De köper Lenanders Grafiska

lenanders

Scandinavian Print Group köper Lenanders Grafiska i Kalmar. Svante Oledal som är vd går i pension och Magnus Gottfridsson lämnar också Lenanders i samband med affären, berättar Lasse Frausig på Scandinavian Print Group till Branschkoll.

Scandinavian Print Group tar över kunder, kontrakt och totalt sju anställda. Man behåller, precis som vid tidigare förvärv, varumärket och de personer som följer med i affären flyttar till en ny lokal i centrala Kalmar där Angelos Patlis blir platschef. 

– Vi har fört diskussioner under ett halvår och nu har vi till slut landat i en överenskommelse, säger Lasse Frausig på Scandinavian Print Group till Branschkoll.

Avvecklar produktionen

Runt 20 personer sägs upp när produktionen kommer att avvecklas under hösten av de nuvarande ägare, berättar Lasse Frausig. IT och ekonomi-funktioner kommer att hanteras från Skarpnäck i Stockholm.

Lars Uddenholm som jobbar på Stockholmskontoret flyttar också in hos övriga verksamheter i Skarpnäck.

Annons

Växer med 50 miljoner

Man räknar med att få med sig runt 50 miljoner kronor i omsättning genom affären och produktionen kommer att flyttas till de övriga anläggningarna i Sakrpnäck, Danmark och Polen.

– Vi har kapacitet i Skarpnäck för mer jobb men kanske behöver vi anställa en offsettryckare till, berättar Lasse Frausig.

Detta är det andra stora förvärvet på kort tid för Scandinavian Print Group. Nyligen köpte man ett av Danmarks större tryckerier Cool Gray – det största förvärvet i företagets historia där man tar över 60 anställda.

Enligt Lasse Frausig har man maskinkapacitet för de här förvärven men det tuffa är personal och man kommer att behöva rekrytera 40-50 personer närmaste tiden till anläggningen i Polen.

Den svenska delen av Scandinavian Print Group består nu av EO Grafiska, E-Print, Östertälje Tryckeri, Lasertryck.se och nu alltså även Lenanders Grafiska.

Annons

Minskat antal konkurser

Färsk konkursstatistik visar att företagskonkurserna fortsätter att minska i snabb takt. I april månad sjönk konkurserna med 25 procent – informations- och kommunikationsbranschen följer samma trend.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Done ökade försäljningen med 20 procent

Ämnen i artikeln: Done

DONE Management & Systems redovisar en försäljning för årets första kvartal om 25,7 (21,4) MSEK, vilket innebär en tillväxt på 20 procent.

Ämnen i artikeln: Done
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta investerar i prepress från Heidelberg

Intellecta Infolog och Ekotryckredners gör gemensam sak när man investerar i prepressflöde från Heidelberg, skriver Heidelberg på sin hemsida.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu en katalog läggs ner

Panos Emporis, nordens största badklädesföretag, lägger ner sin tryckta katalog efter 20 år.

Företagets vd säger till Dagens Media (#7, 2010) att man måste våga utmana sig själv annars står man still.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debattartikel i Resumé från Sveriges tryckerier

”Papper miljövänligare än datorer och mobiler” skriver Grafiska Företagens Förbund (GFF) i en debattartikel i Resumé (#15, 2010).
– Viktiga värden går förlorade när man väljer bort pappersburen kommunikation, skriver debattörerna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldägget tappar i betydelse hos marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges fyra bästa byråer?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nyheter i ALG 10

Från och med den första januari 2010 gäller en ny version av det standardavtal som ofta används vid försäljning och köp av trycksaker. ALG 02 har ersatts av ALG 10.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB tar över Elanders rulloffset-verksamhet i Falköping

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB

V-TAB satsar på att ge ett ännu bredare utbud till kunderna och affären är ett led i V-TAB:s arbete med att utöka kapaciteten för heatsetproduktion.

Ämnen i artikeln: ElandersV-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons