E-handeln backar för första gången någonsin

E-handel_2022_21

Totalt minskade e-handeln med 7 procent under 2022. Här är kategorierna som backade mest – och de som ökade. Nedgång för första gången sedan mätningarna startade.

Postnord har i dagarna släppt sin E-barometern för 2022 där man går igenom hur svensk e-handel sett ut under året och det var det första året sedan man började sammanställa datan som e-handeln backade.

Du hittar rapporten i sin helhet här.

Tre huvudinsikter från Postnords E-barometer:

  • E-handeln minskade med 7 procent under 2022 jämfört med föregående år och den totala omsättsättningen landade på 136 miljarder kronor.
  • Endast två produktkategorier hade en positiv tillväxt. Apoteksvaror som växte med 10 procent samt kläder och skor som hade en tillväxt på 2 procent.
  • Produktkategorierna som minskade mest är dagligvaror med en negativ tillväxt på -17 procent och barnartiklar och leksaker som backade -16 procent.
ehandel sverige
Såhär har e-handeln utvecklats i Sverige sedan 2006. Bild: Postnords E-barometer.

Detaljhandeln såg däremot en omsättningstillväxt med 3,8 procent under 2022 enligt SCB:s Detaljhandelsindex.

Annons

– Ökade omkostnader och den lågkonjunktur vi nu gått in i gör att företag behöver agera kortsiktigt och samtidigt planera långsiktigt, vilket är en utmanande balans men avgörande i konkurrensen om kunderna. Det råder en stor ovisshet på marknaden eftersom många e-handelsföretag inte har varit med om en lågkonjunktur tidigare. I oroliga tider blir konsumenter försiktigare och mer kostnadsmedvetna. E-handelsföretagen behöver vara lyhörda, snabbrörliga och hålla en nära relation till sina kunder för att förstå och agera efter deras behov, säger Postnords vd Mathias Krümmel i sin inledande text.

ehandel segment
Såhär såg e-handeln ut i de olika kategorierna, endast apotek och kläder & skor hade positiv tillväxt. Bild: Postnords E-barometer.

”Står inför tuffa tider – investeringar får vänta”

Enligt näthandlarna själva så är den största utmaningen hushållens minskade köpkraft i kombination med den osäkra omvärlden. Majoriteten av e-handlarna säger att de planerar att avvakta med investeringar i sina verksamheter under 2023.

I rapporten levererar Postnord tre möjliga framtidscenarion för e-handeln men också konjukturläget i stort. De tre scenarion man ser är följande:

  • Scenario 1 är att vinden vänder och återhämtning sker redan under 2023.
  • Scenario 2 är ett pausår där lågkonjukturen håller i sig och e-handelns siffror ligger kvar på liknande nivåer med återhämtning först under 2024.
  • Scenario 3 är ”en djupare kris” där den ekonomiska nedgången väntas bli långdragen och konsumenterna kommer att vara hårt pressade under de kommande två åren.

Intressant data från rapporten

Nedan följer lite intressant data från rapporten:

  • Leveransalternativen ökar – 71 procent svarar att de vid sitt senaste e-handelsköp kunde välja önskat leveransalternativ, jämfört med 43 procent 2017. Utbyggd infrastruktur med nya leveransplatser och fler valmöjligheter i checkouten sägs ligga bakom.
  • Dagligvaror backade mest, med ett tapp på 17 procent. Under pandemin sågs köp av matvaror online och hemkörning som en skyddsåtgärd, nu ses det som en onödig lyx. Inte minst när den genomsnittliga matkostnaden för en familj med två barn ökat med 1.800 kronor i månaden. Även kommande år tros vara svåra för dagligvaruhandeln på nätet.
  • ”Social handel” växer, det rör sig alltså om e-handel via sociala medier, 17 procent av de tillfrågade säger att de e-handlat via sociala medier senaste månaden. Ökningen spås fortsätta då Sverige fortfarande ligger långt efter exempelvis USA i den formen av e-handel. Även bland de äldre är det relativt vanligt, 14 procent har handlat via sociala medier senaste månaden i åldersspannet 65-79 år.
  • Allt fler köper direkt av varumärket, D2C är en trend som fortsätter växa inte minst tack vare aktörer som Revolution Race. Fördelarna beskrivs som bättre priser tack vare slopade mellanhänder och anledningen bakom ökningen sägs vara att tillverkarna blir allt bättre på den egna marknadsföringen framförallt via sociala medier. Och på så sätt byggt en relation från varumärke direkt till slutkund.
  • Paketboxar allt mer populära. De så kallade paketboxarna där du med en kod kan hämta ut paket, ofta dygnet runt, blir allt mer populära. Närhet till hemmet, minimalt köande har gjort boxarna till en konsumentfavorit. Det finns flera aktörer på marknaden som fortfarande slåss om att vara herren på täppan.
  • 77 procent av alla kundkorgar i e-handeln överges enligt data från de 500 största e-handelsaktörerna i Europa. Det här trots välplanerade strategier för att leda konsumenterna till kassan så finns det flera distraktionsmoment som kan hindra köpen. Anledningarna skiljer sig bland åldersgrupper, där de yngre tenderar att ”fönstershoppa” och sedan överge kundvagnen medan de äldre stöter på tekniska utmaningar när de ska genomföra köpet.
paket leverans
Såhär leverades paketen under 2022. Bild: Postnords E-barometer.

