De vill ”nalla” kunder på profilsidan

Johan Lindskog och Magdalena Grahn på Teddykompaniet.
Johan Lindskog och Magdalena Grahn på Teddykompaniet. Claes Nordström

Om teddybjörnen som profilprodukt: ”Jag tror det finns en efterfrågan”. Nu väntar satsning för Teddykompaniet i Europa.

Teddybjörnar, stora som små nallar, fanns det gott om hos Teddykompaniet som var tillbaka på Nordic Profile Fair-mässan i Jönköping som de varit ifrån under några år. Båstadsföretaget erbjuder även andra plyschprodukter som snuttefiltar, dinglisar och mjukisdjur. Kvalitet och känsla genomsyrar sortimentet:

– Det är fokus på säkra och hållbara produkter, säger Magdalena Grahn, Key account manager på Teddykompaniet.

Profilkunder hör av sig

Profilbranschen är en ny marknad för företaget. ”Visa ditt företags mjuka sida”, löd budskapet i utställningsmontern.

– Vi har en del profilkunder som hör av sig. Så jag tror det finns en efterfrågan. Och det är lite det vi trycker på – vår mjuka sida, säger hon och utvecklar resonemanget om gosedjur som en profilprodukt:

– Det blir en annan dimension till allt annat som redan finns här. Men sedan är det inget som behöver utesluta det andra, säger hon men framhåller att deras nallar ger ett långsiktigt mervärde, ”för den här behåller du ju”, säger Magdalena och håller upp en av teddybjörnarna.

Annons

Vill öka försäljning i Europa

Teddykompaniet har omkring 20 anställda och omsättningen uppgår till cirka 100 miljoner kronor. Den svenska marknaden är starkast, men de arbetar även mot Danmark, Norge och Finland. Sverige står för 90 procent av företagets totala nordiska försäljningen. Produktsortiment säljs i huvudsak till återförsäljare, men man har också e-handelsförsäljning. Tillverkningen av produkterna sker i Kina.

Viss försäljning finns även på sina ställen i Europa. Tanken är att växa söderut:

– För vår del handlar det mycket framåt om att komma ut mer i Europa. Det är vårt största fokus framåt. Det är svårt att växa så mycket mer på våra egna marknader, förutom då att hitta andra branschnischer som den här som vi inte är så jätteaktiva i, säger Johan Lindskog, sales manager, och syftar på profilbranschen.

”En konkurrenssituation”

Det är dock av vikt att etablera sig i en annan bransch som inte påverkar andra befintliga kunder:

– Det är alltid en konkurrenssituation på marknaden du finns på och ju fler ställen du är på. Men här är en lite annan typ av kunder. Lite ny försäljning kan man säga.

Johan Lindskog och Magdalena Grahn på Teddykompaniet.

Annons

Danskt tryckeri växer på ny adress efter förpackningsförvärv

Kollage

✔️Dubblar tryckkapaciteten med ny offsetpress – ”en gamechanger” ✔️Produktion av förpackningar blir nytt affärsområde ✔️Allt kan göras inhouse

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VVS-leverantör byter alla förpackningar – ska bara använda kartong och papper

Hansgrohe Group GreenPackaging 1800

Enbart kartonger och pappersdelar som är 100 procent återvinningsbara ska användas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmen: Lägre papperspriser drog ner resultatet första halvåret

henrik sjoelund
Ämnen i artikeln: Holmen

Så här utvecklades marknaden för papper och kartong under andra kvartalet.

Ämnen i artikeln: Holmen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VPK rapporterar minskad omsättning men fortsatta investeringar 2023

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp

✔️Så gick det för den svenska verksamheten ✔️Lönsamheten förbättrades kraftigt ✔️Lösningar i wellpapp

Ämnen i artikeln: VPKWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso investerar i förpackningsproduktion i Polen

well stora enso 1800
Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp

Bland annat byggs en ny wellpapp-linje upp.

Ämnen i artikeln: Stora EnsoWellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två pappersbruk och två wellanläggningar i Polen

Schumacher Packaging Werk Wroclaw
Ämnen i artikeln: Wellpapp

Växer sig allt större genom att expandera till Europas sjätte största ekonomi.

Ämnen i artikeln: Wellpapp
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Snabbväxande etikettföretag siktar mot 90 miljoner kronor i år

Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett

Startup-bolaget har tagit in flera etikettmaskiner till anläggningen i Norden från storkoncernen man har i ryggen.

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmens bruk i Iggesund minskade koldioxidutsläppen med 25 procent

Holmen BPP 0323 Braviken Aug 2023 467 1800
Ämnen i artikeln: HolmenIggesund

Holmens bruk i Iggesund, Sverige, har framgångsrikt minskat sina fossila koldioxidutsläpp med nästan 25 procent från 2022 till 2023.

Ämnen i artikeln: HolmenIggesund
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska dryckesförpackningars klimatavtryck

Dryck klimat
Ämnen i artikeln: Återvinning

Här är de förpackningar med lägst CO2-avtryck per liter dryck. Engångsglas ger överlägset högst utsläpp.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska hundra procent av presentpapperet vara närproducerat

Pappersfabriken 8 kopiera

Lagerhaus svenska tryckerileverantör av presentpapper växer stabilt. Förra året investerade man stort i ny tryckpress.

redaktionen@branschkoll.se
Annons