Det här måste du och dina kunder veta om nya dataskyddsförordningen som snart är på plats
Efter flera års förhandlingar inom EU är nu en ny dataskyddsförordning nära att falla på plats. ”Det slutgiltiga förslaget ligger väldigt nära den situation vi har i Sverige idag.” säger Swedmas vd Tore Tallhaug i en kommentar. En kort genomgång finns på swedma.se.
Bokhandlarnas försäljning minskar
I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.
Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)
Intresset för direktreklam ökar … och minskar
En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och
VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år
Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.
– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.
VHS-avtalet flyttas från VHS
Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.
Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck
– Intellecta effektiviserar sig till vinst
Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.
– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.
Pappersprishöjningarna i England
PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och
Sprid trycksakens lovord på Twitter
Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint
Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.
Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.
Gör så här:
Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.
Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.