De kan vinna med årets bästa logistiklösning

För trettonde året i rad delas PostNord Logistics Award ut för att uppmärksamma och premiera en innovativ och effektiv logistiklösning. Årets finalister är: Apotea, Electra Sweden, Ericsson och Logistikbolaget.

Enligt juryns ordförande Mats Abrahamsson, professor i Logistik vid Linköpings universitet, har samtliga fyra finalister visat prov på innovativa logistiklösningar som möter juryns högt ställda krav på kreativitet, effektivitet, lönsamhet samt miljö- och klimatpåverkan.

– Samtliga finalister kan visa upp innovativa logistiklösningar som står ut i mängden. Även om företagens inriktning är vitt skilda är det väldigt tydligt hur deras logistiklösningar bidragit till verksamheternas konkurrenskraft och stärkt deras potential för framgång, säger Mats Abrahamsson i ett meddelande.

Vinnaren utses vid en ceremoni på PostNords huvudkontor den 27 mars.

Juryns motiveringar för respektive finalist :

Apotea
Genom att ta greppet över hela sin logistikkedja och kombinera ett stort sortiment, snabb leverans, professionell rådgivning och konkurrenskraftiga priser har Apotea på kort tid lyckats bygga upp ett snabbväxande och lönsamt apotek på nätet, som på allvar utmanar den traditionella apotekshandeln.

Annons

Electra Sweden
Med innovativa logistiktjänster lyckas Electra Sweden skapa ökade affärsmöjligheter för en hårt konkurrensutsatt detaljhandel för hemelektronik. Installationsportalen är ett lysande exempel på en logistik- och servicetjänst som möter ett behov av enklare installationstjänster av hemelektronik som ger ett högt kundvärde och samtidigt leder till en minskad miljöbelastning.

Ericsson
Dagens globala försörjningskedjor är komplexa och riskutsatta. Ericsson har utvecklat en effektiv funktion för att motverka dessa risker samt för att hantera och minimera konsekvenserna av oförutsedda händelser som kan drabba verksamhetens försörjningsförmåga och företagets kunder. Funktionen är prioriterad på högsta ledningsnivå och har blivit ett viktigt konkurrensmedel för Ericsson.

Logistikbolaget
Med bemannade funktioner som hanterar påfyllnad av butik och returflöden i köpcentrum lyckas Logistikbolaget öka effektiviteten för såväl butiker som fastighetsägare. Genom att samordna inleveranser, returer och återvinning, bidrar Logistikbolaget till en bättre ekonomi och arbetsmiljö samt minskad miljöbelastning för butiks- och fastighetsägare.

PostNord Logistics Awards jury

Juryn består av forskare, specialister och företagsledare – alla med stor kompetens och erfarenhet inom logistikområdet.

Mats Abrahamsson Ordförande, professor i internationell logistik vid Linköpings universitet.
Staffan Mörndal:  Partner på Verdane Capital.
Yvonne Magnusson:  VD på Cervera.
Mats Rignell:  Vice President Supply Chain MRS, Atlas Copco Mining & Rock Excavation Service Division.
Anders Holm:  Chef, PostNord Sverige
Kristina Malmgren Johansson:  Chef, Marknad och Försäljning, PostNord
Stefan Karlöf:  Projektledare för juryarbetet, Karlöf Kommunikation

Tidigare vinnare av Posten Logistics Award : Bergman & Beving (2002), Svenska Spel (2003), Dustin (2004), AdLibris (2005), Danaher Motion (2006), Hennes & Mauritz (2007), Sony Ericsson (2008), IKEA (2009), Volvo Cars (2010), Nobel Biocare (2011), Envirotainer (2012) och Lidl (2013).

Annons

Bokhandlarnas försäljning minskar

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus

I ett stort reportage i tidningen Svensk Bokhandel (nr 9-2010) skriver man att ”fjolåret blev ett tungt år för svenska bokhandlar”.

Ämnen i artikeln: AdlibrisböckerBokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklaminvesteringarna ökade 15% (Q1-10)

Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
Ämnen i artikeln: reklaminvesteringSifo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intresset för direktreklam ökar … och minskar

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR

En undersökning bland svenska konsumenter visar att intresset för oadresserad direktreklam (ODR) ökar samtidigt som allt fler säger helt nej. Undersökningen är gjord av företaget Icebreak och

Ämnen i artikeln: direktreklamIcebreakODR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet förlängs ytterligare ett år

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Det statliga ramavtalet för tryckeritjänster som är upphandlat av VHS (därför kallat VHS-avtalet i branschen) kommer att förlängas ytterligare ett år och löper fram till slutet av 2011.

– Förberedelser för ett nytt ramavtal har påbörjats och jag kommer att göra uppföljningar på ramavtalet genom kund- och leverantörsenkäter under hösten, säger avtalsansvarig Maritha Nergell till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

VHS-avtalet flyttas från VHS

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS

Under hösten eller allra senast den 1 januari 2011 kommer Kammarkollegiet att vara ansvarig för det statliga ramavtalet för tryckeritjänster.

Ämnen i artikeln: ramavtalVHS
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delårsrapport från Intellecta: Effekttryck är framtiden för tryck

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta

– Intellecta effektiviserar sig till vinst

Intellectas senaste delårsrapport visar att koncernen minskar sin omsättning jämfört med samma kvartal förra året – samtidigt som rörelseresultatet ökar till 20,3 (15,0) MSEK.

– Vi har varit väldigt duktiga på att effektivisera och på att få ut mer av den befintliga personalen, säger Richard Ohlson, vd och koncernchef i en video-kommentar till rapporten.

Ämnen i artikeln: Ekotryck RednersIntellecta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersprishöjningarna i England

Ämnen i artikeln: Papper

PrintWeek frågade tryckerier i England om hur papperspriset på bestruket papper har förändrats de senaste 12 månaderna och

Ämnen i artikeln: Papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sprid trycksakens lovord på Twitter

Branschkoll föreslår twitter-taggen #powerofprint

Branschkoll – omvärldsbevakningstjänsten för den grafiska branschen – föreslår att alla som gillar trycksaker hjälper till att sprida dess styrkor på Twitter genom att använda taggen #powerofprint på twitter.

Kan vi sprida goda exempel på trycksaker som gjort skillnad – hjälpt marknadsförare och informatörer att nå ut bättre – så stärker vi trycksaken i den allt mer komplexa mixen av olika kanaler som finns tillgängliga för den som vill nå ut med ett budskap.

Gör så här:

Om du själv twittrar – och hittar något intressant case där trycksaken har använts på ett lyckat sätt – använd taggen #powerofprint. Retweeta gärna och lägg till taggen om den saknas.

Om du bara vill använda det här som en inspirationskälla – sök efter #powerofprint på twitter.com.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-TAB köper VTT Grafiska i Vimmerby

Ämnen i artikeln: V-TABVTT
Ämnen i artikeln: V-TABVTT
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PAR säljer sin broker-verksamhet till Logica

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR

Avdelningen inom PAR, som erbjuder tryckrutiner och informationslogistik, omsatte 30 miljoner med nio anställda. Den första maj gick både kunder och anställda över till Logica.

Ämnen i artikeln: BisnodeLogicaPAR
redaktionen@branschkoll.se
Annons