikeln vi skrev om bolaget handlade om ett nytt samarbete inom syindustrin.

LÄS OCKSÅ: Tryckhuset köper åtta Coloreel-enheter

Nu har det varit sommar och semester och inget tycks ha haft bråttom nog att förvärva Coloreels konkursbo för att avbryta sin semester. Vi får väl se om och vart denna brodyr-disruptör hamnar. Kanske är det så att vissa processer, som brodyr till exemepl, inte behöver ett enormt teknologiskt språng. Kanske finns det andra områden i världen som är i mer akut behov av ingenjörskonst och teknisk utveckling. Eller så är det precis vad profilbranschen/modeindustrin (eller vem som nu är den tilltänkta kunden) behöver, framtiden får ge oss svaret.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Carlobolaget förvärvat

carlobolaget logga

Det har varit många turer kring Carobolaget de senaste åren, vd-byten, rekonstruktion, och nu senast har man fått en ny, norsk, majoritetsägare.

Carlobolaget har sålt 60 procent av bolaget till den norska väskleverantören Sajaco Nordic som beskriver sig själva som ”Skandinaviens största grossist av väskor” och är stora inom detaljhandeln.

Carlobolagets tidigare ägare Fredrik Svensson och Jonas Rudmo kommer behålla 20 procent var av bolaget. Vidare kommer Carlobolaget fortsatt drivas som ett eget bolag, man kommer också behålla sina ”nyckelmedarbetare” och sitt huvudkontor i Anderstorp, enligt tidningen PRmotion.

Med förvärvet hoppas man utveckla Carlobolagets erbjudande i Norden och Europa och finna synergier mellan bolaget.

Sajaco Nordic äger sedan tidigare den norska väskaktören Rizzo og Morris sedan man köpt upp den norska delen av konkursboet för Rizzo Group AB.

redaktionen@branschkoll.se
Annons