Direktreklam slår digitala medier

Pressmeddelande 2013-03-05 från Svensk Direktreklam

När svenska konsumenter bedömer reklam, vinner oadresserad direktreklam över tv-reklam, banners och tidningsannonser. Oadresserade utskick är den reklamkanal som skapar mest intresse, som flest tar del av – och som flest utnyttjar erbjudanden från. Allt enligt Icebreaks undersökning om konsumenters reklamval som presenteras i sin helhet på Mediedagarna i Göteborg den 7 mars.

För femte året i rad placerar svenska konsumenter den oadresserade reklamen i topp i Icebreaks undersökning om inställningen till och beteendet kring reklam.
– Positionen har till och med stärkts under det senaste året. Den oadresserade direktreklamen behåller platsen som den mest intressanta och effektiva reklamen, säger Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam.

Totalt är intresset för reklam lika stort idag som för sju år sedan, med skillnaden att antalet kanaler har ökat. Undersökningen visar också att även de som uppger att de är reklammotståndare konsumerar reklam.

När konsumenterna använder sig av reklam som informationskälla letar de i första hand efter erbjudanden och prisjämförelser. Den informationen hittas främst i butiker och oadresserad direktreklam. Drygt var tredje konsument uppger att de tar del av den oadresserade direktreklamen, vilket placerar den före andra reklamkanaler.
– Förfinad segmentering av distribution och budskap gör direktreklamen både träffsäker, relevant och effektiv, säger Karin Sorte.

Den oadresserade reklamen är överlägsen andra kanaler när det gäller att få konsumenter att utnyttja erbjudanden. Fyra av tio uppger att de använder sig av erbjudanden från direktreklam som lämnas i brevlådan, högre än för dagspressbilagor och banners.

Undersökningen visar också att det finns en relativt stor skillnad mellan hur annonsörer och konsumenter ser på reklam. Traditionella reklamkanaler upplevs emellertid fortfarande som betydligt mer intressanta än digitala för svenska konsumenter. De flesta vill hellre ha reklam levererad i brevlådan än i datorn. Allt färre tycker dessutom att de får för mycket oadresserad direktreklam.

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons