Digital limmaskin – nu större modell med dubbel produktivitet

Dawid Trebik framför Duet-maskinen i Felix Gluers monter på Drupa.
Dawid Trebik framför Duet-maskinen i Felix Gluers monter på Drupa. Claes Nordström

✔️Digital limning av display-och expomaterial och förpackningar i korta serier ✔️Vill kapa manuellt arbete och reducera limtiden hos tryckerier och förpackningsföretag.

Den polska tillverkaren Felix Gluer har utvecklat nästa generations limplotter, Duet. Maskinen som fick premiär på Drupa har totalt fyra självständiga stationer på arbetsbordet där det går att stapla exempelvis stansade kartonger, olika typer dessutom, som ska limmas en efter en.

Limning med precision

Felix Gluer kommer med många automatiska funktioner och kameraavläsning som gör att man snabbt kan komma igång att lägga limlinjer och runda hörn med precision.

Stora som små jobb oavsett om det är kartonger, wellpapp eller tjockare pappersbaserade konstruktionsmaterial går att ta in i maskinen. Ett stort värde för både tryckerier och förpackningsföretag. Det säger Dawid Trebik på Convertec, nordisk återförsäljare av Felix Gluers olika modellstorlekar:

– De flesta kunder går mot mindre och mindre ordrar och den största fördelen med den här maskinen är att det inte existerar någon inställningstid, säger han och förklarar vidare:

– Du skannar en streckkod, ritar hur du ska limma i en CAD-mjukvara. Du kan också ta ett foto på det som ligger på bordet och utgå från det vilket sparar mycket tid.

Annons

Plan inför Scanpack

På Scanpack-mässan hoppas Convertec att de ska kunna visa Felix Gluers Duet-modell i ett flöde tillsammans med ett skärbord från Kongsberg som de också säljer.

– Min idé är att vi ska kunna visa en helt digital linje för korta serier med digitaltryck, digital skärning och digital limning. Det är ett steg framåt för produktionen, säger Dawid Trebik.

Både smältlim och kallim

På bommen som rör sig fram och tillbaka över arbetsstationerna jobbar två huvuden med att applicera lim i olika riktningar och former. Både smältlim och kallim kan användas i arbetsprocessen och olika limjobb kan utföras samtidigt på bordet. Lim som numera är framtagna av Felix Gluer själva.

– Innan du startar kan maskinens programvara beräkna hur mycket lim som kommer användas och hur lång tid det kommer att ta.

Tidsvinster i produktionen

Dawid Trebik säger att mycket tid kan sparas in med Felix Gluers limplotter, speciellt om det handlar om olika typer limjobb och av mer komplicerad art i produktionen.

– Med den här kan du göra vad du vill, det finns inga begränsningar, säger han och syftar på den digitala X/Y-limningen från Felix Gluer kontra att limma för hand eller jämfört med andra typer av limmaskiner på marknaden som bara applicerar raka limlinjer.

Annons

Lönsamt storformatstryckeri till salu – omsätter 26 miljoner kronor

Till salu

Nu sökes köpare med friska idéer som vill ta företaget in i framtiden. ”Vi ägare börjar passera bäst före-datum”, säger vd:n.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Exakta säljer del av profilverksamhet till storkoncern

IMG 1071 1800
Ämnen i artikeln: Exakta

Holländskt bolag tar över som B2B-partner och får rättigheterna på nordiska marknaden.

Exakta Brandhouse, som under flera år varit Rituals B2B-partner i Norden, har nu sålt rättigheterna. Köpare är den holländska B2B-leverantören Trendfactory. Överlåtelsen gäller från och med 1 september. Exakta Brandhouse AB upplöses efter den 1 september.

Branschkoll träffar Carsten Olausson på Nordic Profile Fair. Han var tidigare vd för Exakta Brandhouse men följde, i och med affären, med över till Trendfactory. Det gjorde även Benthe Erichsen, försäljningchef i Danmark och Jenny Pålsson, försäljningschef i Sverige och Norge.

Carsten Olausson, nu i sin nya roll som affärsutvecklingschef för Trendfactory i Norden, ser positivt på bytet av B2B-partner. Den stora skillnaden med Trendfactory är att de besitter ännu större erfarenhet, har mer muskler och fokus. Exakta Brandhouse har varit B2B-partner till Rituals den senaste fem åren. Trendfactory å sin sida har varit det i 20 år i flera europeiska länder.

– De opererar i Benelux, Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien och Polen. Och nu tar de även över Norden, säger Carsten Olausson och fortsätter:

Annons

– Alltså det finns en otrolig kunskap och struktur på hur man ska jobba. Fantastiskt många success stories när det gäller typ av kunder, typ av insatser och så vidare. Så det är bara positivt.

Han poängterar att de fyra länderna på den nordiska marknaden skiljer sig mycket åt. I Sverige är varumärkeskännedomen om Rituals 90 procent, i Danmark cirka 60 procent och i Finland runt 10 procent.

– Så det är otroligt olika förutsättningar. Så det finns mycket att jobba på då också kan man säga.

B2B-partnerskiftet blir egentligen ingen skillnad för de befintliga kunderna, enligt Olausson. På mässan var det tre budskap som kommunicerades ut:

– Du kommer få fakturan från Trendfactory istället för Exakta. Dina varor kommer från Holland istället för Malmö. Och tre, du ska beställa i en ny orderportal.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Få koll på Nordens största grafiska koncerner

Nordic printers

✔️De största nordiska tryckerierna ✔️Lönsamheten ✔️Planerna framåt

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så ska SPG växa – siktar mot tolv förvärv fram till slutet av 2025

Esben SPG
Ämnen i artikeln: SPG

✔️Stor intervju med vd:n Esben Mols Kabell ✔️Här ska man etablera sig ✔️Tryckmarknadens utveckling ✔️AI:s påverkan på trycksakspriset.

Ämnen i artikeln: SPG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tufft 2023 för Europas massa- och pappersindustri

bundle 1853667 1280 1800

✔️Så stor var minskningen ✔️Återvinningens utveckling ✔️Så utvecklas CO2-utsläppen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skyltföretag i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vill digitalisera rollup:en

IMG 1078 1800

”Vi vill bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk”.

För första gången är Led Rollup Sweden, som ska digitalisera den klassiska rollup:en, utställare på Nordic Profile Fair.

Led Rollup Sverige med säte i Halmstad har valt att att pröva ett nytt sätt att nå ut till kunderna – att jobba mer med återförsäljare och inte bara slutkunder som man gjort hittills med sin led rollup-produkt.

– Det vi vill göra är att bygga upp ett gediget återförsäljarnätverk, säger ägaren och grundaren Selim Kalkan.

Varit igång 1,5 år

På frågan hur mycket företaget med sina sex anställda omsätter så säger han att den fortfarande är blygsam:

Annons

– Vi är i uppstartsfasen och har hållit på i 1,5 år. Däremot växer vi stadigt varje månad med nya kunder och fler affärer.

Mobil och påbyggnadsbar

Företagets affärsidé är digitalisera den klassiska rollup:en. På samma yta kan en kund ha hur många budskap som helst på led-skärmen. Det går också att bygga ihop de mobila roll up:erna till en större skärmvägg – sex stycken totalt.

– Roll up:en har sett likadan ut sedan urminnestider. Nu vill vi på samma yta köra ett lite mer dynamiskt upplägg. Det har alltid varit så – något som rör sig och syns fångar uppmärksamhet och väcker någon form av nyfikenhet, hävdar han.

”Utöver förväntningarna”

Fokus i år blir att växa. Och med mässan, att ställa ut, känns som rätt beslut.

– Än så länge måste jag säga att den här mässan ändå levererat litegrann. Det har varit utöver förväntningarna så det är bra, säger han på första mässdagens eftermiddag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk investerare säljer ”Print-to-web”-företag till annan svensk investerare – med förlust

Nu säljer man vidare bolaget som man köpte 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norsk tryckerikoncern startar två nya bolag

skipnes med to nye.png 1800

Så här bygger Skipnes nya säljkanaler inom profilprodukter och bokproduktion.

Norska Skipnes fortsätter att bygga nya försäljningskanaler. 2022 låg Skipnes bakom etableringen av trykkeri.no och startade också den kreativa byrån Pitch Studio. Nu har man registrerat ytterligare två nya systerbolag i koncernen: Fleks Forlag AS och Scanprofil AS.

– Det handlar främst om att bygga nya försäljningskanaler, dels för att nå nya kundgrupper, dels för att kunna sälja fler produkter och tjänster till befintliga kunder, säger Skipnes vd Geir Hagen till Grafkom.no.

Annons

För hela bokprocessen

Fleks Forlag AS erbjuder författare hjälp med hela bokprocessen från idé till innehåll och slutligen produktion. Detta görs genom att utnyttja befintliga resurser i Pitch Studio och Skipnes.

– Vi erbjuder författarna hjälp med design, text och produktion. Fleks Forlag är en självpubliceringsplattform där författarna själva väljer hur mycket hjälp de vill outsourca till oss. Vi tror att detta är en växande marknad och en trend i tiden, fortsätter Hagen.

“Profilmedia är en stor marknad”

Scanprofil är ett företag inom profilmedia och bolagsstarten är en naturlig följd av att Front för en tid sedan lade till profilmedia i sin portfölj.

– Scanprofil har haft en väldigt spännande start. Detta är en stor marknad och vi ser direkt ett stort intresse för många olika personliga profilprodukter. Här har vi en bred portfölj med produkter som också inkluderar mässprofilering, och kanske på sikt även skyltproduktion. Dessutom ser vi ett betydande intresse för mer traditionella trycksaker som kalendrar och block etcetera med logotryck, säger Hagen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilprodukter av papper – blir till blommor och örter

Seed paper 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair

För första gången på Nordic Profile Fair finns Cortho Green, ett företag från Nederländerna som tillverkar olika tryckta produkter av fröpapper.

– Vi lägger olika frön i våra papper som när man planterar dem i jorden och vattnar lite så gror de och växer upp till allt från blommor till örter, säger Thomas Huntink som driver Cortho Green.

Seed paper
Olika typer av produkter som man tillverkar av sitt fröpapper.

Papperet är tillverkat av helt återvunna fibrer och kan användas till en lång rad olika produkter.

Kunden väljer själv vilken typ av växt man vill ska komma upp vid planteringen och förtaget tillverkar allt från gratulationskort, kuvert och påsar med konfetti till bokmärken och små kalendrar av sitt papper.

Annons

– I kalendern vi har är det olika fröer i varje månad som passar till säsongen.

Är man tryckeri själv går det också bra att bara köpa papperet i ark och sköta trycket själv.

– Papperet tål inte allt för hårt tryck så vi printar med inkjet och vattenbaserad färg så att vi inte får in några skadliga ämnen vid planteringen.

Cortho Green producerar själva alla produkter i Holland med korta ledtider, men man söker också partners på den svenska marknaden.

Seed paper products 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Profile Fair
redaktionen@branschkoll.se
Annons