För mycket mer information om hur svensk e-handel mår så hittar du rapporten i sin helhet här.

Annons

Lönsamt storformatstryckeri till salu – omsätter 26 miljoner kronor

Till salu

Nu sökes köpare med friska idéer som vill ta företaget in i framtiden. ”Vi ägare börjar passera bäst före-datum”, säger vd:n.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta säljer del av profilverksamhet till storkoncern

IMG 1071 1800
Ämnen i artikeln: Exakta

Holländskt bolag tar över som B2B-partner och får rättigheterna på nordiska marknaden.

Exakta Brandhouse, som under flera år varit Rituals B2B-partner i Norden, har nu sålt rättigheterna. Köpare är den holländska B2B-leverantören Trendfactory. Överlåtelsen gäller från och med 1 september. Exakta Brandhouse AB upplöses efter den 1 september.

Branschkoll träffar Carsten Olausson på Nordic Profile Fair. Han var tidigare vd för Exakta Brandhouse men följde, i och med affären, med över till Trendfactory. Det gjorde även Benthe Erichsen, försäljningchef i Danmark och Jenny Pålsson, försäljningschef i Sverige och Norge.

Carsten Olausson, nu i sin nya roll som affärsutvecklingschef för Trendfactory i Norden, ser positivt på bytet av B2B-partner. Den stora skillnaden med Trendfactory är att de besitter ännu större erfarenhet, har mer muskler och fokus. Exakta Brandhouse har varit B2B-partner till Rituals den senaste fem åren. Trendfactory å sin sida har varit det i 20 år i flera europeiska länder.

– De opererar i Benelux, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien och Polen. Och nu tar de även över Norden, säger Carsten Olausson och fortsätter:

Annons

– Alltså det finns en otrolig kunskap och struktur på hur man ska jobba. Fantastiskt många success stories när det gäller typ av kunder, typ av insatser och så vidare. Så det är bara positivt.

Han poängterar att de fyra länderna på den nordiska marknaden skiljer sig mycket åt. I Sverige är varumärkeskännedomen om Rituals 90 procent, i Danmark cirka 60 procent och i Finland runt 10 procent.

– Så det är otroligt olika förutsättningar. Så det finns mycket att jobba på då också kan man säga.

B2B-partnerskiftet blir egentligen ingen skillnad för de befintliga kunderna, enligt Olausson. På mässan var det tre budskap som kommunicerades ut:

– Du kommer få fakturan från Trendfactory istället för Exakta. Dina varor kommer från Holland istället för Malmö. Och tre, du ska beställa i en ny orderportal.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Få koll på Nordens största grafiska koncerner

Nordic printers

✔️De största nordiska tryckerierna ✔️Lönsamheten ✔️Planerna framåt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så ska SPG växa – siktar mot tolv förvärv fram till slutet av 2025

Esben SPG
Ämnen i artikeln: SPG

✔️Stor intervju med vd:n Esben Mols Kabell ✔️Här ska man etablera sig ✔️Tryckmarknadens utveckling ✔️AI:s påverkan på trycksakspriset.

Ämnen i artikeln: SPG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tufft 2023 för Europas massa- och pappersindustri

bundle 1853667 1280 1800

✔️Så stor var minskningen ✔️Återvinningens utveckling ✔️Så utvecklas CO2-utsläppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill digitalisera rollup:en

IMG 1078 1800

”Vi vill bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk”.

För första gången är Led Rollup Sweden, som ska digitalisera den klassiska rollup:en, utställare på Nordic Profile Fair.

Led Rollup Sverige med säte i Halmstad har valt att att pröva ett nytt sätt att nå ut till kunderna – att jobba mer med återförsäljare och inte bara slutkunder som man gjort hittills med sin led rollup-produkt.

– Det vi vill göra är att bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk, säger ägaren och grundaren Selim Kalkan.

Varit igång 1,5 år

På frågan hur mycket företaget med sina sex anställda omsätter så säger han att den fortfarande är blygsam:

Annons

– Vi är i uppstartsfasen och har hållit på i 1,5 år. Däremot växer vi stadigt varje månad med nya kunder och fler affärer.

Mobil och påbyggnadsbar

Företagets affärsidé är digitalisera den klassiska rollup:en. På samma yta kan en kund ha hur många budskap som helst på led-skärmen. Det går också att bygga ihop de mobila roll up:erna till en större skärmvägg – sex stycken totalt.

– Roll up:en har sett likadan ut sedan urminnestider. Nu vill vi på samma yta köra ett lite mer dynamiskt upplägg. Det har alltid varit så – något som rör sig och syns fångar uppmärksamhet och väcker någon form av nyfikenhet, hävdar han.

”Utöver förväntningarna”

Fokus i år blir att växa. Och med mässan, att ställa ut, känns som rätt beslut.

– Än så länge måste jag säga att den här mässan ändå levererat litegrann. Det har varit utöver förväntningarna så det är bra, säger han på första mässdagens eftermiddag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk investerare säljer ”Print-to-web”-företag till annan svensk investerare – med förlust

Nu säljer man vidare bolaget som man köpte 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norsk tryckerikoncern startar två nya bolag

skipnes med to nye.png 1800

Så här bygger Skipnes nya säljkanaler inom profilprodukter och bokproduktion.

Norska Skipnes fortsätter att bygga nya försäljningskanaler. 2022 låg Skipnes bakom etableringen av trykkeri.no och startade också den kreativa byrån Pitch Studio. Nu har man registrerat ytterligare två nya systerbolag i koncernen: Fleks Forlag AS och Scanprofil AS.

– Det handlar främst om att bygga nya försäljningskanaler, dels för att nå nya kundgrupper, dels för att kunna sälja fler produkter och tjänster till befintliga kunder, säger Skipnes vd Geir Hagen till Grafkom.no.

Annons

För hela bokprocessen

Fleks Forlag AS erbjuder författare hjälp med hela bokprocessen från idé till innehåll och slutligen produktion. Detta görs genom att utnyttja befintliga resurser i Pitch Studio och Skipnes.

– Vi erbjuder författarna hjälp med design, text och produktion. Fleks Forlag är en självpubliceringsplattform där författarna själva väljer hur mycket hjälp de vill outsourca till oss. Vi tror att detta är en växande marknad och en trend i tiden, fortsätter Hagen.

“Profilmedia är en stor marknad”

Scanprofil är ett företag inom profilmedia och bolagsstarten är en naturlig följd av att Front för en tid sedan lade till profilmedia i sin portfölj.

– Scanprofil har haft en väldigt spännande start. Detta är en stor marknad och vi ser direkt ett stort intresse för många olika personliga profilprodukter. Här har vi en bred portfölj med produkter som också inkluderar mässprofilering, och kanske på sikt även skyltproduktion. Dessutom ser vi ett betydande intresse för mer traditionella trycksaker som kalendrar och block etcetera med logotryck, säger Hagen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilprodukter av papper – blir till blommor och örter

Seed paper 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair

För första gången på Nordic Profile Fair finns Cortho Green, ett företag från Nederländerna som tillverkar olika tryckta produkter av fröpapper.

– Vi lägger olika frön i våra papper som när man planterar dem i jorden och vattnar lite så gror de och växer upp till allt från blommor till örter, säger Thomas Huntink som driver Cortho Green.

Seed paper
Olika typer av produkter som man tillverkar av sitt fröpapper.

Papperet är tillverkat av helt återvunna fibrer och kan användas till en lång rad olika produkter.

Kunden väljer själv vilken typ av växt man vill ska komma upp vid planteringen och förtaget tillverkar allt från gratulationskort, kuvert och påsar med konfetti till bokmärken och små kalendrar av sitt papper.

Annons

– I kalendern vi har är det olika fröer i varje månad som passar till säsongen.

Är man tryckeri själv går det också bra att bara köpa papperet i ark och sköta trycket själv.

– Papperet tål inte allt för hårt tryck så vi printar med inkjet och vattenbaserad färg så att vi inte får in några skadliga ämnen vid planteringen.

Cortho Green producerar själva alla produkter i Holland med korta ledtider, men man söker också partners på den svenska marknaden.

Seed paper products 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair
redaktionen@branschkoll.se
Annons